وجه فرهنگی شخصیت امام راحل کمتر شناخته شده است /   تدبر در شعرهای امام خمینی (ره)
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اختتامیه دهمین جشنواره شعر یار و یادگار ؛
وجه فرهنگی شخصیت امام راحل کمتر شناخته شده است / تدبر در شعرهای امام خمینی (ره)
اشرف بروجردی معتقد است با تدبر در شعرهای امام راحل می توان دید که در تراوشات شعرهای ایشان محبت و عشق به انسان ها موج می زند و خدمت به آن ها باید سر لوحه راه سیاست مداران قرار گیرد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۹
به گزارش هنرنیوز ، عصر روز گذشته ،اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره شعر یار و یادگار گفت: امیدواریم این مراسم طلیعه ای باشد تا ابعاد وجودی امام راحل را در حوزه های فرهنگی و ادبی شناسایی کنیم. معمولا هر فردی از نگاه و منظر خود رهبر انقلاب را می شناسد و به این دلیل که این شخصیت بزرگوار ابعاد وجودی بسیاری را داشتند طبیعتا شناخت ایشان بستگی به نگاه هر فرد دارد.

او با بیان اینکه عموم مردم کمتر وجه فرهنگی شخصیت امام راحل را می شناختند ادامه داد: آنچه که ما را به اینجا رساند که جامعه را به سمتی سوق دهیم که ابعاد شخصیتی امام (ره) را از منظر های مختلف بشناسیم طلیعه بود. این موضوع آغازی بود که در شخصیت ایشان تامل کنیم.

او افزود :به این ترتیب پرداختن به ابعاد وجودی ایشان از لحاظ فرهنگی و هنری می تواند تجلی بخش حلقه مفقوده آحاد جامعه باشد.شاید بتوان گفت شعر این ویژگی را دارد که بتواند موجبات این اتصال را مهیا کند.

بروجردی تصریح کرد: مهمترین چیزی که می تواند اقشار مختلف جامعه را به هم اتصال دهد قافیه های فکری شعرای ماست که می توانند با زبان شعر با مردم سخن بگویند. این موضوع بسیار پسندیده است زیرا از جهت دیگر ابعاد شخصیتی شاعر را به ما می شناساند.

او یادآور شد: لطافت های روحی که معمولا شاعران دارند و ذهن های سیالی که می تواند از رفتار های دیگران باوری را ایجاد کند که آن باور زبان گفت و گو بین شاعر و جامعه باشد می تواند برای همگان سکوی بهتر برای تعاملات گسترده تر باشد.

او با اشاره به این موضوع که این نشست برای احیاء یاد امام و یادگار امام (ره) است عنوان کرد: جامعه جهانی شاید امام را تنها از بعد سیاسی بشناسند اما مردم کشورمان امام را شخصیتی می شناسد که دامنه وجودی اش حوزه های گسترده ای از جمله حوزه معرفت شناسی را نیز در بر می‌گیرد.

او ادامه داد: زمان زیادی نیاز است تا ابعاد شخصیتی امام را بشناسیم و بتوانیم در رفتار های ایشان تامل کنیم تا حاصل این تدبر و تامل بتواند معرفت نوینی را در ذهن ما روشن کند و به این ترتیب نقشه راه جمهوری اسلامی ایران باشد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: شخصیت امام راحل می تواند ناظر این باشد که معرفت شناسی، شعر و روح لطیفی که امام نسبت به امت خود داشتند را بشناسیم و زوایای وجودی ایشان را در خلال آن به دست آوریم.

او اضافه کرد: امام مردم را دوست داشتند و همین علاقه موجب شده بود تا برای رشد جامعه بشریت و رشد انسان ها قدم بردارند. این روح لطیف در مقطعی از زمان در قالب شعر متجلی شد و امروز دیوان شعر ایشان موجود است و همگان می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

او در پایان خاطرنشان کرد: با تدبر در شعرهای امام راحل می توان دید که در تراوشات شعرهای ایشان محبت و عشق به انسان ها موج می زند و خدمت به آن ها باید سر لوحه راه سیاست مداران قرار گیرد.
کد خبر: 95289
Share/Save/Bookmark