جنس جشنواره مقاومت از جنس تقابل با جریان سلطه آمریکایی و صهیونیستی است
نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس:
جنس جشنواره مقاومت از جنس تقابل با جریان سلطه آمریکایی و صهیونیستی است
مدیرعامل انجمن سینمای انقدلاب و دفاع مقدس تأکید کرد: اگر می‌خواهیم سینمای ملی داشته باشیم مطمئن باشید که رگه‌هایی از آن در سینمای دفاع مقدس وجود دارد که می‌توانست تسری پیدا کند اما متأسفانه این امر محقق نشد و حتی امروز هم هنوز مشخص نیست که فرمان این مسیر به کدام سمت حرکت می‌کند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۷
به گزارش هنرنیوز و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سینما روایت؛ محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، برگزاری این جشنواره را فرصتی برای دیده شدن تولیدات این حوزه عنوان کرد و یادآور شد که این جشنواره در طول سال‌های برگزاری خود توانسته تأثیرات خوبی بر گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشد.

وی از عدم توجه به زیرساخت‌های تولید فیلم‌های دفاع مقدس ابراز ناخرسندی کرد و با اشاره به شهرک سینمایی دفاع مقدس گفت: متأسفانه زیرساخت‌های تولید فیلم دفاع مقدس ما دچار اشکالات جدی است به‌عنوان‌مثال «بنیاد روایت» مکان بسیار وسیعی به نام «شهرک سینمایی دفاع مقدس» در اختیار دارد که متولی و پشتیبان آن سازمان بسیج است و درحالی‌که این شهرک سینمایی املا کار ملی در حوزه سینما انجام می‌دهد اما فقط این بسیج است که آن را پشتیبانی مالی می‌کند! اگر قرار است از این فضا استفاده ملی بشود باید همه بخش‌های فرهنگی کشور به شهرک سینمایی دفاع مقدس کمک کنند.

نیرومند بابیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است به شهرک سینمایی دفاع مقدس کمک کند اما متأسفانه هیچ نقشی در ارتقای امکانات فنی و پشتیبانی این شهرک ندارد ادامه داد: بخش عمده مشکل فیلم‌های دفاع مقدس به پشتیبانی مالی برمی‌گردد که بسیار ضعیف است. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و شهرک سینمایی به‌تنهایی نمی‌توانند وظیفه پشتیبانی سینمای ایران را انجام بدهند. نهادهای فرهنگی کشور هم متأسفانه انگیزه‌های لازم را برای ورود به این عرصه ندارند و بی‌جهت نیست که هر چه از سال‌های دفاع مقدس دور می‌شویم اوضاع‌واحوال تولید فیلم‌های دفاع مقدس ناخوشایندتر می‌شود.

این هنرمند و کارشناس مسائل سینمایی و فرهنگی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم سینمای ملی داشته باشیم مطمئن باشید که رگه‌هایی از شکل‌گیری آن در سینمای دفاع مقدس وجود دارد که می‌توانست تسری پیدا کند و خودش را هم در محتوی و هم در فرم نشان دهد، اما متأسفانه این امر محقق نشد و حتی امروز هم هنوز مشخص نیست که فرمان سینمای بومی و ملی ایران به کدام سو و سمت حرکت می‌کند.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در مورد حمایت‌ها و تولیدات این انجمن تصریح کرد: متأسفانه بضاعت ما آن‌قدر نیست که بتوانیم خواست جمعیت کثیری از هنرمندان علاقه منت به این حوزه را عملیاتی کنیم، اما تلاش کردیم که در حوزه تولید ورود جدی داشته باشیم و به همین منظور از زمانی که حقیر وارد انجمن شدم در حوزه فیلم کوتاه بیش از ۱۰ فیلم تولیدشده است ضمن اینکه قبل از من ، انجمن تعهداتی داشت که سعی کردیم این تعهدات را انجام بدهیم.

نیرومند اظهار داشت: تمام تلاش من در انجمن این بوده که سیستم اداری را با سیستم تولیدی هماهنگ کنم چراکه معتقدم عکس آن امکان‌پذیر نیست و یکی از دلایل برآوردهای مالی چندین‌باره تولید فیلم‌ها، هماهنگ نبودن سیستم اداری با سیستم تولیدی است.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به تولید فیلم سینمایی «امپراطوری جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی گفت: نگارش و بحث تولید این فیلم، قبل از ورود من به انجمن مطرح بود که هم‌اکنون این فیلم در مرحله تولید است. انشا الله اگر هزینه‌های لازم برای تولید فیلم‌هایی که ما برای امسال در نظر گرفته‌ایم مهیا شود، انجمن امسال حداقل چهار فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد کرد.

نیرومند از سه واژه حمایتی ، مشارکتی و تولیدی برای همکاری و تولید آثار دفاع مقدس در زیرمجموعه خود یادکرد و اظهار داشت: بیشتر همکاری ما در بحث حمایتی است که سقف مالی آن حداکثر تا ۷۰ میلیون تومان است. در بخش تولیدات مشارکتی نیز امسال تعهد کردیم در تولید فیلم «بهشت از جنوب شرقی» به کارگردانی آقای احمد کاوری مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشیم. پنج فیلم دیگر هم در فهرست حمایتی انجمن قرار دارد.

وی از تولید حداقل یک سریال در هرسال با مشارکت رسانه ملی خبر داد و یادآور شد: هم‌اکنون سریال «آرام می‌گیریم» درحال‌که تولید است که بعد از اتمام آن بلافاصله در صورت تحقق اعتبارات انجمن، سریال دیگری به نام «کایدون » به کارگردانی آقای مسعود آب پرور را با مشارکت صداوسیما تولید خواهیم کرد. ضمن اینکه دو فیلم‌نامه در حال نگارش است که یکی در مورد سوریه و دیگری در مورد بسیج است.

این مدیر فرهنگی در مورد استقبال بی‌شمار کشورهای جهان از جشنواره فیلم مقاومت گفت: نکته مهمی که در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد و ما از آن غافل بودیم این است که در دنیا جریان هنر، عمدتاً جریان ضد امپریالیستی است و جنس هنرمندان متعهد دنیا از جنس انقلابی است. تا قبل از فروپاشی شوروی، این جریان قدرت زیادی داشت اما بعد از فروپاشی این جریان‌ها غریب شدند لذا جمهوری اسلامی با توجه به نگاهی که دارد می‌تواند در این حوزه ورود جدی داشته باشد و در حوزه سینما و سایر هنرها متولی این جریان باشد لذا می‌توان علت استقبال دیگر کشورها از جشنواره فیلم مقاومت را از این منظر ارزیابی کرد.

وی تأکید کرد: در دنیای امروز جایی به نام جشنواره سینمای مقاومت وجود ندارد و ازاین‌جهت می‌توان جشنواره فیلم مقاومت را یک جریان کاملاً انحصاری در دنیا دانست. حتی می‌توان گفت که بخش بین‌الملل آن از بخش جشنواره فیلم فجر نیز پررنگ‌تر و جدی‌تر است. بنابراین اگر ما در این زمینه هوشمندانه عمل کنیم خواهیم توانست از این ظرفیت در جهت ارتباط هنرمندان انقلابی دنیا با همدیگر و با ایران استفاده کنیم و فضای فعالی بین هنرمندان سراسر دنیا با جشنواره فیلم مقاومت ایجاد کنیم.

نیرومند در مورد واکنش‌های منفی صهیونیست‌ها و رسانه‌های غربی نسبت به جشنواره فیلم مقاومت بابیان اینکه دست برتر ما در حوزه فرهنگ ، توجه به جریان هنرانقلابی در دنیا است و شهید آوینی خیلی زود متوجه شده بود که ما می‌توانیم از هنر برای گسترش اندیشه‌های انقلابی در دنیا استفاده کنیم گفت : طبیعی است که طرف مقابل هم بیکار نمی‌نشیند و اجازه نمی‌دهد چنین اندیشه‌هایی در دنیا شکل بگیرد چراکه آنان به‌درستی می‌دانند که جنس جشنواره فیلم مقاومت از جنس تقابل با جریان سلطه آمریکایی و صهیونیستی است. لذا این جشنواره می‌تواند یک آفند در مقابل جریان آمریکایی و صهیونیستی محسوب شود و طبیعی است که شاهد واکنش‌های منفی طرف مقابل باشیم به‌ویژه در دنیایی که شاهد مقاومت جدی در این زمینه هم نیستیم.

وی اضافه کرد: سیستم فرهنگی کشور اگر متوجه این معنا بشود و پابند به اصول انقلاب اسلامی باشد و یا حداقل بخواهد منویات مقام معظم رهبری را در حوزه فرهنگ عملیاتی کند بخشی از آن در جشنواره فیلم مقاومت وجود دارد و کمک کردن به این جشنواره در مقابل جریان سلطه به معنای محقق شدن بخشی از خواست رهبری خواهد بود که همواره خواستار آفند و پدافند فرهنگی در مقابل جریان سلطه هستند.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خاتمه تأکید کرد: در دنیایی که تقابل با جریان سلطه کم‌رنگ است سیستم فرهنگی کشور باید دست جشنواره فیلم مقاومت را بگیرد و کمک کند تا این جشنواره بتواند از ظرفیت‌های هنر انقلابی دنیا برای تقابل با جریان سلطه استفاده کند. جشنواره فیلم مقاومت؛ بخشی از جورچین رویارویی مقاومت مقابل سلطه است لذا هنگامی می‌توان این اتفاق را در جشنواره فیلم مقاومت شاهد بود که این تفکر به‌صورت جدی و واقعی در دستگاه‌های پشتیبانی در حوزه فرهنگی وجود داشته باشد. بنابراین امیدوارم جریان تولید محتوا برای تقابل با اندیشه‌های تکفیری، جریان فعال و با پشتیبانی وسیعی در کشور باشد.
کد خبر: 92887
Share/Save/Bookmark