توجیه اقتصادی ندارد اسباب‎بازی وارد کنیم
یک تولیدکننده‌ اسباب‌بازی:
توجیه اقتصادی ندارد اسباب‎بازی وارد کنیم
یک تولیدکننده‌ اسباب‌بازی معتقد است: به قدری تولیدکنندگان داخلی تقویت شده‎اند که امروز توجیه اقتصادی ندارد که بخواهیم از چین و یا کشورهای دیگر اسباب‎بازی و یا سرگرمی وارد کنیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۱
به گزارش هنرنیوز ، حسین‌رضا سلطانی گفت: قبلا واردکننده‎ اسباب‏‌بازی و وسایل تفریحی بودم و الان برعکس، به صادرکننده اسباب‌بازی تبدیل شده‎ام. این اتفاق به صورت واقعی رقم خورده است و فقط یک شعار نیست.

این تولیدکننده توضیح داد که واقعا در صنعت تفریحات و اسباب‎بازی، تولیدکنندگان هم تقویت شده‎اند و هم تولیدکنندگان جدید ایجاد شده‌اند؛ یعنی عده‌ای که قبلا در یک حوزه‎ دیگر فعالیت می‎کردند و در کسب و کار و حرفه‌ خود ناموفق بودند، امروز وارد این حوزه شده‌اند و در زمینه‏‌های کودک، اسباب‌بازی، تولید بازی‌های فکری، سرگرمی‎های آموزشی و تجهیزات مراکز بازی و شهربازی فعالیت می‌کنند و به سرعت در حال توسعه هستند.

این فعالِ تولیدات و طراحی بازی کودکان گفت: توصیه‏ من این است که اگر کسی می‌خواهد وارد یک کسب و کار حرفه‏‌ای شود این حوزه ظرفیت دارد تا افراد مختلفی را به خود جذب کند؛ چون جامعه نیاز به تفریحات دارد و عرضه و تقاضا در این بازار با هم برابری نمی‎کند و به همین خاطر کشش این را دارد که افراد تازه‌نفس وارد آن شوند و در بازارهای رقابتی در کنار هم فعالیت کنند.

او افزود: نکته‏ خیلی مهم این است که ما قبلا واردکننده‏ اسباب‏‌بازی بودیم، اما امروز به صادرکننده تبدیل شده‎ایم. در واقع اتفاق‌هایی که در کشور افتاد برای یک‌سری از صنعت‎ها ایجاد فرصت کرد که یکی از آن‏‌ها صنعت اسباب‏‌بازی بود. من به عنوان کسی که کار و حرفه‎ام راه‌اندازی فضاها و وسایل بازی کودک است، می‌گویم وارد کردن وسایل بازی از خارج کشور کار درستی نیست، چون تمامی محصولات بازی تقریبا مشابه با نمونه‎ خارجی آن در ایران تولید می‌شود.

سلطانی گفت: کشورهایی که ما به آن‌ها صادرات داریم مثل عراق، عمان، ترکیه، افغانستان و کشورهای همسایه ایران به‌ویژه اقلیم کردستان عراق بازارهای خوبی برای فروش محصولات ما هستند. قیمت دلار باعث شده است که محصولات داخلی تولید ما برای آن‏‌ها مناسب باشد و به همین دلیل ما بازار خوبی در این کشورها برای فروش داریم.

او توضیح داد: در گذشته این اتفاق چندان فراگیر نبود، اما در سال‌های اخیر به قدری زیاد شده که ما در طول هفته در هر کدام از واحد‎ها چندین مشتری خارجی به ویژه از کشور ترکیه داریم که نیازمند خرید از تولیدات داخلی ما هستند، درحالی‌که قبلا ما خودمان واردکننده‎ وسایل بازی از این کشور بودیم و امروز جای ما عوض شده است.

او افزود: جالب است بدانیم که ما محصولاتی را از روی کالاهای اروپا یا ترکیه کپی و در ایران تولید کردیم و الان همان را به خود این کشورها به فروش می‏‌رسانیم. این بسیار نکته‏ خوبی است که ما در تولید به توانایی‌هایی رسیده‌ایم که حتی نمونه‏‌های کپی‌بردای‌شده از خود این کشورها را به نحوی تولید می‎کنیم که خود آن‏‌ها خریدار این محصولات می‌شوند و این اتفاق خوبی برای صنعت تولید اسباب‌بازی ایران است.

این تولیدکننده در آستانه پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی ضمن تشریح وضعیت موجود، گفت: در کشور ما تولیدات در زمینه‏ وسایل بازی و تفریحات بسیار رونق گرفته و در مقایسه با سال گذشته که متاسفانه در این حوزه ضعف‌های زیادی داشتیم، امروز روز به روز به کارگاه‎ها و تولیدی‏‌های ساخت اسباب‏‌بازی اضافه می‌شود و کارگاه‎ها را بزرگ‌تر می‎کنند و در این زمینه صاحب قدرت می‎شوند. بخشی از این گسترش به دلیل بازارهای خارجی آن‎ها و بخشی دیگر به دلیل عدم وارد شدن محصولات خارجی به ایران است.

این فعال صنعت اسباب‌بازی به خانواده به عنوان مشوق تولیدکننده اشاره کرد و توضیح داد: ‎‎‎به دلیل اهمیت نقش کودک در خانواده و رفع نیاز آن‎ها به بازی و سرگرمی، این صنعت می‎تواند ظرفیت این را داشته باشد که افراد به آن وارد شوند و در زمینه‎های مختلف کاری مشغول به فعالیت شوند. با توجه به این‌که تفریحات و مکان‎های تفریحی در کشور ما محدود است، این وسایل بازی که به راحتی می‎توانند در هر کجا استفاده شوند، از این ظرفیت برخوردارند که با توجه به حفظ کیفیت و بهداشت مواد اولیه آن را توسعه بدهیم و نیازهای مختلف خانواده و کودکان را بتوانیم تحت پوشش قرار دهیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سلطانی در پایان یادآور شد: از آن‌جایی که امروزه شکل خانه‌ها بیشتر آپارتمانی شده است، رفت‌وآمدها و بازی‏‌های کودکان محدود است و نیاز کودکان در مقایسه با نسل‌های قبلی به اسباب‌بازی بیشتر حس می‌شود. به‌نظر می‌رسد خانواده‎ها باید به این نیاز کودکان اهمیت بیشتری بدهند و هر چقدر این اهمیت بیشتر باشد تولیدکننده برای تولید محصول مناسب با کیفیت بالا ترغیب می‎شود.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباب‌بازی از ۷ تا ۱۳ دی‌ ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

ایسنا
کد خبر: 97809
Share/Save/Bookmark