مردم دوست دارند واقعیت را ببینند
نرگس آبیار:
مردم دوست دارند واقعیت را ببینند
کارگردان فیلم شیار 143در برنامه زنده باد زندگی شبکه دو گفت: اقبال مردم از فیلم شیار 143 بخاطر این است که مردم فضای جنگ و سال های جنگ برای شان مهم بوده و دوست دارند واقعیت را ببینند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۳
به گزارش هنرنیوز ، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان که ۱۷ آذر به اتفاق همسرش ( تهیه کننده فیلم شیار ۱۴۳) مهمان برنامه زنده باد زندگی شبکه دو سیما بودند.

وی در این برنامه گفت: کشش معنوی اثر فیلم خود را نتیجه انرژی مادران شهدا و رزمندگانی که سال ها چشم انتظاری را پشت سر گذاشته اند دانست و گفت: این فیلم در واقع مدح و ستایش مادر است، داستان فیلم زندگی یک مادر شهید و به بخشی از تاریخ جنگ معاصر ایران و سال های پس از آن را روایت می کند.

در ادامه آبیار افزود: یک مادر می تواند رنج سال ها چشم انتظاری را به دوش بکشد و دم نزند، صبورانه و محترمانه این رنج سخت و دردناک را تحمل کند

خسروی مجری برنامه زنده باد زندگی از آبیار پرسید چه شد که به نوسیندگی و فیلم سازی رو آورید؟

وی گفت: کارشناس ادبیات هستم و کار نویسندگی را از سال۷۵ به شکل جدی شروع کردم و کارشناس ادبیات هستم در حدود ۳۰ اثر از من به چاپ رسیده است.

آبیار با بیان اینکه برای ساخت فیلم هایش به دنبال موضوعات و شخصیت هایی است که آنها را می شناسد، یادآور شد: فیلم شیار ۱۴۳ را بر اساس کتاب خودم با نام "چشم سوم" نوشتم و برای این کتاب به بیجار سفر کردم و در آنجا با مادری به نام "اختر نیاز پور" آشنا شدم و این فیلم در حقیقت زندگی این مادر بزرگوار است.

وی شیار ۱۴۳ را محل تلاقی دو نگاه معرفی کرد و گفت: در یک جایی از فیلم رازی بر ملا می شود و یک معمایی کشف می شود که قدری هم تکان دهنده است و بیننده ای که انتظار دارد یک فیلم جنگی را با توجه به اسم فیلم ببیند، ناگهان متوجه می شود که با یک فیلم حسی، عاطفی و حتی نزدیک به مستند مواجه می شود.

نرگس آبیار به تاثیر این فیلم در جامعه اشاره کرد و در ادامه گفت: بعد از این فیلم اقشارجامعه بیشتر به یاد این مادران افتاد و همایش های زیادی برگزار شد. مادر مفقود و الاثر بهروز صبوری در یکی از این مراسم ها آمد و به من گفت: اگر حتی یک بند انگشت فرزندم برگردد، راضی هستم و خیلی عجیب بود که هفته بعدش، بعد از ۳۱ سال انتظار، فرزندش پیدا شد.

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ در مورد استقبال مردم از فیلمش گفت: اقبال مردم از این فیلم بخاطر این دانست که مردم فضای جنگ و سال های جنگ برایشان مهم است و تصریح کرد: مردم دوست دارند واقعیت را ببینند، شاید یک حسن دیگر فیلم این بوده که من سعی نکرده ام در آن شعاری بدهم و در عین حال روال زندگی یک مادر شهید و احساسات او را در قالب فیلم بیان کردم.

آبیار به لزوم فرهنگ سازی اساسی در فضای سینما و هنر نخبه گرا اشاره کرد و افزود: باید سطح سواد مخاطب سینما را بالا بکشیم و سواد سینمایی عمومی ما آن چنان که باید باشد نیست برای رسیدن به این مهم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و این نوع نگاه باعث می شود که هر چیزی به راحتی شناخته نشود.

نرگس آبیار در خاتمه تعریفی از اصطلاح ضد جنگ بیان کرد و اظهار داشت: ضد جنگ فیلمی است که ما در مورد جنگ بسازیم که مخاطب را ویران کند و از سینما به بیرون بفرستد وگرنه فیلمی که تبعات جنگ و قربانی شدن ما را در جنگ نشان دهد و بتوانیم بیان کنیم که از جنگ طلبی یک سری کشور ها و آدم ها رنج می بریم این اثر، ضد جنگ محسوب نمی شود.

محمد حسین قاسمی، همسر نرگس آبیار که تهیه کنندگی فیلم شیار ۱۴۳ را نیز برعهده داشت در برنامه زنده باد زندگی به دیدار عوامل این فیلم با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان لطف داشتند و فیلم را دیده بودند و عوامل فیلم را دعوت کردند تا به دیدارشان بروند .در حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در خدمت ایشان بودیم.

این تهیه کننده با اظهار به اینکه رهبر معظم انقلاب به صورت تخصصی و موشکافانه در مورد فیلم صحبت می کردند، افزود: واقعیت این است که انتظار نداشتم ایشان این قدر دقیق به جزئیات سینما شناخت داشته باشند و در مورد فیلمنامه، نوع داستان، نوع پرداخت ها و بازیگرها صحبت کنند، برای من خیلی جالب بود و خستگی مان در رفت.

همچنین محمد حسین قاسمی گفت: متاسفانه در جامعه جایگاه مادری دارد فراموش می شود و این فیلم توجه همگان را به سمت مادران جلب کرد.
کد خبر: 77315
Share/Save/Bookmark