فضا را اندیشمندانه بسازید
نگاهی به کتاب «چیزی که در مدرسه معماری آموختم»؛
فضا را اندیشمندانه بسازید
این کتاب قصد دارد با معرفی عواملی که اساس کار آتلیه‌‌ی معماری را با فرایندهای طراحی مرتبط می کنند، باعث رشد این فرایندها شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
در کلاس راندو و پرازنته ثبت نام کرده اید، قرار است پروژه ای را به شکل شفاهی ارائه کنید، برای سازماندهی موثر پلان کف به کمک احتیاج دارید، در بسیاری از تعاریف هنوز مشکل دارید یا نه حتی ساده تر می خواهید یک خط رسم کنید، بد نیست قبل از همه اینها نگاهی به کتاب «101 چیزی که در مدرسه معماری آموختم» داشته باشید. کتابی که نکات جالب توجهی را بسیار ساده و همه فهم بیان کرده، نکاتی که شاید در طول تحصیل در دریافت آنها مشکل داشته اید و یا برای اولین بار است که با آنها روبرو می‌شوید.
ماتئوفردریک معمار و طراح فضاهای شهری که در کالج‌ها و دانشگاه‌های زیادی مانند کالج معماری بوستون، موسسه تکنولوژی ونتورث، دانشگاه یوتا، موسسه تکنولوژی ایلی نویز و کالج هنر و طراحی پنسلیوانیا تدریس کرده نشسته با خودش و کتابی جمع و جور جمع کرده که علی رغم اندازه و تعداد صفحات نه چندان زیادش(مقایسه کنید با کتابهای دیگر این رشته) کلی مطلب خواندنی توی خودش دارد. در مقدمه کتاب آمده که فردریک در دوران دانشجویی در آرزوی داشتن چنین کتابی بوده و او از تجربیات خودش هم در نوشتن این کتاب استفاده کرده است. «معماری رشته ای خلاقانه است و به همین دلیل مدرسان طراحی حاضر نیستند برنامه های درسی آن را به طور کامل مشخص و قطعی انتخاب کنند... این کتاب قصد دارد با معرفی عواملی که اساس کار آتلیه‌‌ی معماری را با فرایندهای طراحی مرتبط می کنند، باعث رشد این فرایندها شود.»
کتاب از درس اول که درباره چگونگی رسم یک خط است آغاز می شود و تا درس آخر که گوشزد کردن موفقیت دیرهنگام معماران است پیش می رود. هر درس علاوه بر مطالب آموزشی و خواندنی در کنار خود شکلها، نقشه ها و فیگورهای ساده ای هم برای عینی کردن مسائل دارد. از تعریفهای زیادی در کتاب ارائه شده می توان به «فیگور»، «پارتی»، «داک» و «کانتر پوانت» اشاره کرد. بعلاوه با خواندن کتاب دریافت معمارانه ای از مفاهیمی چون زیبایی و کیفیت خواهید داشت.
دقت نظر فردریک در بعضی از درسها قابل توجه است. به عنوان نمونه در درس شماره 22 که «روش ایجاد حروف معماری به صورت دستی» نام دارد به موارد زیر اشاره می شود:
1.    مهمترین اصلی که باید رعایت شود خوانا بودن و یکنواختی حروف است.
2.    استفاده از خطوط راهنما(واقعی یا مجازی) یکدستی کار را تضمین می کند.
3.    تاکید بر شروع و پایان همه ضربه های قلم و هم پوشانی مختصر خطها در محل بر خودشان با یکدیگر(درست مانند خطهای طراحی)
4.    خط های افقی که رسم می کنید باید کمی شیب رو به بالا داشته باشند؛ اگر شیب آنها رو به پایین باشد، تماشای حروف بیننده را خسته و دلزده می کند.
5.    حروف را با انحنایی گرد و نرم ترسیم کنید.
6.    به مقدار فضای سفیدی که بین حروف می گذارید توجه کنید. برای مثال وقتی حرف E بعد از I بیاید، نیاز به فضای بیشتری دارد نسبت به وقتی که بعد از S یا T نوشته می شود.
7.    مدل بعضی از فونتهای استاندارد کامپیوتری مشابه حروف طراحی شده در معماری است. تا زمانی که مهارت شما در طراحی حروف به صورت دستی محدود و ابتدایی است، می توانید به عنوان یک راهنما از حروف کامپیوتری استفاده کنید.
 از عنوان درسهای کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
یک ساختمان خوب به طور طبیعی منطقی و شاعرانه به سمت بیرون و خارج از محدوده شرایط و مرزهایش رشد می‌کند، کیفیت های زیبایی شناختی معمولا به کمک حضور یک کانترپوانت(عنصر متقابل) تقویت می شوند، یک ترکیب بندی ایستا حالتی از آرامش و سکون را در ما القا می‌کند، یک ترکیب بندی پویا چشم را برای کشف و دیدن چیزهای جدید ترغیب می‌کند، اگر شما نتوانید ایده‌هایتان را طوری برای مادر بزرگتان توضیح بدهید که آنها را بفهمد، زیبایی تا حد زیادی به واسطه‌ی وجود روابط هماهنگ بین عناصر یک ترکیب بندی ایجاد می شود نه به خاطر زیبا بودن خود عناصر و...
اگر هم معمار نیستید این کتاب را بخوانید چون به درک جدیدی از محیط اطرافتان خواهید رسید.
چاپ اول کتاب «101 چیزی که در مدرسه معماری آموختم» با شمارگان سه هزار نسخه در 224 صفحه، به بهای 80101 ریال از سوی انتشارات کتاب وارش منتشر شده است.
کد خبر: 78729
Share/Save/Bookmark