پروژه فرهنگی نمایشگاه کتاب سیاسی نشود/ تبلیغ انتخاباتی در نمایشگاه ممنوع
در نشست خبری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اعلام شد:
پروژه فرهنگی نمایشگاه کتاب سیاسی نشود/ تبلیغ انتخاباتی در نمایشگاه ممنوع
رییس سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از این نمایشگاه به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی یاد کرد و گفت: نباید فضای این پروژه فرهنگی سیاسی شود.
 
تاريخ : شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۸
به گزارش هنرنیوز ، سیدعباس صالحی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران اتفاق مهم فرهنگی است که از دولت های گذشته با جناح بندی های سیاسی مختلف به امانت به ما سپرده شده، این پروژه باید فرهنگی بماند و آلایش سیاسی روزمره و مقطعی پیدا نکند.

وی افزود: با همین نگاه در فضای نمایشگاه، مشارکت انتخابات برای افزایش شور انتخاباتی را تاکید داریم اما تبلیغات و تبدیل شدن غرفه ها به ستاد انتخابات ممنوع است.

صالحی ادامه داد: سالهای گذشته برگزاری نمایشگاه کتاب با انتخابات تقارن داشت و نامزدها در نمایشگاه حضور پیدا می کردند و امسال نیز حضور این افراد با اطلاع قبلی بلامانع است اما این مساله مورد تاکید است که بازدیدهای آنها در روزهای شلوغ نمایشگاه اتفاق نیافتد.

به گفته صالحی، کارگروهی به همین منظور تشکیل شده تا موضوع انتخابات را در نمایشگاه رصد کنند تا فضا انتخاباتی نشود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در جلسه ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شد که فضای نمایشگاه نباید رقابت انتخاباتی انجام شود هر چند تبلیغ برای مشارکت حداکثری در این رویداد سیاسی بلامانع است.

رییس نمایشگاه کتاب تهران خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخابات نباید در داخل راهروها و فضای داخلی نمایشگاه به دلیل برهم خوردن نظم پاسخ، خبرنگاران را بدهند در صورتی که خبرنگاران نیز پیگیر مصاحبه باشند، باید این کار در محیطی خارج از فضای داخلی نمایشگاه صورت بگیرد.

صالحی با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب یک پروژه ملی و نه جناحی است، گفت: انتظار می رود از این پروژه و محیط نمایشگاه در ارتباط با حوزه نشر صیانت و مراقبت کنیم.

وی توصیه کرد، در چنین شرایط و فضایی باید بیشتر به آینده کتاب،‌ نشر و فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیاندیشیم.

استانبول شهر میهمان نمایشگاه

رییس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به رویکردهای مورد توجه در برگزاری این نمایشگاه ادامه داد: همواره بر تقویت وجه نمایشگاهی آن بخصوص با توجه به عنوان بین المللی آن تاکید شده، هر چند همیشه نقدهایی در این باره وجود داشته است.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصاد نشر به گونه ای است که نمی توان دست به جراحی در این حوزه زد، افزود: بخش فروشگاهی را نمی توان نابود کرد اما می توان برای بهتر دیده شدن، بخش نمایشگاهی را تقویت کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چند سالی است نمایشگاه کتاب تهران میهمان ویژه دارد، از افغانستان، عمان و روسیه بعنوان کشورهایی یاد کرد که در دوره های گذشته میهمان ویژه بودند و اضافه کرد: ‌امسال نیز ایتالیا میهمان ویژه است.

به گفته وی، این مساله باعث شده ارتباطات مستمری میان ایران و کشورهای میهمان برقرار و حضور ناشران خارجی در کشور بیشتر شود.

رییس نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: موضوع «شهر میهمان» نیز سال گذشته مطرح و امسال استانبول ترکیه عنوان میهمان ویژه را از آن خود کرد.

نمایشگاه کتاب تهران، ملی است

صالحی با بیان اینکه عنوان نمایشگاه باید زیبنده آن باشد، گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک نمایشگاه ملی ایرانی است و در آن بسیاری از ناشران و مراجعان شهرستانی حضور دارند.

به گفته وی، امسال هر روز نمایشگاه به نام یک استان نامگذاری شده و استان ها در آن ایام برنامه های خاص خود را دارند.

رییس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اصلاح و توسعه نظام حمایتی وزارت ارشاد از نمایشگاه گفت: در این راستا بن های حمایتی کاغذی مفسده انگیز حذف و بن های الکترونیکی جایگزین شد، زیرا قدرت رصد آن بن ها وجود نداشت هرچند بن های رایگان نیز به دستور علی جنتی وزیر سابق ارشاد نیز به جز برای اهالی قلم و خبرنگاران حذف شد.

ناشری که بن نقد کند متخلف است

وی با تاکید بر این مطلب که نقد کردن بن های کتاب توسط ناشران تخلف است، از ارائه بن کارت های حمایتی به دانش اموزان از سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: یکی از اقشاری که حضور آنها در نمایشگاه کتاب می تواند به اقتصاد نشر کمک کند ، دانش آموزان هستند.

صالحی درباره فضای جدید نمایشگاه کتاب (شهر آفتاب) توضیح داد‌: این مجموعه مناسب برای برپایی نمایشگاه کتاب است در حالیکه در مصلی مشکلات فراوانی برای ناشران و مراجعان وجود داشت، در شهر آفتاب حتی تسهیلات برای پارک خودروی این افراد در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر ارشاد با تاکید بر تقویت وجه نمایشگاهی این رویداد فرهنگی اضافه کرد: تا نقطه مطلوب فاصله زیاد است و ویترین های کتاب باید در طول سال تقویت شوند هرچند نمایشگاه های استانی و طرح هایی نظیر عیدانه و تابستانه کتاب مسکن هستند.

وی گفت: در آستانه طرحی جدید هستیم، با نگاه کمک به تاسیس، ‌تجهیز و نوسازی کتابفروشی ها، ‌توافقنامه ای هم در همین رابطه با بانک شهر امضا شده که کار آن پس از نمایشگاه کتاب آغاز می شود.‌

محرومیت از فعالیت ناشران متخلف

صالحی با بیان اینکه تخلفات ناشران در نمایشگاه و خارج از آن توسط کمیته تخلفات بررسی می شود، گفت: مجازات تخلفات نمایشگاهی می تواند محرومیت از حضور یک روز، یکسال یا سالهای آینده در نمایشگاه باشد.

وی پخش کتاب غیر را از مهمترین تخلفات ناشران عنوان و اضافه کرد: نمایشگاه مکانی برای حضور ناشران است نه پخشی ها یعنی یک کتاب نباید در 10 غرفه عرض شود، باز هم تاکید داریم به این مساله توجه شود چون بی دقتی در این باره می تواند حتی به ابطال اعتبار نشر بیانجامد.

اختصاص 16.5 میلیارد تومان یارانه خرید کتاب در نمایشگاه کتاب

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران نیز در این نشست از اختصاص یارانه 16.5 میلیاردی خرید کتاب در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: 2 هزار و 260 غرفه و یکهزار و 677 ناشر در نمایشگاه حضور دارند.

امیر مسعود شهرام نیا با اشاره به برنامه‌های بخش بین‌الملل از حضور استانبول به عنوان شهر میهمان خبر داد و گفت: میهمان ویژه نیز ایتالیاست که طی یکسال گذشته جلساتی با آنها داشته‌ایم. میهمان ویژه دیگر جا افتاده و نه تنها هزینه‌ای تحمیل نمی‌کند بلکه محل درآمد هم است.

به گفته وی، گروه 40 نفره که شامل دو نویسنده و فعال نشر است از ایتالیا به ایران می‌آیند.

شهرام نیا همچنین از بورسیه 10 نفر از کشورهای مختلف شامل نویسندگان و ناشران و آژانس‌های ادبی هستند خبر داد و گفت: 51 نفر از رؤسای نمایشگاه‌های دنیا و مسئولان اتحادیه‌های نشر نیز در نمایشگاه حضور دارند.

قائم مقام نمایشگاه ادامه داد: امسال نمایشگاه در فضایی با وسعت 135 هزار متر مربع برگزار می‌شود، در این یکسال در فضای سالن‌ها افزایشی نداشتیم اما شهرداری قول داده برای سال‌های آینده ساخت و ساز را ادامه دهد، فضای سالن‌های موقت 85 هزار متر مربع است که 15 هزار متر بیشتر از سال گذشته است.

وی گفت: رایت سنتر یکی از مکان هایی است که ناشران داخلی می توانند با ناشران خارجی در آن به گفت وگو بپردازند.

ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن

شهرام نیا گفت: امسال ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن در شهریور سال جاری خواهد بود، گروهی از ناشران و نویسندگان چینی نیز در نمایشگاه حاضر شده و تفاهمنامه مربوطه در این باره به امضا می رسد.

94 ناشر عرب و 45 ناشر لاتین در نمایشگاه

مدیر کمیته ناشران بین الملل نیز گفت: طی توافق با رئیس گمرک بارهای ناشران به صورت مستقیم با برگه‌های امضا شده در انبار نمایشگاه به گمرک اختصاصی وارد شدند، در بخش عربی 94 ناشر و در لاتین 45 ناشر ثبت نام کردند.

داود موسایی افزود: 47 هزار و 234 عنوان کتاب لاتین و 150 هزار و 144 کتاب عربی عرضه می‌شوند، 2 هزار و 333 متر فصا برای ناشران لاتین و 2 هزار و 85 متر برای ناشران عربی اختصاص یافت، تعداد نمایندگی‌ها در لاتین 204 موسسه و عربی 150 مؤسسه هستند.

تسهیلات برای بازدیدکنندگان افزایش یافت

معاون اجرایی نمایشگاه نیز گفت: نرم‌افزار اطلاع رسانی از اطلاعات خانه کتاب آماده شده و در اطلاع‌رسانی‌ها از آن استفاده می‌شود، این غرفه‌ها به بیش از 30 غرفه افزایش یافت.

مهدی اسماعیلی به برخی تسهیلات در نظر گرفته شده برای مراجعان در شهر آفتاب اشاره و از ساماندهی تاکسی ها در محوطه نمایشگاه با نرخ های مصوب برای جابجایی بازدید کنندگان خبر داد.

رنگ بندی پارکینیگ ها، استقرار اورژانس، نیروی انتظامی و شرکت پست و افزایش استراحتگاه ها و غرفه های امانات از دیگر مواردی بود که اسماعیلی به آنها اشاره کرد.

ثبت نام بیش از 2 هزار متقاضی در این دوره

مدیر کمیته ناشران داخلی نیز در ادامه این نشست گفت: در بخش داخلی 2643 نفر ثبت نام کرده‌اند که 1803 غرفه به ناشران در بخش داخلی تخصیص یافته است، 2266 متقاضی مستقل و 375 نمایندگی حضور خواهند داشت، 240 هزار عنوان در بخش داخلی عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا ، هومان حسن پور همچنین از حضور گروه نظارتی در نمایشگاه برای جلوگیری از عرضه کتاب های غیر قانونی خبر داد.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت ماه با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» در شهر آفتاب بر گزار می شود.
کد خبر: 94325
Share/Save/Bookmark