آیین بهره برداری از کتابخانه «عطر گل محمدی» باقر شهر برگزار شد
با حضور علی نیکنام ، فرماندار ، شهردار و جمعی از مسئولین شهرستان ری؛
آیین بهره برداری از کتابخانه «عطر گل محمدی» باقر شهر برگزار شد
مدیرکل اداره کتابخانه های عمومی استان تهران خبر داد برای بهره برداری از کتابخانه «عطر گل محمدی» باقرشهر علاوه بر ساختمان این کتابخانه که از سوی شهرداری باقر شهر در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار گرفته حدود 250 میلیون تومان برای تجهیزات این کتابخانه اعتبار تخصیص یافته است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۴
به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران ، عصر روز گذشته ( سه شنبه 13 شهریورماه) آیین بهره برداری از کتابخانه «عطر گل محمدی» باقر شهر با حضور هدایت الله جمالی پور فرماندار شهرستان ری ، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران، علیرضا ناصری پور شهردار باقرشهر، علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان ری؛ حجه الاسلام و المسلمین سید رحیم موسوی معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری و جمعی از کتابداران و مردم بومی باقر شهر برگزار گردید.

نهاد کتابخانه ها برای راه اندازی کتابخانه عطرگل محمدی حدود 250 میلیون تومان هزینه کرده است

در این مراسم علی نیکنام مدیرکل اداره کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: باقر شهر جزو شهرهای فاقد کتابخانه بود از این رو ، شورای شهر و شهرداری این شهر به احداث کتابخانه کمک کردند و فضایی را در اختیار نهاد کتابخانه عمومی قرار دادند و ما هم از این فرصت استفاده کردیم و با بهره برداری و تجهیز این ساختمان کتابخانه را امروز به بهره برداری رساندیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران با اشاره به کتابخانه عطرگل محمدی باقر شهر افزود: برای راه اندازی این کتابخانه حدود 80 میلیون تومان برای تعمیرات آن هزینه شده علاوه بر آن نیز قریب به 130 میلیون تومان هم بابت خرید تجهیزات هزینه شده ضمن اینکه هزینه های ریالی 10 هزار کتاب موجود در این کتابخانه حدود 40 میلیون تومان بوده است که در نهایت می توان گفت با حدود مبلغ250 میلیون تومان این کتابخانه راه اندازی شده است.

نیکنام خاطرنشان کرد: البته منابع این کتابخانه باید گسترش یابد چرا که ظرفیت مخزن این کتابخانه بیش از 30 هزار جلد کتاب است که انشاالله در آینده نزدیک، کتابهای جدید برای این کتابخانه خریداری خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص بخش کودک و همچنین دو سالن مطالعه جداگانه برای آقایان و بانوان برای این کتابخانه گفت: شاید چنین کتابخانه ای که فضایی جذاب و دلنشینی برای کتاب خوان ها دارد حتی کمتر در تهران وجود داشته باشد.

توسعه کتابخانه ها و مطالعه یک امر واجب در جامعه است

هدایت الله جمالی پور فرماندار شهرستان ری هم در این مراسم اظهار داشت: یکی از مولفه های مهم در توسعه ، بحث مطالعه و کتابخوانی است و ما هرچقدر بتوانیم فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در کشور توسعه بدهیم به توسعه کشور و اصلاح فرهنگ و همچنین ارتقای نگاه عمومی جامعه کمک خواهیم کرد چرا که هرچقدر مردم ما اهل مطالعه باشند بی شک در مقابل مشکلات مسلح تر خواهند بود لذا توسعه کتابخانه ها و مطالعه یک امر واجب در جامعه است و باید به آن توجه شود.

وی افزود: الحمدالله در جمهوری اسلامی ، نهادی همچون نهاد کتابخانه های عمومی متولی امر توسعه کتابخانه ها و ارتقای سطح فرهنگ مطالعه است که خوشبختانه در استانها هم دارای اداره کل است و امروز هم در باقرشهر کتابخانه ای به نام «عطرگل محمدی» با حمایت شهرداری و مدیریت نهاد کتابخانه های استان تهران به بهره برداری رسید.
با همت نهاد کتابخانه ها شاهد کتابخانه های خوبی در شهرها و روستاها هستیم
فرماندار شهرستان ری با بیان اینکه ما همواره با کمبود مطالعه در سطح استان تهران و بویژه حواشی استان تهران روبرو هستیم تاکید کرد: الحمدلله در این چند سال اخیر با همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و زحمات زیادی که این دوستان در گسترش این فضاها کشیدند ما هم اکنون در بسیاری از روستاهای بزرگ با همکاری دهیاریها و شوراها دارای کتابخانه هستیم.

جمالی پور تصریح کرد: بی شک با تعامل بیشتر بین نهاد کتابخانه های عمومی کشور با شهرداریها و دهیاریها ، فرمانداریها هم وارد میدان شده و برای احداث کتابخانه ها کمک خواهند کرد تا توسعه کتابخانه ها در روستاها و شهرها با سرعت بیشتری انجام بگیرد تا بتوانیم انشاالله کمبودهای فضای مطالعه عمومی در سطح استان تهران و شهرها و روستاهای بزرگ این استان را برطرف کنیم.

همکاری شهرداری با اداره امور کتابخانه های شهرستان ری

علیرضا ناصری پور شهردار باقرشهر هم دراین مراسم یادآور شد : شهرداری باقر شهر با همکاری اداره امور کتابخانه های شهرستان ری، زمین و ساختمان این کتابخانه را تحویل امور کتابخانه ها دادند و این دوستان هم با تکمیل و تجهیزات آن توانستند این کتابخانه را امروز به بهرده برداری برسانند.

وی خبر داد که شهرداری با کمک نهاد کتابخانه ها، کتابخانه دیگری را در آینده نزدیک در باقر شهر راه اندازی خواهند کرد.

کتابخانه «عطرگل محمدی» دارای 8 هزار و 700 جلد کتاب و 635 مترمربع فضا است

علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان ری هم اظهار داشت: شهرستان ری در حال حاضر 16 کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی دارد و با افتتاح «کتابخانه عطر گل محمدی» باقرشهر این تعداد به 17 باب خواهد رسید که از این تعداد 6 کتابخانه روستایی و 11 کتابخانه شهری در شهرستان ری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فضای این کتابخانه 635 متر مربع است و نهاد کتابخانه ها عمومی کشور از شهرداری حق انتفاع 15 سال آن را اخذ کرده و از یکی دوماه اخیر بحث آماده سازی آن را مهیا کرده است افزود: در حال حاضر این کتابخانه با حدود 10 هزار جلد کتاب شروع به کار کرده و انتظار داریم با توجه به جمعیت کتابخوان این شهرستان شاهد مراجعه کنندگان زیادی باشیم.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان ری اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد زمین دیگری را در باقرشهر برای ساخت کتابخانه با همکاری شهرداری و نهاد کتابخانه ها و اداره کل کتابخانه شروع کنیم تا درآینده نزدیک شاهد دو کتابخانه در باقر شهر باشیم.

قربانی تصریح کرد: ساختمان این کتابخانه توسط شهرداری باقر شهر در سال 95 و با هزینه ای حدود یک میلیارد تومان ساخته شد و نهاد کتابخانه ها و اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران هم با هزینه حدود 80 میلیون تومان برای برخی از تعمیرات و اختصاص فضاهای دیگر و همچنین مبلغ 130 میلیون تومان برای تجهیزات این کتابخانه هزینه کرده است.

کتابخانه ها گنجینه ای از افکار و اندیشه های انسانها است

حجه الاسلام و المسلمین سید رحیم موسوی معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری هم در این مراسم گفت: معمولا عناصر فرهنگی که در دنیا مطرح است قابل تغییر است و تنها عنصر فرهنگی که در همه ملل و همه فرهنگ ها به صورت عنصر ثابت تعبیر می شود «کتابخانه» است چرا که کتابخانه گنجینه ای از افکار و اندیشه های انسانها است و همان طوری که امیرالمومنین علی (ع) هم فرمودند « بوستان دانشمندان کتابخانه است». بنابراین کتابخانه باید از گنجینه هایی از کتابهای مفید بهره مند باشد.

به گفته وی ؛ بهترین جایگاه کتاب ، کتابخانه ها هستند آن هم کتابخانه های عمومی که همه آحاد مردم به آن دسترسی داشته باشند.
کد خبر: 96990
Share/Save/Bookmark