برگزیدگان سی امین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
گزارش هنرنیوز از آئین پایانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛
برگزیدگان سی امین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
آئین پایانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شب گذشته ۲۲ بهمن ماه با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۲
 
آئین پایانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شب گذشته ۲۲ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون هنری و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای مراسم رحمت امینی دبیر جشنواره سی ام گفت: سی امین جشنواره تئاتر فجر در ۲ بخش برگزار شد و سعی کردیم تا تمام اعضای تئاتری کشور را در این جشن بزرگ شرکت دهیم.
وی ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر عملا از ۵ تا ۲۲ بهمن کار خود را شروع کرد و تلاشمان بر این بود تا در بخش بین الملل آخرین یافته های تئاتری دنیا را به این جشنواره دعوت کنیم. حضور دانشجویان در کنار اساتید و پیشکسوتان از نکات مثبت این جشنواره بود.
امینی خاطرنشان کرد: در جشنواره دوره سی ام اهداف بزرگی داشتیم که سعی کردیم به آنها دست پیدا کنیم و آنچه برگزار شد آنچه بود که توانسته بودیم و نه آنچه که خواسته بودیم.
در ادامه این مراسم از هنرمندانی چون جواد ذوالفقاری، مجید فروغی، شاه علی سرخانی، فرانک میری، رضا انصاری و قبه زرین که در سال جاری آنها را از دست دادیم یادی شد.
آئین پایانی سی امین جشنواره تئاتر فجر مراسم بزرگداشتی از شیرین بزرگمهر، احمد جولایی، اسماعیل خلج و جمشید مشایخی داشت که این تقدیرها توسط محمد دشت گلی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، رحمت امینی دبیر جشنواره سی ام، خسرو حکیم رابط و اردشیر صالح پور صورت گرفت.
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد درادامه این مراسم گفت: امروز مردم ما در سراسر کشور عظمت و شوکت ایران را به جهانیان نشان دادند و تمام گروه ها و اقشار مردم سعی می کنند تا با عزت نفس به پیشرفت روز افزون ما کمک می کنند و امروز شاهد جایگاه خوبی در همه سطوح مختلف ایران در جهان هستیم.
وی افزود: جشنواره امسال توجه ویژه ای به شهرستان ها داشت و شاهد برگزاری خوبی در بخش بین الملل بودیم و در این دوره تئاترها از غنای خوبی برخوردار بودند و امیدواریم که از فردای اختتامیه جشنواره سی ام برنامه ریزی های لازم برای جشنواره سی ویکم صورت گیرد.
وزیر ارشاد اظهار داشت: استقبال مخاطبان از جشنواره سی ام بسیار خوب بود و از آقای شاه آبادی این درخواست را داریم که از سال آینده برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که جشنواره تئاتر فجر با فیلم فجر همزمانی نداشته باشد تا علاقه مندان از هر دو هنر استفاده کنند.
در ادامه از آفتابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه، قادر آشنا مدیر کل فرهنگ و ارشاد البرز و حسین ثابت قدم رهی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی تقدیر شد.
همچنين در ادامه و در بخش معرفي برگزيدگان بخش‌هاي جنبي سي‌امين جشنواره تئاتر فجر، قوه قضاييه به خاطر نقد و قضاوت درست به نمايش «آدم‌كش» به كارگرداني محمد زوار بي‌ريا لوح تقدير و مبلغ ۷۰ ميليون ريال اهدا كرد كه اين تقدير توسط دكتر جامي مدير كل پيشگيري‌هاي فرهنگي قوه قضاييه انجام گرفت.
در بخش معرفي برگزيده نمايش توسط هيات داوران بخش كميته دانشجويي با تقدير از نمايش‌هاي «به مراسم مرگ داداش خوش آمديد»، «سومين شنبه هفته» و «اديپ»، لوح تقدير و مبلغ ۸ ميليون ريال به يوسف باپيري كارگردان نمايش «ويران» اهدا شد.
بخش مسابقه ايران:
طراحي صحنه:
در اين بخش هيأت داوران با تقدير از رضا عباسي و امين سالاري براي نمايش «روياي تفتيده» جايزه اين بخش را به شيما ميرحميدي طراح صحنه نمايش «به مراسم مرگ داداش‌ خوش آمديد» اهدا كرد.
بازيگري مرد:
در اين بخش با تقدير از حسين اميدي بازيگر نمايش «به مراسم مرگ داداش خوش آمديد» و تقدير از گروه بازيگران نمايش «پري» به ويژه رضا پاپي و حسين شفيعي؛ جايزه بازيگري به حميدرضا آذرنگ براي بازي در نمايش «خون رقصه» اهدا شد.
بازيگري زن:
هيأت داوران از گيتي قاسمي براي نمايش «خون رقصه» و نسيم ادبي ديگر بازيگر اين نمايش تقدير كرد و جايزه برگزيده به ثريا شيرزادي براي نمايش»مرگ كسب و كار من است» از كرمانشاه اهدا شد.
نمايشنامه نويسي:
در اين بخش خير‌الله تقياني‌پور براي نمايشنامه «پري» و صحرا رمضانيان براي نمايشنامه « مرگ كسب و كار من است» تقدير شدند و جايزه برگزيده به سلما رفيعي براي نمايشنامه «به مراسم مرگ دادش خوش آمديد» اهدا شد.
كارگرداني:
در اين بخش هيأت داوران از حسين پاكدل براي نمايش «عشق و عاليجناب» و آرش دادگر براي نمايش‌« بازگشت افتخار آميز مردان جنگ» تقدير كرد و جايزه اين بخش را به سمانه زندي‌نژاد براي نمايش « به مراسم مرگ داداش خوش آمديد» اهدا كرد.
حسين پاكدل كه جايزه‌اش را از هادي مرزبان گرفت، هنگام دريافت جايزه‌اش در سخناني خواستار مشخص شدن وضعيت اجراي عمومي اين نمايش شد و گفت: قرار بود اين نمايش پنج سال پيش با كارگرداني هادي مرزبان اجرا شد كه قسمت نشد و امسال اجازه دادند خودم آن را كار كنم.
وي خطاب به معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: از همه دوستان تشكر مي‌كنم كه اجازه دادند اين نمايش در جشنواره اجرا شود. از يك ماه پيش پنج شش بار به دفتر معاونت مراجعه كردم و مي‌خواستم ايشان را ببينم كه هر بار گفته شد فرصت ندارند و من به شوخي به منشي ايشان گفتم، ايشان را روي صحنه در مراسم اختتاميه خواهيم ديد كه اين اتفاق هم نيفتاد.
پاكدل دوباره خواستار مشخص شدن وضعيت اجراي عمومي نمايشش شد و افزود: براي اجراي عمومي نمايش ما فكري شود، يك گروه بزرگ سه ماه و نيم زحمت كشيده‌اند همين جا مي‌خواهم قول اجراي عمومي‌اش را بدهيد چون جزو تعهدات بنياد رودكي بوده است.
آرش دادگر هم هنگام دريافت جايزه‌اش، اين جايزه را به همسرش تقديم كرد كه به دليل نداشتن بليت اختتاميه نتوانسته بود در اين برنامه حاضر شود.
دادگر با اشاره به شرايط دشوار تمرين اين نمايش گفت: نمايش‌مان را در راهروهاي برج‌آزادي تمرين مي‌كرديم چون جايي براي تمرين نداشتيم.
جوايز بخش مسابقه بين‌الملل اين دوره از جشنواره نيز بدين شرح اعلام شد:
موسيقي:
در اين بخش مسعود سخاوت‌دوست براي نمايش «دو ليتر در دو ليتر صلح» از ايران جايزه را دريافت كرد كه اين جايزه دو هزار دلار جايزه نقدي بود.
طراحي صحنه:
در اين بخش يوشيكاتسو ايتو براي نمايش «قصر مه‌آلود» از ژاپن جايزه‌اي به مبلغ دو هزار دلار را دريافت كرد.
بازيگري مرد:
صابر ابر براي بازي در نمايش «ريچارد سوم» جايزه اين بخش را به مبلغ دو هزار و پانصد دلار دريافت كرد.
بازيگري زن‌:
در اين بخش ناتالي منتا براي نمايش «بيست هزار فرسنگ زير دريا» از ايتاليا جايزه‌اي به مبلغ دو هزار و پانصد ‌دلار گرفت.
نمايشنامه‌نويسي:‌
حميدرضا آذرنگ براي نگارش نمايشنامه « دو ليتر در دو ليتر صلح» جايزه‌اي به مبلغ سه هزار دلار دريافت كرد.
كارگرداني:
در اين بخش آتيلا پسياني براي كارگرداني نمايش «ريچارد سوم»‌جايزه‌اي به مبلغ سه هزار دلار دريافت كرد و چون در سفر بود، ستاره پسياني به نمايندگي از پدرش اين جايزه را گرفت.
جايزه ويژه:
هيأت داوران در اين بخش جايزه‌اي به مبلغ چهار هزار دلار به نمايش «قصر مه‌آلود» از كشور ژاپن اهدا كرد.
جايزه بزرگ:
در اين بخش جايزه به آتيلا پسياني براي نمايش «ريچارد سوم» اهدا شدكه مبلغ اين جايزه پنج هزار دلار بود.
کد خبر: 37120
Share/Save/Bookmark