هشدار نسبت به آسیب های صنعتی / تاثیر متقابل اقوام بر فرهنگ شهری تهران / تلقی گروتسکی برای شهر تهران
گزارش هنرنیوز از نشست نمایشگاه گروهی «تهران، شهر بی‌دفاع»؛
هشدار نسبت به آسیب های صنعتی / تاثیر متقابل اقوام بر فرهنگ شهری تهران / تلقی گروتسکی برای شهر تهران
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری نمایشگاه گروهی تهران شهر بی دفاع با حضور فرشید پارسی کیا مدیر گالری دنا و صالح تسبیحی و کوروش ادیم از شرکت کنندگان این نمایشگاه در گالری دنا برگزار گردید.

فرشید پارسی کیا مدیر گالری دنا در مورد حضور شرکت کنندگان عکاس در این نمایشگاه گفت: در میان عکاس های حاضر در این نمایشگاه ما شاهد حضور عکاسان حرفه ای همچون آقای صالح تسبیحی که با نگرش اجتماعی کار می کنند تا عکاسان جوان تر هستیم. این درحالی است که تعداد عکاسانی که در این نمایشگاه شرکت کردند بیش از این بوده است که ما فقط تعداد کمی را برای این نمایشگاه انتخاب کردیم. بنابراین ما در این نمایشگاه شاهد حضور عکاسان جوان هستیم و در عین حال باید حضور آقای رسول یونان را به همین صورت ببینید و هر چند که کارهای ایشان حرفه ای و قابل دفاع است اما برای اینکه شائبه ای پیش نیاید ما کارهای ایشان را هم مثل بقیه دوستان، ارزیابی و سپس آنان را انتخاب کردیم.

به گفته وی در نمایشگاه تهران شهر بی دفاع ، ۴۳ عکس از ۲۳ عکاس وجود دارد و حدود ۲۰ نفر هم بودند که کار غیر از عکاسی را در این زمینه انجام دادند.

پارسی کیا با اشاره به حضور دکتر نیره توکلی جامعه شناس در این پروژه با بیان اینکه ایشان در روز ۲۴ مهر و با عنوان آسیب شناسی شهر تهران « تهران شهر ناتمام» از ساعت ۷ عصر نشست خواهند داشت یاد آور شد: ایشان در این جلسه به بحث مهاجرین و همچنین به بحث پیاده روها و فرهنگ شهری در تهران اشاره خواهند داشت و برای گویاتر شدن بحث ، حدود ۲۰۰ سند تصویری هم ارائه خواهند داد.

این هنرمند ادامه داد: در این نمایشگاه ، دو اثر وجود دارد که به موضوع صنعت و تاثیرات مخرب صنایع اطراف تهران اشاره دارد و آن طوری که من اطلاع دارم شهر تهران جزو ۱۰ شهر صنعتی قاره آسیا است و این امر می تواند آسیب های صنعتی زیادی را به تهران وارد کند. بنابراین من به دوستانی که در این زمینه فعال هستند پیشنهاد دادم که از همین منظر کار را دنبال کنند و آقای یزدی پور، آسیب های صنایع را مورد بررسی قرار خواهندداد.

کورش ادیم یکی از شرکت کنندگان نمایشگاه «تهران شهر بی دفاع» در این نشست با اشاره به هم آمیزیی بین اقوام کشور و هجوم کسانی که از نقاط ایران وارد شهر تهران می شوند گفت: با توجه به این هجوم ، ما شاهد هستیم که یک جاهایی تهران با فرهنگ سترگ و تاریخ پر تلاطمش بر روی این افراد تاثیرگذار بوده و یک جاهایی هم، کسانی که از شهرهای دیگر وارد تهران شدند بر روی تهران تاثیرگذار بودند. اما باید دید آیا آن فرهنگ بلند بالایی که ایران در مقابل مثلا هجمه اعراب داشته و توانسته است خیلی چیزها را از هجوم اعراب حفظ کند آیا تهران هم می تواند خودش را نسبت به هجمه کسانی که از نقاط دیگر وارد تهران می شود حفظ کند و خودش را به یک الگوی فرهنگی تبدیل کند یا خیر؟ هرچند که ارائه این گونه مباحث در صلاحدید افرادی خواهد بود که در حوزه علوم انسانی و هنر فعالیت می کنند و این می تواند یک تعامل تاثیرگذار باشد. بنابراین در برنامه هایی که برای این نمایشگاه پیش بینی شده تا حدودی تلاش شده تا آدم هایی را از حوزه های دیگر وارد کنیم. کمااینکه تحلیل کتاب دکتر ستاری هم، می تواند به این موضوع کمک کند

این هنرمند ادامه داد: معتقدم زمان آن فرا رسیده تا دوستانی که در حوزه تجسمی فعالیت می کنند با کسانی که جامعه شناس و شهر شناس هستند تعامل کنند و با توجه به اینکه تهران یک شهر ویژه و ابر شهر محسوب می شود و بستر مناسبی برای مطالعات شهری و اجتماعی است به صورت متحد بر این موضوع کار کنند و تاکید می کنم علاوه بر اینکه به جز نهادهایی که به صورت خصوصی برای شهر تهران تلاش می کنند باید دولت و شهرداری تهران نیز به این مسائل به شکل ویژه تر نگاه کند و به این کار به دور از بیلان کاری توجه کند.

صالح تسبیحی دیگر شرکت کننده این نمایشگاه در این نشست با اشاره به طراح پوستر یاد آور شد : آقای مهدی فاتحی با طراحی که برای پوستر این نمایشگاه کردند به نوعی از شهر تهران یک تلقی گروتسکی ارائه دادند. یعنی طرحی تلخ اما همراه با شوخ طبعی و آن طوری که من با ایشان صحبت کردم وی معتقد است که تهران همچون یک دلقک است - و همان طوری که شما در طرح می بینید - بندها و طناب های زیادی به دست و پای آدم های شهر متصل شده است.

وی تصریح کرد: هنگامی که نام تهران برده می شود شما با شهری روبرو می شوید که ساختمان های آن فقط یک نما دارند و سه طرف دیگر آن، به دلیل گرانی مصالح از نما خبری نیست و به صورت بتون ساخته شدند و عقیده آقای فاتحی بر این بوده که تجربه زندگی در تهران، یک تجربه طنازانه اما همراه با تلخی است .

این هنرمند کشورمان ادامه داد: حساسیت هنرمندان در شهری مثل تهران ، دائم در حال تحریک شدن است و جزئیات زیادی وجود دارد که خیلی از آنان زیر بنای اقتصادی است و در حالی که من عنوان سرمایه داری را برای شهر تهران بکار نمی برم اما معتقدم اگر به رانندگی شهر تهران اشاره کنیم همه چیز دیگر را می توانیم تابع آن تحلیل کنیم.

صالح تسبیحی تصریح کرد: اگر سرمایه داری به شهر تهران آمده به بدترین شکل؛ تبدیل به مصرف شده است. متاسفانه ما، بزرگترین تولید کنندگان زباله دنیا شناخته شدیم و این موضوع قابل تبریک به مردم تهران است! ما بیشتر در مصرف مشکل داریم تا در نوع مصرف ، ما بیشتر در رانندگی مشکل داریم نه نوع ماشین ، کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که به شیوه سرمایه داری اداره می شوند اما هیچ کدام اینقدر دفورمه نیستند که حضور شهروند همراه با احساسات ناخوشایند باشد به گونه ای که در هر تعطیلی، به خارج از شهر فرار کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« عنوان تهران شهر بی دفاع ، عنوانی است که شاید برخی از نهادها من جمله سازمان زیباسازی شهرداری موافق آن نباشند آیا این عنوان ، یک انتخاب سمبلیک است یا همچنان به بی دفاعی شهر تهران تاکید دارید؟ ضمن اینکه ما فیلمی هم به نام رم شهر بی دفاع داریم» گفت: شهر بی دفاع به شهرهایی اطلاق می شود که به دلیل ارزشمندی موقعیت تاریخی و هویت شهری که دارند این نوع شهرها حتی به هنگام جنگ، دشمنان اجازه حمله و نابودی این شهر را ندارند و این موضوع حتی در سازمان ملل و قطعنامه های ژنو هم تاکید شده است و شهرهایی مثل رم که فیلم رم شهر بی دفاع هم ساخته شده است در همین راستا بوده است. در نتیجه ما در راستای تفکر شهرداری و سازمان زیبا سازی حرکت کردیم و معتقدیم تهران شهر ارزشمندی است که باید ارزشمندی آن حفظ شود و مدام مورد هجوم قرار نگیرد.

یاد آوری می شود که در این نمایشگاه که از ۱۰ مهرماه تا ۳۱ مهر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری دنا برپا خواهد بود آثار هنری مختلفی از جمله آثار تجسمی از آزاد احمدی، آیدا احمدی‌شرف، کورش ادیم، مینا بخشی، صالح تسبیحی، هامد جابرها، حمید جانی‌پور، مرتضی حسنی، ابراهیم حقیقی، زهرا خرمی، هیرش خیر، نازیلا دانشوران، مصطفی دهقانیان، معصومه دیواندری، علی رشیدی‌فر، میلاد فداکار، محمد فدایی، مسعود قرائی، نسیم گلی، احمد مطلایی، مریم نهاله، محسن یزدی‌پور و رسول یونان ارائه خواهد شد. همچنین در این نمایشگاه بازدیدکنندگان می توانند شاهد آثار خنیاگرانی همچون آذرخش فراهانی، سالار محمد اصغری، آرین کشیشى، گروه ماه‌ پیشونی (به سرپرستى جمال سامری)، نامدار مجیدی، مهدی ایمانی‌مهر، فرهود بیگلربیگی
و همچنین شاهد ویدئو آرت؛ "تهران شهر خاکستری: میثم مقصودی و پرفورمنس؛ "چهار عمل اصلی با تهران": محمد آزرم و نقد و بررسی کتاب؛ "اسطوره تهران": کاووس بالازاده و شعر خوانی؛ " قسم به توت‌های لگدمال/ این‌جا تهران است"؛ گروه پاراگراف: فرزین پارسی‌کیا، بهروز احمدزاده، مهدی ایمانی‌ مهر، آرش سالار و همچنین آسیب‌شناسی شهر تهران؛ "تهران، شهر ناتمام": دکتر نیره توکلی (جامعه‌شناس 9 باشند.

آدرس گالری دنا : تهران، میدان فردوسى، خیابان قرنى، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک چهار، واحد 2 می باشد.  

کد خبر: 83291
Share/Save/Bookmark