امیدواری الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی / موزه ها از نظر کمک های عمومی و بودجه دولتی فقیرند
درمراسم هشتادمین سالگرد تاسیس موزه های ملی ایران و ملک؛
امیدواری الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی / موزه ها از نظر کمک های عمومی و بودجه دولتی فقیرند
مدیرموزه ملی ابراز امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه با نظر مساعد دولت دوازدهم، الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی انجام شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبری مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس موزه های ملی ایران و ملک با حضور مسعود صالحی رییس ستاد برگزاری برنامه های مشترک 80 سالگی موزه ملی و کتابخانه ملک ، مجتبی حسینی رییس کتابخانه و موزه ملی ملک و نوکنده مدیرموزه ملی برگزار گردید.

رییس ستاد برگزاری برنامه های مشترک 80 سالگی موزه ملی و کتابخانه ملک در این نشست گفت: در کشور ما اغلب افراد و نهادها به غرور و انجام دادن کار انفرادی عادت دارند و همینکه برای نخستین بار دو موزه از دو جنس متفاوت تصمیم گرفتند که یک کار مشترک انجام دهند اتفاق مهمی صورت گرفته است.

مسعود صالحی اضافه کرد: وحدت بین موزه ها عاملی برای قدرتمندتر شدن آنها است و رقابت ناسالم و کودکانه را از بین می برد.

وی یادآور شد: موزه ها در کشور ما از نظر کمک های عمومی و بودجه دولتی فقیر هستند و به کمک احتیاج دارند.

مجتبی حسینی رییس کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در این نشست با بیان اینکه با وجود داشتن کشوری کهن از داشتن نهادهای قدیمی کمتر بهره مند هستیم زیرا نهادسازی در کشور ما عمر چندانی ندارد اضافه کرد: در بین نهادهای معاصر کتابخانه و موزه ملک و موزه ملی ایران با دو خاستگاه متفاوت که اولی توسط بخش خصوصی و دومی توسط حکومت شکل گرفته از قدمت بیشتری برخوردارند.

وی عنوان کرد موزه ها پدیده هایی هستند که برای فردا طراحی می شوند ، موزه ها نهادهایی هستند که با آثار دیروز برای فردا ساخته شده اند و در شرایط فعلی موزه ای که فردایی تر است پر مخاطب تر است.

او در باره برنامه های 80 سالگی موزه ملک تصریح کرد: نمایشگاهی به مناسبت دهه وقف در این مکان برگزار می شود و همایشی با عنوان وقف کتابخانه ها و موزه ها در ایران نیز تدارک دیده شده است ، پیشینه کتابخانه ها و موزه های وقفی به سبب سنت وقف در ایران طولانی است .

حسینی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه دائمی هنرهای تزئینی در مهرماه و برپایی نمایشگاه دائمی علوم در تمدن اسلامی نیز در این موزه گشایش می یابد ، به علاوه 80 اثر هنری و 80 سند مهم و کتابی حاوی 80 خاطره از کسانی که محضر حاج حسین ملک را درک کرده اند به عنوان دیگر ویژه برنامه های 80 سالگی این موزه در نظر گرفته شده است.

به گفته وی ؛ یکی از برنامه های جذاب 80 سالگی برگزاری یک تور برای دو گروه سنی هشت ساله ها و 80 ساله ها است که با مراجعه به وب سایت موزه ملی و کتابخانه ملی، هشت ساله ها و 80 ساله ها می توانند کارت بازدید رایگان نامحدود را برای مدت 6 ماه دریافت کنند.

نوکنده مدیر موزه ملی هم گفت : بازسازی موزه ایران باستان که تا پایان امسال انجام می شود بر اساس طرحی است که آندره گدار، پایه گذار و معمار این موزه برای بازسازی در دهه های پیش در نظر گرفته شده بود و با نظر کارشناسان کامل تر شده است.

وی اظهار کرد: این طرح که عملیات اجرایی آن از اواخر امسال آغاز می شود حاوی و تامین کننده انتقادات و پیشنهادات بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است که در این سالها از این موزه دیدن کرده اند و اکنون به صورت یک طرح کارشناسی درآمده است.

نوکنده ادامه داد: موضوع بازسازی موزه ایران باستان که قدیمی ترین موزه ایرانی است در دهه 50 و سپس در دهه 80 به طور جدی مطرح شد اما این اتفاق امسال میسر شد که در انجام آن کارشناسان ایتالیایی به مدد ما می آیند.

مدیر موزه ملی تاکید کرد: در موزه ایران باستان، سه میلیون اثر تاریخی نگهداری می شود که فقط چهار هزار اثر آن به نمایش گذاشته شده است.

وی گفت: این مجموعه غنی به توسعه فضای فیزیکی نیاز دارد و در جلسات متعددی، رایزنی و توافقات ضمنی انجام شده است تا ساختمان وزارت خارجه و میدان مشق به فضای موزه ملی الحاق شود ولی تاکنون این امر میسر نشده است.

نوکنده ابراز امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه با نظر مساعد دولت دوازدهم، الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی انجام شود.

وی یادآور شد: یکی از وظایف موزه ملی ایران ملاقات با دیگر موزه هاست و همکاری موزه ایران باستان و موزه ملک در راستای گفتمان سازی بین موزه ها می تواند به یک الگو و تجربه موفق برای همکاری دیگر موزه ها تبدیل شود.

وی درباره برنامه های هشتاد سالگی موزه ملی گفت: نمایشگاههای مختلفی از جمله نمایش 103 اثر از ارمنستان در تاریخ 25 مهرماه، آثاری از کره جنوبی در آبان ماه و بیش از 60 اثر متعلق به موزه لوور فرانسه در اسفندماه در موزه ملی برپا می شود.

نوکنده افزود: به همین مناسبت، آثار تاریخی استان سمنان و آثار کاوش شده توسط مرحوم مقدم در استان گیلان نیز به نمایش گذاشته می شود و برنامه ای با همکاری موزه ملک و ایکوم در چابهار اجرا خواهد شد.

یادآوری می شود که پس از پایان این نشست خبری که در نگارخانه کتابخانه ملی ملک برگزار شد خبرنگاران از مخزن این موزه و چگونگی حفظ و مرمت آثار نفیس بازدید کردند.
کد خبر: 95307
Share/Save/Bookmark