سفرارکستر چین و آلمان به ایران ارتباطی با توافق هسته ای ندارد
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در گفتگوی اختصاصی با هنرنیوز:
سفرارکستر چین و آلمان به ایران ارتباطی با توافق هسته ای ندارد
علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تاکید کرد حضور ارکسترسمفونیک چین و آلمان به ایران هیچ ارتباطی با توافقات هسته ای 1+5 نداشته است.
 
تاريخ : شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵
علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در گفتگوی اختصاصی خبرنگار هنرنیوز درپاسخ به این سوال که آیا به سرانجام رسیدن توافق هسته ای موجب رفت و آمد ارکستر سمفونیک چنین و آلمان به ایران شد که وی گف: حضور ارکسترسمفونیک چین و آلمان به ایران هیچ ارتباطی با توافقات هسته ای ۱+۵ نداشته است و این ارکسترها فقط به خاطر ایرانی ها خواهند آمد. این درحالی است که ما قرار و مدارهای ورود این ارکسترها را چند ماه پیش بنا نهادیم زمانی که شاید کسانی فکر نمی کردند که این سفرها صورت ببپذیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته ای سبب تبادل فرهنگی بویژه در حوزه موسیقی و ازجمله سفرهای زیادتری در زمینه رفت و آمدهای ارکسترهای ایران به کشورهای دنیا و یا برعکس خواهد شد ادامه داد: امیدواریم که اینگونه باشد البته اینکه این سفرها ایجاد خواهد شد باید عرض کنم هم حُسن دارد و هم ضررهایی خواهد داشت به عنوان نمونه می بینید که هنوز چیز خاصی نشده است یکنفر که اصلا کارش مربوط به تنظیم و دعوت از ارکستر سنفونیک کشورهای دیگرنیست؛ بدون هماهنگی رفته سراغ ارکستر سنفونیک اتریش ! به چه دلیلی؟ خدا می داند. البته معلوم است که اتریشی ها خیلی دلشان می خواهد و خیلی تمایل دارند که کاری برای ایران در زمینه موسیقی انجام دهند در حالی که فکر می کنند این کسی که از آنان به ایران دعوت کرده است مدیر یا سمتی در ایران دارد.

علی رهبری تصریح کرد: به نظر می رسد که حوزه موسیقی، شهر فرنگ شده است. البته که هر کسی در این شهر فرنگ کار مثبتی انجام دهد، عیبی ندارد، اما این غیرحرفه ‌ای است که بدون هماهنگی با مدیران ارکستر سمفونیک تهران از ارکستر یک کشور دعوت به عمل بیاید! من این آقا را زیاد نمی‌شناسم اما این را باید از ایشان بپرسید که سراغ ارکستر سمفونیک وین رفتن یعنی چی؟ به نظر من این کارها بیخود است و اصلاً سودی برای مجموعه‌های موسیقی ما نخواهد داشت. بهتر است آقایان چنین کارهایی را تعطیل کنند. باید از این دوستان پرسید چه انگیزه‌ای از این کارها دارند که می‌خواهند بروند آنجا و گروهی را دعوت کنند؟

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در مورد توافق هسته ای ۱+۵ با ابراز خوشحالی از این توافق اظهار داشت: این توافق خیلی عالی است و من به عنوان یک ایرانی، خیلی از اینکه بلاخره این توافق شکل گرفت خوشحالم و از این بهتر نخواهد بود. دنیا باید بپذیرد که ایرانی ها با کسی دشمنی ندارند و به نظرمن این توافق خیلی عالی است.

وی افزود: اگر چه من ۵ ماه بیشتر نیست که وارد ایران شدم اما می شنیدم که برخی از ارکسترهای ملل به دلیل تحریم ها وارد ایران نمی شدند. هرچند که مبحث نبود بودجه هم در این نیامدنشان دخیل بوده است.

علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به ارکستر سمفونیک تهران اضافه کرد: ما کاررا با امکانات خیلی ابتدایی شروع کردیم و خوشبختانه موفق شدیم و اصلا دلمان هم نمی خواهد که خیلی به ما پول بدهند چرا که معتقدم پول زیاد، آدم ها را خراب می کند. ما به پول زیاد نیاز نداریم. خدا را شکر بچه ها، عالی کار می کنند. اگر کشوری تمایل دارد که ما در کشورهای آنان بنوازیم باید ما را دعوت کنند و باید دستمزد ما را هم تقبل کنند.

وی که بارها رهبری ارکسترهای جهان را برعهده داشته است و هنگامی که به عنوان رهبر ارکستر بین المللی فیلارمونیک جهانی جوانان در نیویورک انتخاب شده بود به رئیس جمهور کشورمان پیشنها داده بود که دستور دهند تا مقدمات حضور ارکستر سمفونیک تهران برا ی اجرای سمفونی نهم بتهوون که به عنوان نمادی از صلح در دنیا معرفی شده با مسئولیت او در مقر سازمان ملل و درحین برگزاری مجمع عمومی این نهاد جهانی برنامه ای داشته باشد در مورد محقق شدن این پیشنهاد گفت: به نظر می رسد به دلیل اینکه توافق هسته ای خیلی طول کشید موضوع برگزاری ارکستر سمفونیک تهران در این میان گم شد و این موضوع حیف شد و گویا این مورد در پیچ و خم بروکراسی گرفتار شده است اما من یقین دارم که آقای رئیس جمهور هنوز علاقه مند به این کارهستند.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 82077
Share/Save/Bookmark