پیش نویس تشکیل سازمان نظام هنر با محوریت خانه سینما خانه تاتر و خانه موسیقی /  منکر کاستی های جشنواره فیلم فجر نیستیم
وزیر ارشاد در نشست خبری اعلام کرد؛
پیش نویس تشکیل سازمان نظام هنر با محوریت خانه سینما خانه تاتر و خانه موسیقی / منکر کاستی های جشنواره فیلم فجر نیستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما از ابتدا شعار «نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی» بلکه «اعتدال فرهنگی» را عنوان کردیم و معتقدیم به همان میزان که ولنگاری برای حوزه فرهنگ زیان‌آور است، جزم‌اندیشی هم زیان‌آور است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۹
 به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود  با بیان اینکه الان صد روزی از حضور بنده در وزارت ارشاد می‌گذرد و حسب وظیفه باید گزارشی را در ارتباط با سیاست‌ها و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ملت ارائه کنم گفت: مسیر اصلی ما مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت است که در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی ادامه داد: معتقدیم در فضای مناقشه و جنجال، امکان کار فرهنگی وجود ندارد و برای ایجاد کار فرهنگی باید ثبات به وجود آید و من از شما تقاضا می‌کنم که در مسیر این سیاست ما را کمک کنید.

وزیر ارشاد با بیان اینکه گفتگو تنها راه برای رسیدن به انسجام و وفاق فرهنگی است تصریح کرد: هدف گفتگو، ایجاد فضای عقلانی و اعتدال برای تداوم کار است.

وی با تأکید بر لزوم رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی گفت: دولت و شخص رئیس‌جمهور وفادار به گفتمان حاکم فرهنگی بر نظام اسلامی است که همانا گفتمان مقام معظم رهبری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در این دوره توجه جدی به حوزه فرهنگ عمومی صورت خواهد گرفت؛ کما اینکه در همین مدت کوتاه تغییراتی در ساختار شورای فرهنگی ایجاد شده است.

صالحی امیری خبر داد وزارت خانه وی در حال نهایی کردن سازمان نظام رسانه‌ای در دولت برای ارسال لایحه آن به مجلس است تا با تصویب آن، حوزه اختیارات مجموعه صنوف، اتحادیه‌ها و اصحاب رسانه‌ به شدت تقویت گردد.

به گفته وی ، پیش‌نویس تشکیل سازمان نظام هنر با محوریت سه مجموعه خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی به عنوان اعضای اولیه تدوین‌کننده سند پیش‌نویس آغاز شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: توجه به سلامت، امنیت شغلی و معیشت اصحاب فرهنگ و هنر از دیگر اولویت‌های ماست که در این حوزه هم در این مدت اقدامات جدی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برگزاری کنسرت محمدرضا شجریان را فراهم می کنید؟ گفت : همه ما آرزوی سلامتی برای ایشان می کنیم و ان شا الله با دعای خیر مردم در ایام فاطمیه با لطف خداوند ایشان شفای عاجل یابند!

وزیر ارشاد در مورد جشنواره فیلم فجر هم گفت: جشنواره های فجر امسال در تراز انقلاب بودند ولی منکر کاستی ها نیستیم. انکار کاستی ها جهل است.

وی درباره وعده افزایش بودجه تئاتر تا رقم ۱۰ میلیارد گفت: تئاتر هنر اصیل و جدی است. سال ۹۱میانگین اجرای تئاتر در تهران در هر شب ۲۰ اجرا بود ولی امسال و قبل از جشنواره تئاتر فجر ۹۰تا ۱۱۰ اجرا بود ولی این شب ها به ۱۲۰تا ۱۴۰ اجرا رسیده است. رویکرد ما تقویت بودجه تاتر استانها است و بودجه تاتر در سال ۹۶ دوبرابر می شود و حتما محقق می شود.

صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه این وزارتخانه برای رفع دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری گفت: ظلم به بزرگان نظام این است که به جای پرداختن و یافتن پاسخ برای تحقق فرمایشاتشان، از طریق بنر، همایش و سمینار به این مسائل پرداخته شود؛ ما باید نسبت به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، اقدامات عملی انجام دهیم و انجام هم خواهیم داد. وی ادامه داد: ما از ابتدا شعار «نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی» بلکه «اعتدال فرهنگی» را عنوان کردیم و معتقدیم به همان میزان که ولنگاری برای حوزه فرهنگ زیان‌آور است، جزم‌اندیشی هم زیان‌آور است.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از این نشست گفت: باید یک سازمان ملی فرابخشی برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور ایجاد شود تا همه فعالیت‌های قرآنی در آن متمرکز شود. در حال حاضر ما از بیش از دو هزار کانون قرآنی در کشور حمایت مستقیم می‌کنیم و در چند سال گذشته هم بیش از هزار کانون مجوز گرفته‌اند. ما همچنین بحث بیمه خادمان قرآنی را در دستور کار داریم و در آینده هم همایش تجلیل از خادمان قرآنی را برگزار می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالاتی در مورد اظهارات چند روز گذشته خود پیرامون پایان دوران سخت‌گیری در ممیزی کتاب گفت: الان هم اعلام می‌کنم که ما هر گونه سخت‌گیری نه تنها در حوزه کتاب بلکه در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر مخالفیم؛ فرهنگ و هنر نقطه نرم است و با روح انسان‌ها سر و کار دارد، این حوزه از جنبه گفتگو، تعامل و مذاکره است و لذا از این حیث با هر گونه سخت‌گیری در همه حوزه‌ها مخالفم، اما این مسئله به معنای عدم نظارت نیست.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما امسال تاکنون بیش از ۶۷ هزار مجوز برای کتاب‌ها صادر کرده‌ایم که بیش از ۴۵ هزار عنوان آن چاپ اول بوده است؛ از این تعداد تنها ۵۶ عنوان کتاب اعمال نظارت شدند که دلیل این اعمال نظارت هم این بود که در این آثار تفرقه‌افکنی میان اقوام و همچنین فِرَق اسلامی و عرضه محتوای خشونت‌آمیز صورت گرفته بود.

وی در مورد حذف سخنگو از دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: حذف سخنگو به معنای حذف پاسخگویی نیست و همه معاونین و رؤسای سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنگوی حوزه خودشان هستند و باید پاسخگو باشند. دلیل این تصمیم هم این است که وزارت ارشاد با ۲۲ تخصص متفاوت مواجه است و واقعیتش این است که ما هنوز کسی را که ۲۲ تخصص داشته باشد و در خصوص آنها پاسخگویی کند، پیدا نکرده‌ایم.

صالحی‌امیری در مورد رئیس آتی کتابخانه ملی هم گفت: روز یکشنبه به رئیس‌جمهور دیداری داشتم و از ایشان خواهش کردم که در این خصوص تعیین تکلیف کنند و ایشان هم اعلام کردند که ظرف چند روز آینده این کار را انجام خواهند داد و رئیس جدید کتابخانه ملی را معرفی و منصوب خواهند کرد.
کد خبر: 94055
Share/Save/Bookmark