«رونمایی از پرچم گنبد ملکوتی حضرت ابوالفضل العباس(ع)»
گزارش هنرنیوز از«نخستین سوگواره آئینی – نمایشی مسافران کربلا»
«رونمایی از پرچم گنبد ملکوتی حضرت ابوالفضل العباس(ع)»
همزمان با سومین شب از شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع) «نخستین سوگواره آئینی - نمایشی مسافران کربلا» در میدان چیذر آستان مقدس امامزاده علی اکبر تهران با حضور جمع کثیری از علاقه مندان اهل بیت برگزار گردید.
 
تاريخ : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، با وجودی که این مراسم در هوای سرد و در محیط باز و مقابل مقبره امامزاده علی اکبر برگزار گردید اما جمع زیادی از اهالی محل و دوستانداران اهل بیت حضور فعالی داشتند.

در ابتدای این مراسم ، دختر شهید رودکی - از شهدای دفاع مقدس - دل نوشته ای را قرائت کرد که به شدت حاضرین را تحت تاثیر قرار داد.


                            دختر شهید رودکی در حال قرائت دل نوشته خود

وی در بخشی از این نامه نوشته بود: « امشب چنان دلم گرفته است که هیچ مسکنی جز درد و دل با شما مرا آرام نمی کند... آخر می دانید این روزها همه گوینده هستند و به ندرت شنونده ای محرم پیدا می شود... .

نمی دانم امروز چه شد که درک ما از عزای شما طبل و دهل است و علم و ... آه ... کارناوالی رنگارنگ و پر زرق و برق و رقابتی شدید در جذب مخاطب خاص است.

آقای من ... به مرتضی مطهری، اعلم الهدی ، همت، خرازی، چمران، آوینی بفرمایید اینقدر برای سیاست متعفن تقیه ی مصلحت اندیشی های شخصی و مادی ما که ظاهرا تنها همان را خوب فرا گرفته ایم خون دل نخورند. تا جایی که روزی صدام برادر ما شد و ما با آنان که سینه ی پدر مرا دریدند،هفده نفر از خانواده ی سلیمه خانم را در حلبچه با گاز شیمیایی کشتند، سر عبدالرضا رحیمی را بریدند... چه می گویم... کودکان غزه را پاره پاره کردند با لبخند به پای میز مذاکره نشسته ایم و با هم دست دادیم.

خدا کند آن دخترکان هویزه که بعد از تجاوز زنده بگور شدند آنقدر در بهشت مشغول باشند که سراغی از زنان امروز شهر نگیرند.

خدا کند سید مجتبی علمدار آنقدر محو مرغان خوش الحان فردوس باشد که نداند این روزها برخی مبلغان و روضه خوانها و مداحان مشهور شهر به نام شما و به اعتبار شما چکار که نمی کنند.

حبیب را منع کنید از این خون گریه هایی که برای مال اندوزی و بی اخلاقی و غارت بیت المال و ستمی که ناکثان در حق شیعیان شما می کنند..

آقا، بزرگواری فرمایید ، نگذارید علی اکبرتان پسران ما را در هیبتی زنانه و یا غرق در افیون و گرد و یا افسرده و بیکار و بی سرپناه به نظاره بنشیند....»

برنامه بعدی «نخستین سوگواره آئینی – نمایش مسافران کربلا» اجرای تعزیه بود که کارگردانی ( معین البکاء) آن برعهده « رمضان فرخ رو» بود. ایشان تنها کسی است که در زمان محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد دولت نهم توانست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لقب «معین البکاء ای» دریافت کند و یکی از اساتید ممتاز در این رشته تعزیه محسوب می شود که معمولا متن های تعزیه هایش را خودش نویسندگی می کند. این تعزیه حضرت زینب(س) برای اولین بار بود که در این مراسم اجرا می شد که از سوی حاضرین و دوستداران تعزیه امام حسین(ع) مورد توجه قرار گرفت به طوری که بسیاری از تماشاگران، همراه با تعزیه و صحنه های عاطفی این تعزیه ، اشک می ریختند. این تعزیه بنا به گفته «نیما مهدیان» مدیر اجرایی مراسم، با توجه به سردی هوا و فشرده بودن برنامه ها، قدری کوتاه تر شده بود.





به گزارش خبرنگار هنرنیوز، این مراسم که از بعد از اذان مغرب برگزار گردید مورد استقبال بسیار زیاد حاضرین قرار گرفت که به گونه ای که تعداد زیادی از تماشاگران، ایستاده مراسم را تماشا می کردند.





اجرای ترانه ای متناسب با حال و هوای مراسم به خوانندگی «حمزء موسوی» از دیگر برنامه های این مراسم بود. این درحالی بود که کلیپی ساخته «نیما مهدیان» نیز به همراه این ترانه پخش شد که هماهنگی خواننده با تصاویر کلیپ از بخش های جذاب این برنامه بود.حمزء موسوی از خوانندگان جوان کشورمان است که آینده درخشانی را در پیش رو دارد.



                                      
قرائت شعر« بی سیم چی» توسط شاعر اهل بیت «قاسم صرافان» در این مراسم، فضا را به بوی رزمندگان دفاع مقدس عطراگین کرد :
« بگو که از خط، چی خبر؟ بیسیم چی
بگو که رسیدیم به کجای معبر؟
عمار، عمار؟ صدامون داری؟
یاسر، یاسر؟ منم، بردار
صدا ضعیفه ؛ یک کمی بلندتر
ما زیر آتیشیم...شما کجائید؟
هنوز دارن یه ریز آتیش می ریزند.
چرا مهمات رو نمی رسونید....»




یکی دیگر از برنامه های تاثیر گذار این مراسم « رونمایی و گرداندن پرچم گنبد ملکوتی حضرت ابالفضل العباس(ع)» بود.این پرچم بزرگ و سیاه رنگ که با خط زیبایی منقش به «یا ساقی عطا شا کربلا» بود در میان حاضرین که به یاد حضرت ابالفضل العباس (ع) نیت کرده بودند گردانده شد و حال و فضای مراسم را به شدت تحت تاثیر قرار داد.




برگزاری مداحی توسط «میثم احمدی پور» و همچنین دمامه زنی بوشهری، سینه زنی و نمایش فیلم مستند در مورد شهید ۱۲ ساله « رضا پناهی» از شهدای محله چیذر به نام « مسافر کربلا» ساخته «مجید خادم زاده» از دیگر برنامه های«نخستین سوگواره آئینی - نمایشی مسافران کربلا» بود.








اجرای برنامه این مراسم نیز بر عهده مجری نام آشنای شبکه قرآن «مهر آذر» بود که با اشراف کامل به اجرای برنامه پرداخت.



یادی آوری می شود که این مراسم به همت موسسه پدران آسمانی ( فرزندان شهدای دفاع مقدس) و با مشارکت بسیج سازمان صدا و سیما و همچنین بنیاد شهید و شهرداری منطقه یک تهران برگزار گردیده بود.
کد خبر: 76137
Share/Save/Bookmark