آسیب جدی سرستون سنگی کاخ آپادانای شوش+ عکس
ترمیم یا تخریب؟!
آسیب جدی سرستون سنگی کاخ آپادانای شوش+ عکس
در اثر مرمت غیر اصولی سرستون سنگی کاخ آپادانای محوطه ثبت جهانی شوش آسیب جدی دید.
 
تاريخ : شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۸

مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز؛ یکی از مهمترین بخشهای مجموعه باستانی شوش، کاخ آپادانا است که توسط داریوش یکم هخامنشی پایه گذاری شده است. بقایای سنگی این مجموعه سالها پیش طی کاوشها از دل خاک بیرون آمد و امروزه در سطح این محوطه تلنبار شده است. جدای از ارزش ذاتی میراثی این آثار، می بایست به اهمیت و جذابیت گردشگرپسند آنها اشاره کرد. اما با وجود اهمیت این کاخ به نظر می‌رسد آثار آن در شرایط مناسبی نیستند گواه این موضوع تخریب یکی از سرستون‌ها به اسم مرمت است که در یک برنامه تدوین شده مرمت آثار سنگی، با وجود اختصاص بودجه قابل توجه، به منظور وصالی یکی از این آثار، آسیب‌هایی به آن وارد آمده است.



بر روی این سرستون که هم اکنون در وضعیت آشفته و نابسامانی نگهداری می شود، و در بخش پیشانی حیوانی که دو بخش انتهایی سرستون را تشکیل می دهد، چسب مورد استفاده توسط مرمت گران به شکل گسترده ای ذوب و پخش شده و لکه بزرگی را در این قسمت بوجود آورده که متاًسفانه با توجه به بافت سنگ به نظر نمی‌رسد قابلیت برطرف شدن داشته باشد. همچنین در سایر قسمت‌ها نیز تمام چسب مورد استفاده ذوب شده و باعث جدایی مجدد قطعات سنگ از یکدیگر شده است.


بر اساس این گزارش،برای خدمات ارائه شده به سرستون سنگی کله گاو محوطه میراث جهانی شوش شامل مستندنگاری قبل و بعد از مرمت و آسیب‌نگاری شامل تهیه عکس، نقشه، شناسنامه و شماره گذاری قطعات روی تصویر و نقشه، بازکردن قطعات شکسته شده، شستشو و دسته‌بندی آنها بر اساس الویت وصالی، وصالی قطعات با استفاده از چسب آرالدیت، جاگذاری بست فلزی در مراحل مختلف وصالی به منظور ثابت نگه داشتن قطعات سنگین بر روی هم تا خشک شدن نهایی چسب آرالدیت، پر کردن ترک و بندکشی درزها با استفاده از چسب آرالدیت و تهیه گزارش از مراحل مختلف کار تا کنون ۱۰۸ میلیون ریال هزینه شده است.



گفته می‌شود که این مرمت توسط فردی صورت گرفته که سابق بر این در پایگاه چغازنبیل شاغل بوده و در جریان ثبت جهانی شوش، مرمت نقاشی‌های قلعه شوش و طرح مطالعات و ساماندهی محوطه شوش نیز به او سپرده شده بود.



از سویی در هشتم اردیبهشت سال ۹۴ و دو ماه مانده به ثبت جهانی شوش «از طرف» مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان در نامه‌ای به مدیر پایگاه شوش به شماره ۱۱۸۲۷/۱۲۹/۹۳۲ آمده است:« با توجه به این که مقرر شده کلیه اقدامات و برنامه‌های مورد نظر آن پایگاه قبل از انجام مستندنگاری در شورای فنی یا کمیته کارشناسی معاونت میراث فرهنگی بررسی و تأیید شود. متاًسفانه تاکنون کلیه شرح خدمات ها بدون هماهنگی و طرح مصوب ارسال شده، لذا خواهشمند است کلیه طرح‌ها پیش از اجرا به تاًیید شورای فنی برسد.»


به گزارش هنرنیوز؛ حال این پرسش مطرح است که چرا طرح‌های اجرایی محوطه باستانی شوش در شورای فنی مطرح نشده است؟ مستندنگاری این طرح با هزینه‌ای ۱۲ میلیون ریالی چگونه انجام شده است؟ در کدام آزمایشگاه و بر اساس چه ملاک و معیاری چنین چسبی برای مرمت سرستون کاخ آپادانا مورد استفاده قرار گرفته است؟


آیا میراث فرهنگی هیچ گونه نظارتی را بر انتخاب مرمتگر و نحوه اجرای آن داشته است؟ اکنون پاسخ میراث فرهنگی به تخریب این اثر که این بار نه توسط مردم و مجریان طرح‌های عمرانی که بوسیله متولی امر حفاظت آثار تاریخی یعنی سازمان میراث فرهنگی آن هم در یک محوطه ثبت جهانی رخ داده است، چیست؟

اسناد در هنرنیوز موجود است
کد خبر: 81997
Share/Save/Bookmark