حرکت ریشه ای جشنواره در حوزه فرهنگی کشور/ حوزه علمیه خاستگاه موفق ترین شاعران در دوره های مختلف تاریخ
گزارش هنرنیوز از نشست خبری سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق)؛
حرکت ریشه ای جشنواره در حوزه فرهنگی کشور/ حوزه علمیه خاستگاه موفق ترین شاعران در دوره های مختلف تاریخ
دبیر سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) معتقد است بعد از انقلاب اسلامی حرکتی در حوزه علمیه شروع شد که به این نتیجه رسیدند که شعر باید در حوزه جدی گرفته شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز نشست خبری سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه ( اشراق) با حضور محمد حسنی رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی دبیر این جشنواره برگزار گردید.

محمد حسنی در این نشست با اشاره به برگزاری جشنواره در سطح بین‌المللی گفت: در دو دوره گذشته جشنواره با نام اشراق در استان قم و در سطح ملی برگزار شد. جشنواره پس از طی این دو مرحله، به جایی رسیده است که می‌توان آن را در سطح بین‌المللی برگزار کرد و از این جهت یک‌گام رو به جلو برداشت. ما در اولین گام بین‌المللی شدن جشنواره، حوزویان پارسی‌گوی در دیگر کشورها را به مشارکت می‌گیریم لذا برگزاری جشنواره شعری ویژه طلاب و حوزویان از دهه ۶۰ آغاز شد؛ به همین دلیل حرکت ریشه‌داری در حوزه فرهنگی به شمار می‌آید و الآن میراث این جشنواره به دفتر تبلیغات اسلامی رسیده است.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی یاد آور شد: ما در دفتر تبلیغات اسلامی تمام فنون هنری به غیر از موسیقی را که به صورت علمی و پژوهشی پیگیری می‌شود، داریم، اما در واقع در تمام این مراحل در مرحله «شدن» هستیم. آنچه که از میان حوزه‌های هنری تاکنون در میان حوزویان محقق شده، فقط شعر است. ما عمده جشنواره‌هایمان را در استان قم برگزار می‌کنیم، اما جشنواره شعر را در تهران برگزار می‌کنیم، چون داشته‌های ما در این زمینه قوی‌ست. ما در میان علما و عرفا چهره‌های شاخصی داریم که به شعر می‌پرداختند؛ شخصیت‌هایی مانند امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی.

وی با بیان اینکه ممکن است دوره‌های آتی جشنواره در دیگر شهرها مانند مشهد که قطب حوزه و فعالیت‌های ادبی‌ست، برگزار شود، یادآور شد: در دوره‌های گذشته اداره ادبی مرکز مسئولیت اجرایی برنامه را برعهده داشت، اما در این دوره تصمیم گرفتیم که برگزاری این دوره را به انجمن شعر طلاب که طلبه‌های اهل شعر و ادب آنجا فعالیت می‌کنند، بسپاریم.

محمد حسنی یکی از ویژگی های جشنواره امسال را امتیاز ویژه برای شاعرانی دانست که در حوزه هایی چون جنایات تکفیری ها، جریان های انحرافی، تشیع انگلیسی، تسنن آمریکایی و وحدت جهان اسلام شعر سروده باشند.

وی افزود: موضوع شرکت در این جشنواره آزاد و هر شاعری می تواند در هر زمینه شعر خود را به دبیرخانه ارسال کند؛ ولی همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود نمی توانیم در جریان حق و باطل بی طرف باشیم.

حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی دبیر این جشنواره نیز در این نشست خبری با بیان اینکه بی طرفی شاعر در مقابل حق و باطل معنی ندارد تاکید کرد: با توجه به جریاناتی که در این پیچ خطرناک تاریخی به تعبیر رهبر انقلاب در جهان اسلام وجود دارد، این آثار مورد توجه خاص خواهد بود.

وی حوزه های علمیه را خاستگاه موفق ترین شاعران در دوره های مختلف تاریخ ادبیات ایران دانست و اظهار کرد: موفقیت و شهرت شاعرانی همچون سعدی، مولوی، حافظ و بسیاری از شاعران این مرز و بوم از آن جهت بوده که اهل علم و منبر و تدریس بوده اند و حافظ قبل از این که به عنوان یک شاعر مطرح باشد به عنوان حافظ قرآن و مفسر و یک عالم دینی مطرح بوده است.

حسینی با اشاره به سابقه تاریخی برگزاری جشنواره شعر حوزه گفت: همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) فرمود «لسان شعر بالاترین لسان هاست» در سال ۶۷ پیشنهاد برگزاری کنگره سراسری شعر حوزه را خدمت رهبر معظم انقلاب که در آن ایام رییس جمهوری بودند، ارائه دادیم که برکات بسیاری را در پی داشت.
این شاعر افزود: دومین کنگره همزمان با ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد و لذا نام این کنگره به کنگره «در سوگ آفتاب» تغییر یافت و تاثیر به سزایی در مراسم و محافل آن زمان به ویژه برنامه های صدا و سیما تا ایام اربعین حضرت امام(ره) داشت و شاعرانی چون علی معلم، علی موسوی گرمارودی، حسام الدین سراج و همچنین صادق آهنگران در این مراسم اشعاری را سرودند.

وی با اشاره به این که از آن زمان ۱۲ دوره کنگره سراسری شعر و قصه طلاب برگزار شده، افزود: اکنون این کنگره به همت انجمن شعر طلاب و زیر نظر مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

دبیر سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) افزود: شاعران حوزوی فارسی زبان از سراسر جهان می توانند اشعار خود را در سه بخش شعر کلاسیک، شعر آزاد و شعر کودک و نوجوان ارسال کنند و طلاب وفضلای حوزه های علمیه اهل سنت نیز می توانند اشعار خود را برای این کنگره ارسال کنند.

وی با اشاره به جوایز این کنگره گفت: علاوه بر اهدای سه تا یک سکه بهار آزادی برای سه نفر اول هر بخش، از مجموعه برگزیدگان هر رشته یک شاعر شاخص و فاخر در صورتی که حد نصاب لازم را از سوی هیات داوران کسب کند، انتخاب می شود و ۱۰ سکه بهار آزادی به وی اهدا خواهد شد.

حسینی از مشارکت شهرداری تهران، صدا و سیما و حوزه های علمیه استان تهران خبر داد و گفت: در مراسم اختتامیه این جشنواره از کتاب های در رواق اشراق نوشته محمدعلی مجاهدی که به جمع آوری تذکره های شعرای گذشته و معاصر پرداخته و سبحه صد دانه نوشته امیرمهدی حکیمی درباره شاعران حوزوی خراسان بزرگ رونمایی خواهد شد.

وی از برگزاری این جشنواره در روزهای پایانی آذرماه در ایوان شمس خبر داد و یکی از طرح های آینده این جشنواره را برپایی جشنواره های مستقل به زبان های دیگر دانست.

دبیر سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) با اشاره به استقبال شاعران حوزوی سایر کشورها گفت: اگرچه کنگره های قبلی به عنوان ملی برگزار شد ولی شاعرانی از کشورهای مصر، لبنان، سوریه، عراق، پاکستان، هند و حتی انگلیس و فرانسه اشعار خود را به زبان های عربی و اردو قرائت کردند.

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام سید حسن مبارز دبیر علمی و سید محمدجواد شرافت دبیر اجرایی جشنواره، از پوستر سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) با حضور اصحاب رسانه رونمایی گردید.
کد خبر: 83020
Share/Save/Bookmark