وضعیت زندگی  سازندگان ساز در کشور بدتر شده است؛ کسی به داد ما برسد
بازرس کانون سازندگان ساز خانه موسیقی در گفتگو با هنرنیوز تاکید کرد؛
وضعیت زندگی سازندگان ساز در کشور بدتر شده است؛ کسی به داد ما برسد
شاهرخ حاتمی بازرس کانون سازندگان ساز خانه موسیقی معتقد است امروزه ، آموزشگاه های موسیقی کشور تبدیل به فروشندگان ساز به هنرجویان شدند در حالی که آنان از سوی وزارت ارشاد از این کار منع شدند و گویا وزارت ارشاد هم نقش بازرسی خود را در این زمینه به فراموشی سپرده است؟
 
تاريخ : شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۷
به گزارش هنرنیوز ؛ شاهرخ حاتمی ، بازرس کانون سازندگان ساز خانه موسیقی در گفتگوی اختصاصی با هنرنیوز با تشریح مشکلات این صنف ؛ یکی از این مشکلات را فروش ساز از سوی آموزشگاه های موسیقی عنوان کرد و گفت: این درحالی است که آموزشگاه های موسیقی در وزارت ارشاد متعهد شدند که چنین اقدامی نکنند اما امروزه ، آموزشگاه های موسیقی نه تنها تبدیل به فروشگاه ساز به هنرجویان شدند بلکه به کسی هم جوابگو نیستند و گویا وزارت ارشاد نیز، نقش بازرسی خود را دراین زمینه فراموش کرده است؟

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات حال حاضر ما ، تهیه جواز از صنایع دستی است. چرا که صندوق هنر اعلام کرده باید تمامی سازسازها هر سه سال ، به صنایع دستی مدرک ارائه دهند یعنی سازسازها را یکی از زیرمجموعه های صنایع دستی اعلام کردند ! این درحالی است که صنایع دستی نیز با اکثر سازسازها دچار مشکل است. از سوی دیگر؛ چون سازسازها از درآمد چندانی برخوردار نیستند ، مکان کارشان بیشتر منزلشان است و شاید به طور قاطع بتوان گفت که 80 درصد از سازسازها در خانه های خودشان کار می کنند و لذا این پروسه گرفتن جواز برای این صنف ، مشکل ساز شده و یکی از مشکلات آن ، خودِ کارمندان صنایع دستی هستند که در دسترس نیستند و چون ساعت کاری آنان هم کاهش پیدا کرده ، کمتر می شود با آنان ارتباط برقرار کرد. من خودم هم که به عنوان بازرس کانون سازندگان ساز، تماس می گیرم واقعا قادر به ارتباط برقرار کردن با آنان نیستم. مشکل دیگر ما این است که وقتی بیمه همکاران ما قطع می شود چندین ما ه طول می کشد تا دوباره وصل شود و برای دوباره بیمه شدن هم باید به کمیسیون پزشکی مراجعه کنند و این اتلاف زمان ، موجب می شود تا همکاران ما ، نزدیک به یکسال فاقد بیمه باشند.

به گفته بازرس کانون سازندگان ساز خانه موسیقی ، یکی دیگر از مشکلات این صنف، تعطیلی یا قطع سایت صنایع دستی است .

این هنرمند پیشکسوت سازنده ساز با اشاره به بحث مالیات ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های سازندگان ساز، بحث مالیاتی است. مثلا به ما اعلام می کنند که باید سازندگان ساز ، اظهار نامه مالیاتی پُرکنند. وقتی هنرمند سازنده ساز در خانه خودش کار می کند چگونه باید اظهار نامه مالیاتی پر کند؟ مشکل بعدی ما در خصوص وام است. چون ما زیر نظر صنایع دستی هستیم باید وام 4 درصد دریافت کنیم اما متاسفانه من خودم که بیش از یکسال برای وام ثبت نام کردم هنوز موفق به دریافت آن نشدم و هر روز ما را برای دریافت وام به کمیته امداد و بنیاد علوی پاس کاری می کنند. از سوی دیگر نیز، بانک های پرداخت کننده وام ها را تغییر می دهند. مثلا شما تصور کنید من که در خیابان کارگر جنوبی تهران هستم را به شعبه بانک ملی گمرک غرب تهران در خلیج فارس فرستادند. وقتی هم که به آنجا مراجعه کردم به من گفتند که منطقه شما به این مکان نمی خورد! مشکل دیگر این صنف برای دریافت وام ؛ بحث وثیقه های سنگین برای همکاران ماست و باید دو نفر ضامن هم معرفی کنند.

شاهرخ حاتمی در عین حال خبر داد درحالی برخی از هنرمندان سازنده ساز ، یا خودشان و یا فرزندانشان زیر نظر بهزیستی هستند که با سازمان بهزیستی نیز در این زمینه ، هیچگونه تعاملی نشده است.

بازرس کانون سازندگان ساز خانه موسیقی تاکید کرد: اگر ما زیر نظر خانه موسیقی هستیم ، پس صنایع دستی نسبت به سازسازها چه کاره است؟ این درحالی است که معتقدم صنایع دستی نسبت به سازسازها هیچ تخصصی ندارد. حتی شما یک کارشناس سازنده ساز را هم در صنایع دستی مشاهده نمی کنید. اگر قرار باشد کارشناسی هم حضور داشته باشد طبیعتا باید از صنف ما آنجا باشند. چون صنایع دستی نه شناخت دقیقی از سازسازی دارد و نه کارشناسی در این زمینه دارد و شاید این سوال پیش بیاید که ، پس آنان چگونه یک کارگاه سازسازی را بازرسی و به آن جواز می دهند؟! حتی من اطلاع دارم برخی با وجودی که ساز ساز نیستند اما بیمه این صنف را دریافت و حتی توانستند جواز صنایع دستی را هم بگیرند!

وی تصریح کرد: بزرگترین ضعفی که در صنایع دستی وجود دارد این است که سازهای « گیتار و ویلون » را جزو صنایع دستی حساب نمی کنند. لذا هنرمندانی که در این دو رشته کار می کنند ، وضعیت کاری شان روی هوا است. یعنی نه می توانند جواز صنایع دستی بگیرند و نه از صندوق اعتباری هنر وام بگیرند. در حالی که گیتار و ویلون هم ، با دست ساخته می شود اما صنایع دستی معتقد است که این دو ساز ، سازغربی محسوب می شوند و سنتی نیستند. لذا باید از سوی کارشناسان و دلسوزان موسیقی در این مورد چاره اندیشی شود.

شاهرخ حاتمی ادامه داد: در حالی که در خانه موسیقی حدود ۱۶۰۰ هنرمند سازنده ساز پرونده دارند اما در رسیدگی مجدد پرونده ها به علت عدم همکاری صنایع دستی چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر در حال حاضر بیمه دارند لذا بقیه یا قطع امید کرده اند یا در فکر تغییر شغل هستند و متاسفانه برخی همکاران نیز فوت کردند.

بازرس کانون سازندگان ساز خانه موسیقی در پایان با بیان اینکه طبق آماری که من در اختیار دارم تعداد کارگاه های سازسازی ممتازدر کشور بیشتر از 200 تا 250 کارگاه نیست گفت: متاسفانه از این تعداد نیز، افراد کمی حرفه ای و مشغول به کار هستند و بقیه به لحاظ مکانی ، کارگاه درست و حسابی در اختیار ندارند و بیشتر محل زندگی خودشان را به کارگاه تبدیل کردند. از سوی دیگر؛ بیشتر هنرمندان سازنده ساز به دلیل اینکه درآمد کافی ندارند همواره با سختی زندگی می کنند و به همین دلیل تعداد زیادی از آنان هنوز مجردند و آنانی هم که متاهلند باز با مشکلات دیگری روبرو هستند بطوری که برخی از آنان مجبورند برای گذران زندگی ، شغل دومی که - شاید درشان آنان هم نباشد – اختیار کنند و این مشکلات بویژه در سالهای اخیر که وضعیت اقتصادی بدتر شده ، افزایش یافته است.


گفتگو از: مجید معافی
کد خبر: 99500
Share/Save/Bookmark