مستندی که دروغ نمی گوید
گزارش هنرنیوز از رونمایی مستند «۳۳ سال سکوت»؛
مستندی که دروغ نمی گوید
حسین شمقدری کارگردان مستند «۳۳ سال سکوت» در رونمایی فیلمش گفت: این فیلم تلاش کرد در کنار انتقادها بدون دروغ گویی صادقانه حرفش را به مخاطب برساند هرفرردی که دروغی در این مستند دیده است آن را عنوان کند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
روز گذشته در خبرگزاری فارس فیلم مستند «۳۳ سال سکوت» با حضور جمعی از اهالی سینما همچون جمال شورجه،‌ سلیم غفوری، جواد رمضان‌نژاد، مهدی کوچک‌زاده، محمد حمزه‌زاده، محمدحسین فرح‌بخش، مهدی فیوزی، گلعلی بابایی، هاشم میرزاخانی، محسن یزدی، محدرضا شفاه و... حضور داشتند.

ماجرای این فیلم مستند بسیار جنجالی است و نظر اهالی سینما همچون مسعود جعفری جوزانی را به خود جلب کرده است تا این اندازه که وی در کلیپی تصویری اعلام داشت اگر من جایرییس رسانه ملی بودم حتماً این مستند را در بهترین زمان برای مردم به نمایش می گذاشتم. شایان ذکر است که این گفته ها در کیلیپی که هنگام رونمایی از این مستند پخش شد به نمایش در آمد. مسعود فراستی امیر قادری و فریدون جیرانی از دیگر افرادی بودند که در این رابطه نظر دادند و حاضرین شاهد گفته های آن ها بودند. بر همین اساس بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش شدن سرود ملی تهیه کننده این فیلم«» پشت تریبون قرار گرفت و از حضور چشمگیر آن ها تشکر کرد در نتیجه بعد از صحبت های وی این فیلم به نمایش در آمد.

طبق صحبت های تهیه کننده در این مراسم که ابتدا از قادری قرآن تشکرد کرد رو به مدیر شبکه افق که در بین حاضرین حضور داشت از پخش این مستند در روزهای آنیده تشکر و قدردانی کرد.

در پایان این مراسم لحظاتی حسین شمقدری کارگردان مستند «۳۳ سال سکوت» برای حاضرین صحبت کرد ابتدا خواستار حمایت از مجروجحان جنگی به شکل اصولی شد وی تفاوت بین کشور آلمان که یک کشور پیشرفته محسوب می شود را با من در داشتن تکنولوژی نداست بلکه اذعان کرد تفاوت فاحش ما با آن ها ر نوع اخلاق، رفتار و احترامی است که برای هم قائل هستیم.

این مستند ساز با اشاره به این که به سختی توانستم اعتماد «ابوالفضل دوزنده» را به خود جلب کنم گفت: این رزمنده پناهنده ابتدا به سختی حضور بنده را قبول کرد وی با این که می ترسید وارد ایران شود و انتقاد های تند و تیزی داشت به نظان و رهبری همچنان پایبند بود و مسئولان بی تفاوت را مقصر اصلی این اتفاق می دانست. دوزنده به همین دلایل که ممکن بود دشمنان نظام از صحبت هایش سوء استفاده کنند تا به آن لحظه هیچ زمانی گفتگو نکرده بود.

وی همچنین در ابتدای صحبت هایش گفت: اگر فردی دروغی را در فیلم مشاهده کرده است و یا گمان می کند که حرف های غیر منطقی در این مستند زده شده است در همین جمع نظرش را بلند اعلام کند.
از نکات قابل توجه در این رونمایی احساس تماشاگران بود که به شدت فیلم به روی آن ها تاثیر گذار بوده است. همچنین جمال شورجه و فرح بخش فیلم را ستودند تا جایی که فرح بخش عنوان داشت اگر کسی جرأت دارد این مستند را نمایش دهد.

شمقدری در ادامه این مراسم گفت ادامه: آقای فروزنده حرف‌های بسیار زیادی داشت اما به دلیل آنکه احساس می‌کرد ممکن است این حرف‌ها به نظام لطمه بزند آن را بیان نمی‌کرد اما خودتان دیدید حرف‌هایی که در فیلم عنوان شد از جنس مادیات نیست بلکه از جنس فهمیدن و درک کردن کرامت انسانی است.

کارگردان مستند «۳۳ سال سکوت» در ادامه تصریح کرد: ما باید به این موضوع فکر کنیم که با کشوری نظیر آلمان چه تفاوتی داریم. تفاوت ما در امکانات نیست بلکه در فهمیدن و درک کردن کرامت انسانی است و یک جانباز در مملکت خودش حتی در عبور از خیابان دچار مشکل است اما در کشور غریب با بهترین امکانات دارد زندگی می‌کند و تنها کسانی مثل پرفسور سمیعی با مردانگی خودش از این افراد حمایت کرده است.

وی در خاتمه اظهار داشت: امیدوارم مستند « ۳۳ سال سکوت» به درستی دیده و فهمیده شود و امیدوارم مؤسسه آرمان مدیا برای ساخت این فیلم تعطیل نشود و سایت فیلم نیز فیلتر نشود و مسئولان اجازه دهند همه این فیلم را ببینند.
علاقه‌مندان جهت تهیه این فیلم و برگزاری اکران‌های دانشگاهی، می‌توانند به سایت www.۳۳sal.ir مراجعه کنند.
کد خبر: 80826
Share/Save/Bookmark