حجت الاسلام زائری: همایش «باران غدیر» دستاوردهای علمی و دانشگاهی زیادی دارد
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای پنجمین همایش بین المللی باران غدیر؛
حجت الاسلام زائری: همایش «باران غدیر» دستاوردهای علمی و دانشگاهی زیادی دارد
نشست رسانه ای پنجمین همایش بین المللی باران غدیر صبح امروز با حضور حجت الاسلام زائری دبیر علمی این همایش و هادی مولوی دوست دبیر اجرایی پنجمین همایش بین المللی باران غدیر و مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری در تالار اوستا برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱

در آغاز این نشست حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اهداف همایش باران غدیر تصریح کرد: این همایش فرصتی ایجاد کند تا فعالان ادبی و هنری در زمینه خلق آثار با موضوع غدیر هنرمندان بزرگی از ادیان و مذاهب گوناگون در زمینه غدیر خم آثار ارزشمندی دارند كه می‌توان با قدردانی از آن ها به تقویت این عرصه كمك كرد.
وی ادامه داد: جریان تكفیری در جهان امروز در حال رشد است و در حال تفرقه‌افكنی بین ادیان و مذاهب مختلف هستند؛ چرا كه به زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در كشورهای اسلامی توجه دارند.
زائری با تاكید بر این كه برگزاری همایش بین المللی باران غدیر دستاوردهای خوبی داشته و موجب شده كه همایش‌ها و مراسم‌های دیگری نیز در نقاط مختلف جهان در حوزه غدیر برگزار شود، گفت: حوزه موضوعی این همایش به مرور زمان در حال گسترش بوده كه امسال برای نمونه شاهد حضور گروه موسیقی موفقی از مسیحیان لبنان به سرپرستی پروفسور ابومراد در این همایش خواهیم بود. همچنین در كشورها و مذاهب نیز این همایش در حال گسترش است و مدعوین از كشورها و مذاهب گوناگون به این همایش دعوت شده‌اند.
دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی باران غدیر خاطرنشان كرد: یكی از میدان‌هایی كه می‌تواند موجب دوستی و تعامل بیشتر میان اندیشه‌ها و مذاهب كشورها شود، استفاده از مباحث مشترك در آئین‌های گوناگون است. عدالت امام علی(ع) و ایستادگی سیدالشهدا در مقابل طاغوت از جمله موضوعاتی است كه هنرمندان و اهالی ادبیات مسیحی، یهودی، زرتشتی و بودایی در آن به خلق اثر پرداخته‌اند.
در ادامه مراسم، هادی مولوی دوست دبیر اجرایی پنجمین همایش بین المللی باران غدیر و مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری با معرفی میهمانان خارجی حاضر در پنجمین همایش بین المللی باران غدیر گفت: در این همایش از كشور لبنان «جورج شكور» و «اسقف جورج صلیبا» حضور دارند و گروه موسیقی متشكل از پروفسور «ندا ابو مراد»، دكتر «هیاف یاسین» و «رهیف الهاج» به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
وی افزود: «دارا نجاتوف» و «رحمت نذری» از تاجیكستان، احسان اكبر، سید اعجاز رحمانی و افتخار عارف حسین از پاكستان، متین صدیقی دیوبندی از هندوستان و «مشتهیر كاراكایا» از تركیه خطیبان و شاعران دیگری هستند كه در این همایش حضور خواهند داشت.
مدیركل اداره روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری در ادامه با بیان این مطلب كه عده ای از شاعران و متفكران داخلی و تعدادی از شاعران خارجی مقیم ایران نیز در این برنامه حضور دارند، اظهار كرد: فعالیت های گسترده ای برای تبدیل دبیرخانه همایش به دبیرخانه دائمی در حال انجام است و آثار در دو بخش داخلی و خارجی در دبیرخانه دسته بندی می شود.
مولوی دوست با اشاره به همكاری دبیرخانه همایش باران غدیر با دانشگاه های كشور گفت: دانشگاه های زیادی در برگزاری این همایش با دبیرخانه همكاری می كنند كه به طور خاص می توان از دانشگاه فرهنگیان و جامعه المصطفی العالمیه قم نام برد.
دبیر اجرایی پنجمین همایش باران غدیر درباره برنامه های جنبی در نظر گرفته شده برای این همایش اظهار كرد: برگزاری كارگاهی از سوی هنرمند فعال حوزه هنری حسین نقاشیان در زمینه نقاشی و خط از جمله برنامه های جانبی همایش خواهد بود.
مولوی دوست افزود: راه اندازی كامل وب سایت همایش باران غدیر از دیگر برنامه هایی است كه در این دوره انجام می شود و از این پس به صورت مستقل كار خود را آغاز خواهد كرد.
وی در پایان سخنانش گفت: هر ساله زمان زیادی صرف می شود تا شاعران، پژوهشگران، خطیبان و محققانی از كشورهای مختلف در این همایش شركت كنند و امسال سعی كرده ایم با تلاش بسیار برنامه مفصلی در این زمینه داشته باشیم.
حجت الاسلام محمدرضا زائری با اشاره به چاپ ۴ كتاب در همایش سال گذشته باران غدیر، درباره فعالیت های امسال در این زمینه گفت: در سال جاری سه كتاب را برای چاپ در نظر گرفته ایم. كتاب معرفی «جورج جرداق» اولین كتاب است و در تلاش هستیم تا كتاب با پیامی از خود او همراه باشد.
وی درباره كتاب دومی كه امسال در همایش باران غدیر رونمایی می شود، ابراز كرد: كتاب «حماسه حسین» اثر تازه جورج شكور شاعر لبنانی و از طرفداران جمهوری اسلامی و مقاومت است كه امسال رونمایی می شود.
زائری درباره كتاب سوم نیز اظهار كرد: كتاب «عهد جدید» كتابی شامل آثار ادبای مسیحی درباره ماجرای غدیر و محورهای مختلف شخصیت امیرالمومنین و نهج البلاغه است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این چند سال اتفاق مهمی كه در دانشگاه های كشور به وقوع پیوسته است انجام چند پایان نامه دانشجویی در مقاطع دكتری و كارشناسی ارشد در همین زمینه است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
در ادامه این نشست هادی مولوی دوست با اشاره به برنامه هایی كه در شهرهای مشهد و شیراز قرار است انجام شود، گفت: در این دو شهر دیدار میهمانان با امامان جمعه و نمایندگان ولی فقیه، حضور در سیمای استانی و دیدار با نخبگان علمی و فرهنگی این دو استان برنامه ریزی شده است.
وی درباره برنامه های همایش باران غدیر در شهر قم نیز گفت: قرار است میهمانان همایش با چند تن از مراجع عظام تقلید دیدار كنند كه پس از هماهنگی اطلاع رسانی خواهد شد.
در ادامه این نشست، دبیر علمی همایش درباره تمركز بر موضوعی خاص همانند سال های گذشته گفت: انتخاب موضوع ویژه در دوره های پیشین همایش به تناسب شرایط بوده است. مثلا موضوعاتی چون بزرگداشت پیامبر اسلام و بررسی جلوه های حادثه عاشورا كه در دوره های پیشین برگزار شد، از این دست بود. امسال به جهت زمان برگزاری همایش كه قبل از روز عید غدیر برگزار می شود، بیشتر تمركز همایش بر روی خود غدیر و امیرالمومنین خواهد بود.
وی ادامه داد: فكر می كنم امسال حضور گروه موسیقی پروفسور «ندا ابومراد» مورد توجه قرار گیرد. ابومراد به عنوان یكی از مهم ترین كسانی كه با مضمون آیه های قرآنی و مناجات عرفانی امیرالمومنین شناخته می شود حضور دارد و اتفاق مهم و ویژه ای در همایش امسال خواهد بود.
هادی مولوی دوست دبیر اجرایی همایش در ادامه با اشاره به انتشار آلبوم موسیقی مجموعه قوالی كه در سال های گذشته برگزار شده است، اظهار كرد: سعی می كنیم در سال آینده در جهت ثبت در دبیرخانه همایش آلبوم گروه ابومراد را نیز منتشر كنیم.
در پایان این نشست، محمدرضا زائری با اشاره به این مسئله كه هنوز نتوانسته ایم بسیاری از ارادتمندان به ائمه(ع) در كشورهای مختلف را شناسایی كنیم، درباره فعالیت های همایش باران غدیر و حوزه هنری گفت: اعتراف داریم حجم كاری كه در این سال ها در همایش باران غدیر انجام شده است در برابر عظمت امیرالمومنین(ع) و نیازی كه مخاطب به آن دارد، كافی نیست و بسیار كم است.

کد خبر: 75147
Share/Save/Bookmark