یک بام و دوهوای کارگردان پرحاشیه!/ ارائه مجدد فیلم توقیفی و انصراف همزمان فیلم دیگر
نگاهی به رفتار متناقض یک کارگردان توقیفی‌ساز
یک بام و دوهوای کارگردان پرحاشیه!/ ارائه مجدد فیلم توقیفی و انصراف همزمان فیلم دیگر
 
منبع : فردا
تاريخ : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۴

به نظر می‌رسد فضاسازی جدید برای ارائه مجدد «مادر قلب اتمی» در جشنواره فجر و همچنین انصراف احمدزاده از حضور فیلم سومش در این جشنواره با بهانه بی‌انگیزگی، یک هدف مشخص داشته باشد.

هرسال با فرارسیدن آذرماه، خبرهای مختلفی در ارتباط با جشنواره فیلم فجر و آثار حاضر در آن، در فضای رسانه‌ای کشور منتشر می‌شود. جریانی که در سال‌های اخیر نیز با قوت بیشتری ادامه پیدا کرده است و حالا نه تنها اخبار تولید آثار سینمایی و تکاپوی اهالی سینما برای حضور در جشنواره فجر تبدیل به یکی از مهم‌ترین اخبار فرهنگی کشور شده است، بلکه حتی پر کردن فرم حضور در جشنواره نیز تبدیل به پای ثابت اخبار سینمایی شده است!

یک رفتار متناقض

فارغ از اینکه اساسا تولید و انتشار این‌گونه از اخبار براساس کدام ملاک و با در نظر گرفتن کدامیک از ارزش‌های هفتگانه خبری صورت می‌پذیرد، نکته قابل تامل در ارتباط با این اخبار، نمایش رفتار متناقض برخی از اهالی سینما در قبال جشنواره فیلم فجر است.

تناقضی که نمونه آشکار آن را می‌توان در برخورد دوگانه علی احمدزاده کارگردان جوان سینمای ایران مشاهده کرد؛ کارگردانی که با تجربه تولید و عدم اکران دو فیلم توقیفی «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی»، با سرمایه خارجی به سراغ ساخت سومین اثر سینمایی خود با نام «پدیده» رفت. اثری پُربازیگر که بخش‌هایی از آن در کشور سوئیس ضبط شده است و به نظر می‌رسید با توجه به طی کردن مراحل طولانی تولید از دی ماه سال ۹۴ تا به امروز یکی از اولین آثاری باشد که متقاضی حضور در جشنواره فجر شود؛ این در حالی است که علی احمدزاده کارگردان این فیلم اعلام کرده فرم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر نمی‌کند و در توجیه این کار خود گفت: «با توجه به اتفاقاتی که برای دو فیلم قبلی‌ام افتاده و وضعیت نامشخص اکران «مادر قلب اتمی» انگیزه‌ای برای حضور در جشنواره ندارم.»

جالب آن که این سخنان در شرایطی مطرح شد که اخیرا، سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» در گفت‌وگو با فیلم‌نیوز اعلام کرد فرم حضور در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر را پر کرده و تحویل دبیرخانه داده است! او گفت این کار بدلیل اینکه این فیلم قابلیت‌های فراوانی برای حضور در جشنواره فجر دارد و در جشنواره سی و سوم فجر نیز مورد انتخاب و داوری قرار نگرفت، با توجه به انجام اصلاحات مورد نظر شورای پروانه نمایش که نمایش فیلم را بلامانع دانسته‌اند، در جهت احترام به مخاطبین صورت گرفته است.

هیاهو برای کرفتن مجوز فیلم جدید

هر چند که پر کردن فرم جشنواره فیلم فجر و تقاضای حضور در این رویداد فرهنگی حق همه تولیدکنندگان آثار سینمایی است اما به نظر می‌رسد این رفتار دوگانه بیشتر از آن که در جهت احقاق یکی از حقوق تولیدکنندگان این آثار باشد، حرکتی در جهت ایجاد یک فضای رسانه‌ای و نوعی موج‌سازی در جهت شهرت بیشتر و شاید مهیا شدن شرایط اکران فیلم سوم این کارگردان جوان باشد.

دلایل این استدلال را می‌توان با مروری ساده بر کارنامه کاری علی احمدزاده به اثبات رساند. وی که در سال ۹۲ با تولید اولین فیلم سینمایی خود با نام «مهمونی کامی» متقاضی حضور در جشنواره فجر شده بود پس از کش و قوس‌های فراوان و بنابر اظهارنظر صریح دبیر جشنواره، با انصراف از حضور در این رویداد فرهنگی، تقاضای صدور پروانه نمایش خانگی برای این اثر و صدور پروانه ساخت «مادر قلب اتمی» به عنوان دومین اثرش را با مدیران سازمان سینمایی وزارت ارشاد مطرح کرد. تقاضایی که خود احمدزاده به کلی منکر آن شد و در نامه‌ای که بلافاصله پس از اظهارات دبیر جشنواره منتشر کرد، دلیل عدم حضور فیلمش در جشنواره را این‌گونه تشریح کرد: «در جلسه من با شما [دبیر جشنواره فجر]، قرار شد من از حضور «مهمونی کامی» در جشنواره انصراف دهم چرا که با هم به این جمع بندی رسیدیم که شاید بهتر باشد برای جشنواره‌یعزیزمان حاشیه‌ای درست نکنیم و من ترجیح دادم مهمونی کامی در جشنواره ی فجر نباشد شاید که حال سینمایمان بهتر از این که هست شود.»

هرچند که دبیرخانه جشنواره در پاسخ به نامه احمدزاده جوابیه تند و تیزی صادر کرد و «مهمونی کامی» نیز هیچگاه فرصتی برای اکران پیدا نکرد، اما در نهایت این احمدزاده بود که توانست در میانه این هیاهو پروانه ساخت «مادر قلب اتمی» دومین اثر خود را از حجت الله ایوبی دریافت کند. اثری که به مراتب از ساخته اولش پرحاشیه‌تر بود و پس از پشت سرگذاشتن مراحل تولید با اصلاحیه‌های فراوانی روبرو شد و حتی توسط هیئت انتخاب سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر نیز پذیرفته نشد و پروانه نمایش موقت برای حضور در این جشنواره نگرفت.

\"\"

فیلم سینمایی مهمونی کامی

انتشار فیلم توقیفی در اینترنت
اما ماجراهای این کارگردان پرحاشیه به اینجا ختم نشد و او در ادامه با انتشار غیرمجاز نسخه با کیفیت فیلم «مهمونی کامی» در فضای مجازی اعتراض خود را به تصمیم شورای پروانه نمایش برای عدم صدور مجوز اکران برای هر دو اثر ساخته شده‌اش نشان داد. اعتراضی عجیب و خلاف روند حرفه‌ای که شرایط را برای فیلم سوم او پیچیده کرد.

حال به نظر می‌رسد این فضاسازی جدید برای ارائه مجدد «مادر قلب اتمی» در جشنواره فجر با وجود آن که یک بار از سوی هیئت انتخاب جشنواره فجر رد شده است و همچنین انصراف احمدزاده از حضور فیلم سومش در این جشنواره با بهانه بی‌انگیزگی، در جهت فشار به سازمان سینمایی وزارت ارشاد برای صدور مجوز نمایش «پدیده» جدیدترین ساخته این فیلمساز است. چرا که با توجه به حوادث پیشین، به احتمال زیاد دبیرخانه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر طبق مقرراتی که هر فیلم یکبار فرصت ارائه به این جشنواره را دارد، یک بار دیگر با حضور «مادر قلب اتمی» در این جشنواره مخالفت خواهد کرد و این اتفاق فضا را برای فشار به سازمان سینمایی وزارت ارشاد و باج‌خواهی از آن در جهت صدور پروانه نمایش فیلم سوم این کارگردان بیش از پیش مهیا می‌کند.

درمسیر کاهانی شدن

اتفاقی که دو سال پیش در نمونه‌ای تقریبا مشابه برای فیلم «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی نیز به وقوع پیوست و این فیلم پس از آن که برای حضور در جشنواره فجر پذیرفته نشد با فشار کارگردان و موج‌سازی رسانه‌های حامی جریان شبه‌روشنفکری سینمای ایران، توانست در فاصله زمانی کوتاهی پس از جشنواره مجوز اکران عمومی را دریافت کند.

باید منتظر بود و دید که آیا معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد یک بار دیگر اسیر این حربه تکراری خواهند شد یا خیر.
کد خبر: 93606
Share/Save/Bookmark