هویت و ماجراجویی از عناصر مهم در تئاترهای نوجوانان است
قطب الدین صادقی در گفتگو با هنرنیوز؛
هویت و ماجراجویی از عناصر مهم در تئاترهای نوجوانان است
قطب الدین صادقی کارگردان تئا‌تر گفت: تئاترهایی که ویژه نوجوانان تولید می‌شود باید با ماجراجویی، هوینت و خودیابی همراه باشد چرا که نوجوانی دنیای حساسی دارد که باید به آن توجه کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۳


قطب الدین صادقی کارگردان و مدرس تئا‌تر در گفتگو با هنرنیوز در خصوص بیستمین جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان گفت: تئاترهایی که ویژه نوجوانان بوده است را در این جشنواره دیده‌ام و با توجه به تئاترهایی که از کارگردانان داخلی و خارجی دیده‌ام باید بگویم که در میان این آثار، آثار قابل قبولی دیده‌ام که برای این گروه سنی مناسب بوده و البته برخی آثار نیز از کیفیت لازم برای این گروه سنی برخوردار نبوده‌اند و کار‌ها در سطوح مختلف بوده‌اند.
وی در مورد کیفیت آثار در بخش نوجوانان اظهار داشت: آثار بخش نوجوانان با هم چندان قابل قیاس نیستند، در برخی از کار‌ها شاهد این هستیم که با استفاده از شخصیت‌های اسطوره‌ای تئاتری را برای نوجوانان تولید کرده‌اند که این تئاتر‌ها علاوه بر جنبه سرگرمی جنبه آموزشی نیز به خود می‌گیرد، در تئاترهای ویژه نوجوانان باید از مسئولیت و هویت هم صحبت کرد.
داور بخش تئا‌تر نوجوان ضمن بیان تفاوت در اجراهای کودکان و نوجوانان، افزود: به طور یقین تفاوت در تئاترهای ویژه این دو گروه سنی وجود دارد و البته این تفاوت در تئاتر‌ها نیز دیده می‌شود، چرا که دنیای کودکان، دنیایی خاص است و الگوهای عاطفی و رفتاری آن‌ها تحت تاثیر خانواده است، اما دنیای نوجوانی دنیای حساس و ویژه‌ای است چرا که کودکان به تازگی وارد بلوغ شده‌اند و در این سن باید روی پای خود بیاستند.
قطب الدین صادقی در ادامه گفت: روان‌شناسی کودکان و نوجوانان با هم تفاوت بسیار دارد و این دو گروه سنی جدا از هم هستند، نوجوانان در این گروه سنی الگوهای رفتاری خود را از خانواده قبول نمی‌کنند و الگوهای رفتاریشان را ازجامعه و بیرون از خانواده می‌گیرند و تمام الگوهای رفتاری را که تا آن زمان داشته‌اند را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد.
این مدرس دانشگاه ویژگی تئاترهای نوجوان را این گونه عنوان کرد: با توجه به شرایط نوجوانان تئاترهایی که ویژه این گروه سنی تولید می‌شود باید در هویت، ماجراجویی، خودیابی و... در آن‌ها دیده شود تا مخاطب این کار‌ها که نوجوانان هستند آن‌ها را بپذیرند.
وی در خصوص تخصصی کردن بخش‌هایی مختلف جشنواره از نظر تماشاگران و دسته بندی کردن مخاطبان خاطرنشان کرد: این اتفاقی خوشایند است که در بیستمین جشنواره تئاترکودک و نوجوان شاهد آن هستیم چرا که این دسته بندی و تقسیم مخاطبان باعث می‌شود تا تئاتر‌ها با دقت و توجه بیشتری تولید شود و در حین تولید تئا‌تر به مخاطب توجه بیشتری شود.
وی در پایان اعلام کرد: تئاترهای ویژه خردسالان را موفق نشده‌ام ببینم زیرا با توجه به اینکه داور بخش نوجوان هستم درگیر تماشای این کار‌ها هستم و البته صبح‌ها نیز کارگاه آموزش بازیگری را در این دوره جشنواره دارم که وقتم صرف این کار‌ها می‌شود و نمی‌توانم تمام کارهای جشنواره را دنبال کنم.

کد خبر: 65020
Share/Save/Bookmark