قوی تر شدن بحث ملی جشنواره / افزوده شدن «بخش بهترین بازی با محتوای فرهنگی»/ رسانه ملی بازیهای رایانه ای را جدی نمی گیرد
دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه ای اعلام کرد:
قوی تر شدن بحث ملی جشنواره / افزوده شدن «بخش بهترین بازی با محتوای فرهنگی»/ رسانه ملی بازیهای رایانه ای را جدی نمی گیرد
دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در پاسخ به سوال هنرنیوز گفت: متاسفانه هنوز رسانه ملی ، بحث بازیهای رایانه ای را جدی نمی گیرد و بیشتردر پی برنامه سازی در مورد اثرات مخرب بازی ها است!
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، صبح امروز نشست خبری ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با حضور متین ایزدی به همراه تنی چند از مدیران این مجموعه در ساختمان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار گردید.

متین ایزدی در این نشست گفت: در تمام دوره های قبلی این جشنواره 541 بازی به دبیرخانه ارسال شد که در دوره پنجم بیشترین تعداد یعنی 127 بازی بود اما مهمترین تغییر دوره ششم نسبت دوره‌های قبلی «تغییر زمان برگزاری» است. این جشنواره در دوره‌های گذشته در تابستان برگزار می گردید که امسال برای اولین‌بار مراسم اختتامیه در پنجم اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی ما برای این تغییر، نزدیک شدن به پایان سال برای ارزیابی کلیه تولیدات عرضه شده در بازار بازی‌های رایانه‌ای در طول سال و از دست ندادن بازار بهار و تابستان برای بازی‌سازانی بود که آثارشان در جشنواره برگزیده می‌شود ادامه داد: برگزاری جشنواره در تابستان معمولا باعث می‌شد شرکت‌های بازی‌ساز اصلی‌ترین زمان فروش و عرضه در بازار که همان بهار و تابستان است را از دست بدهند اما تلاش شده این امکان با برگزاری جشنواره در زمستان در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

ایزدی تصریح کرد: امسال بحث ملی بودن این جشنواره را قوی تر کردیم و با تمامی نمایندگان وزارت ارشاد مراکز استانها ارتباط گرفتیم و قرار است آنان بازوان اطلاعاتی جشنواره در استانها باشند و این امر متفاوت ترین کار این دوره محسوب می شود.

دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با اشاره به تشریح بخش‌های اصلی جشنواره ششم یادآور شد: بخش اصلی جشنواره ششم مانند دوره چهارم و پنجم با معیار ژانربندی بازی‌ها طبق استانداردهای جهانی پذیررای آثار خواهد بود. این سبدبندی برای رقابت بازی‌ها در ژانرهای اصلی باعث می‌شود بازی‌سازان روی چند ژانر عامه‌پسند متمرکز نماند و در حوزه‌های دیگر هم دست به تولید بزنند.

وی ادامه داد: در بخش‌های دیگر دستاوردهای فنی، هنری و داستانی در بازی‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برگزیدگان هر بخش با نظر هیأت داوران انتخاب خواهد شد.

ایزدی به بخش «بهترین بازی‌نامه» جشنواره هم اشاره کرد و اظهار داشت : در این بخش بازی‌نامه‌هایی مورد داوری قرار می‌گیرند که هنوز به بازی تبدیل نشده‌اند و از این نظر با آن‌ها به ماننند یک متن ادبی برخورد خواهد شد. در این دوره موضوع بخش بازی‌نامه همچنان آزاد است و ملاک اصلی داوری آثار جذابیت برای تولید بازی است.

وی بخش بهترین بازی با محتوای فرهنگی را یکی دیگر از بخش این جشنواره عنوان کرد و گفت: در این بخش نگاه ویژه‌تری به کارکرد و محتوای فرهنگی بازی‌ها خواهیم داشت و بهترین بازی با محتوای فرهنگی برگزیده خواهد شد.

دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با اشاره به بخش جوایز جشنواره اظهار داشت: تا چهار دوره قبلی جشنواره ، جوایز فقط نقدی بود اما در دوره پنجم جوایز عملیاتی به جوایز نقدی افزوده شد که امسال هم ادامه خواهد داشت.

وی خبر داد طی تفاهم نامه ای که با سایت آپارات منعقد شده ردیف اختصاصی به برندگان بازی در این سایت تعلق خواهد گرفت.

ایزدی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث داوریها اشاره کرد و یاد آور شد: از سال گذشته داوریها را گسترش دادیم و تلاش کردیم از برگزاری نشست‌های شورایی داوری به شدت پرهیز کنیم و سیستم داوری را بر اساس مدل امیتازدهی طراحی کرده‌ایم تا شائبه‌ای درباره روند داوری آثار بوجود نیاید.

وی تاکید کرد: در بحث داوری مورد به شفاف سازی خواهیم بود و مکعب شیشه ای از داوری خواهیم داشت و تلاش می کنیم در بحث داوری جدا از هر تفکر و جهت گیری خاص عمل کنیم.

به گفته ایزدی ، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا 15 دی ، فرآیند انتخاب و دسته‌بندی بازی‌ها برمبنای ژانرهای اعلام شده تا 25 دی ، تا اول اسفند هم داوری‌ها نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ثبت نام به صورت اینترنتی خواهد بود از حضور وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه که در 5 اسفند در برج میلاد برگزار خواهد شد خبر داد.

دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران تصریح کرد: امسال حساسیت فرهنگی جشنواره بالاتر از دوره های پیشین خواهد بود و فیلتر ما امسال در انتخاب بازی ها ، فیلترهای ریزتری خواهد بود.

ایزدی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید «چرا از ظرفیت های رسانه ملی برای معرفی بازیهای برگزیده جشنواره استفاده نمی کنید» گفت: متاسفانه پیچیدگی های خاصی در بحث ارتباط گیری با رسانه ملی وجود دارد و نگاه به بحث بازی در رسانه ملی، انواع و اشکال مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه هنوز رسانه ملی، بازی را جدی نمی گیرد و این یکی از نقاط ضعف است افزود: معمولا برای رسانه ملی ، بحث آسیب های بازی برای آنان نسبت به بحث تولید و صادرات فرهنگ بازی ارجحیت دارد و بیشتر کارهایی که تلویزیون می کند این است که روانشناسان و عصب شناسان در مورد اثرات مخرب بازی توضیح بدهند! و این امر شاید به این خاطر باشد که رسانه ملی ، شناخت کافی از بازی ندارد. اما در سال جاری ارتباط خوبی با رسانه ملی و چند تا از مدیران ارشد این رسانه با بنیاد ملی بازیهای رایانه ای شکل گرفته که امیدواریم خلاء رسانه ای در مورد صنعت بازی را پُر کند.

دربخش دیگری از این نشست ، هادی اسکندی مدیر بخش فرهنگی بنیاد ملی و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در تشریح بخش جدید « بهترین بازی با محتوای فرهنگی» گفت: نگاه فرهنگی به بازی‌های رایانه‌ای در دوره‌های مختلف جشنواره همواره مدنظر بوده است اما در این دوره با اختصاص یک جایزه ویژه ، توجهات به این بخش افزایش دادیم.

وی افزود: برای اهدا جایزه در این بخش هم محور خاصی معین نشده اما محورهای عمومی ما تبیین یکی از هنجارهای ایرانی اسلامی، آسیب‌شناسی و معرفی یکی از ناهنجاری‌ها، بیان و انتقال مفاهیم دینی و بازی‌سازی مرتبط با شعار سال تعیین شده است.

اسکندری ، ملاک داوری آثار در این محورها را هم تأکید بر مفاهیم در روند بازی‌، بهره گیری کمتر با متن مستقیم و دیالوگ ، استفاده از ظرفیت‌های مختص بازی‌سازی ، پرهیز از پراکنده‌گویی اعلام کرد.

مدیر فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جایزه بخش «بهترین بازی با محتوای فرهنگی» را یک غزال زرین به همراه جایزه نقدی عنوان کرد

کد خبر: 93579
Share/Save/Bookmark