پیشنهاد جدید ایجاد مرکز صنایع دستی
تهرانگردی این هفته با هنرهای سنتی آغاز شد؛
پیشنهاد جدید ایجاد مرکز صنایع دستی
به پیشنهاد پژوهشکده هنرهای سنتی و با استقبال مسجد جامعی، شهردار منطقه‌ی ۱۰ تهران برای تخصیص فضایی مناسب و گسترده در یکی از مجتمع های فرهنگی جهت ایجاد مراکز صنایع دستی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تفاهم رسید.
 
تاريخ : جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۴
به گزارش هنرنیوز، در سی‌وپنجمین تهران‌گردی احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - و همراهانش که  با بازدید از کارگاه های صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گفت و گو با هنرمندان این حوزه شروع شد، رییس پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از شهرداری و شورای شهر تهران خواست توجه بیشتری به هنرهای سنتی و صنایع دستی تهران معطوف بدارند.

علیرضا بهر‌ه‌مان از مسجد جامعی و احمد دنیا مالی دو عضو شورای شهر تهران خواست تا مدیریت شهری به بحث صنایع‌ دستی و فعالیت هنرمندان این رشته توجه بیشتری کند، تا حداقل فضای گسترده‌تری   در منطقه‌ی ۱۰ تهران به این حوزه اختصاص یابد. و مردم حین فعالیت هنری صنعتگران، آنها را از نزدیک ببینند و امکان آموزش هم فراهم شود.

وی تصریح کرد: همایش‌های هنرهای سنتی و معرفی و تأکید بر این نوع هنرها ضروری است. ما باید آنچه اصیل است را به همگان معرفی کنیم و شهرداری با توجه به امکاناتش کمک بسزایی می تواند به این حوزه بکند.

رییس پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: فضای شهری بیشتر به کاشیکاری‌ها و تابلوهای جدید اختصاص دارد. در کنار تفکرات جدید خوب است ارزش‌های تاریخی را با مثلاً نصب مولاژ بیستون یا سنگ بسم الله تبریز به جای برخی تابلوهای شهری معرفی کنیم.حسنش این است اگر مردم فرصت بازدید از تبریز یا کرمانشاه را نداشته باشند دست کم با این مبلمان شهری تا حدودی با هنرها و آثار تاریخی آشنا می‌شوند و شاید خودش تا حدودی علاقه‌مندی به دیدار از اماکن تاریخی و یا خرید هنرهای سنتی و دستی را تقویت کند.

مسجد جامعی هم از این طرح استقبال کرد و قرار شد توافق‌نامه‌ای بین پژوهشگاه هنرهای سنتی و شهرداری منطقه ۱۰ ایجاد شود.

شهردار منطقه ۱۰ تهران نیز در این باره گفت: براساس صحبتی که با مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد‌، به این نتیجه رسیدیم که فعالیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه به‌تنهایی و به‌عنوان متولی کار و فعالیت هنرمندان رشته صنایع دستی، آن‌ هم با توجه به در حال منسوخ بودن رشته‌های صنایع‌ دستی کم‌لطفی است.

فرامرز عظیمی تأکید کرد: معتقدم باید هنرمندان، هنرشان را از داخل سازمان میراث فرهنگی به فرهنگسراها و سراهای محله ببرند و شهرداری می‌تواند با ایجاد مجتمع‌های فرهنگی مردم و شهروندان را برای احیای صنایع‌ دستی ترغیب کند.

وی ضمن مفید دانستن حفظ میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی به عنوان هنرملی و هویتی آن را مسبب ایجاد اشتغال برای جامعه دانست و گفت: صنایع دستی یک صنعت جاذب برای جذب گردشگران است. بنابراین قصد داریم فضای مشابه کارگاه صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی را در یکی از مجتمع‌های فرهنگی منطقه  ۱۰ تهران به شکلی مناسب و گسترده ایجاد کنیم.

شهردار منطقه ۱۰ تهران تأکید کرد: به‌محض این‌که دوستان در سازمان میراث فرهنگی آمادگی ایجاد این فضا را داشته باشند به قید فوریت، مکان در اختیارشان قرار می‌گیرد. با دکتر مسجد جامعی هم جهت صدور مجوز صحبت کردیم.

در این بازدید همچنین بهمن نامورمطلق - معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - یک قاب هنرهای سنتی و یک جلد از آخرین کتاب تألیفی‌اش به نام « سفر نگاره» که خاطرات سفرش را در برمی‌گرفت به احمد مسجد جامعی هدیه داد که عضو شورای شهر آن را الگوی خوبی برای نگارش کتاب تهرانگردی خود دانست.

معاون صنایع دستی سپس خطاب به شهردار منطقه‌ی ۱۰ و دو تن از اعضای شورای شهر تهران حاضر در اتاقش گفت: پایتخت بودن «تهران» باعث وارد شدن ظلم زیادی به هنرهای سنتی و صنایع دستی این شهر شده، چون هیچ خاستگاهی برای صنایع دستی تهران ایجاد نشده است و همه فقط به صنایع‌ دستی شهرهای دیگر توجه می‌کنند،‌ حتی در این زمینه موزه‌ای که متعلق به هنرهای تهران باشد، نداریم.

او با اشاره به بازدید مسجد جامعی از آثار شیشه توضیح داد: هر چند هنر شیشه‌گری در شهرهای مختلف وجود داشته اما خاستگاه هنر شیشه از دوره قاجار در شهر تهران به طور منسجم متمرکز شده و تداوم یافته است.

وی با تأکید بر  وجود طرح‌هایی مانند طرح نقش فرش ورامین گفت: نمونه طرح تهران هم موجود است که نمونه متأخرتری است. امیدوارم به همت شورای شهر بتوانیم مراکزی را در سطح شهر ایجاد کنیم تا عرضه‌ی صنایع دستی به‌صورت زنده حتی برای گردشگران بهتر شود و خانه‌ای برای گفتمان‌سازی و آشنا‌سازی  جوانان در این حوزه ایجاد کنیم.

او افزود: با وجود پایتخت بودن تهران و فکرهایی که درباره‌ی توجه بیشتر و قوی بودن صنایع‌ دستی در تهران وجود دارد، شهرهای دیگر در این حوزه بسیار قوی‌ترند، چون توجه و رسیدگی که باید به این حوزه خاص خود تهران باشد، وجود ندارد.

احمد مسجد جامعی - عضو شورای شهر تهران - نیز در پایان بازدیدش از کارگاه‌های صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: برخی اسناد گرانقدر از تهران را در اختیار داریم که سازمان میراث فرهنگی‌ حافظ و نگهبان آن‌هاست. بنابراین در بازدید امروز همگی به ضرورت در اختیار قرار دادن این اسناد رسیدیم. این اسناد بخشی از هویت، فرهنگ، تاریخ و آداب زندگی در تهران هستند.

او گفت: نسبت به تهران به دلیل جنبه پایتختی در بسیاری از مواقع فقط یک نگرش ملی  وجود دارد و آنچه مربوط به تهران است در هاله‌ای از فضای ملی پوشیده می‌شود و فرضاً سبک‌هایی که در هنر شیشه، قالی، گچ‌کاری و گچ بری بوده، دیده نمی‌شود.

وی افزود: در بازدید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان یک بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است،‌ با هنرهای ملی و رویکرد تهران در این زمینه به‌نحو خاص‌تر و نه به دلیل پایتخت بودن بلکه به‌عنوان هنری که فقط در تهران وجود دارد، آشنا شدیم. امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم در عرصه‌های گسترده‌تر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و آن‌ها را در اختیار عموم بگذاریم.

کد خبر: 76875
Share/Save/Bookmark