وضعیت نامناسب طراحی های کتاب / کتاب ها برای فروش بیشتر بزک می شوند
گزارش هنرنیوز از نشست نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران؛
وضعیت نامناسب طراحی های کتاب / کتاب ها برای فروش بیشتر بزک می شوند
مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پاسخ به هنرنیوز گفت: امیدواریم در سال های آتی و با کمک اهل فن بتوانیم اتفاقات مبارکی را در شکل ظاهری کتاب رقم بزنیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب، افشین داورپناه معاون فرهنگی خانه کتاب و دبیر اجرایی این سالانه و کامران افشین مهاجر دبیر علمی این سلانه در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه در این نشست گفت: یکی از حوزه‌هایی که بیشتر به آن کم‌توجهی شده است، بحث فیزیک و طراحی کتاب است چرا که بیسیاری از جشنواره‌های حوزه کتاب، تکیه بر توجه‌شان به محتوا و مضمون کتاب است؛ نه مسائل کتاب‌آرایی و هنر طراحی کتاب هرچند که در چند دهه اخیر اتفاقات مثبتی در حوزه هنر طراحی کتاب به ویژه در کتاب‌های رده سنی کودک و نوجوان صورت گرفته، اما در سایر حوزه‌ها استفاده خاصی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه شکل ظاهری کتاب می‌تواند نقش مهمی در فروش کتاب و به تبع آن، توسعه کتابخوانی داشته باشد افزود: ما پس از بازنگری در آیین‌نامه جوایز حوزه کتاب به ویژه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به این نتیجه رسیدیم که با برگزاری یک سالانه هم توجه تولیدکنندگان و هم توجه مخاطبان کتاب را به موضوع مهم ظاهر کتاب جلب کنیم؛ لذا کارگروه اولیه رسانه کتاب شکل گرفت و پیش‌نویس آیین‌نامه این سالانه تدوین شد؛ ضمن اینکه در سال گذشته هیات امنا و هیات مدیره خانه کتاب، برگزاری این سالانه را در سال ۹۴ مصوب کرد.

غلامی از تشکیل شورای سیاستگذاری نخستین سالانه هنر کتاب طراحی ایران با مشارکت برخی از انجمن‌ها و تشکل‌ها از جمله انجمن تصویرگران کتاب کودک و نیز اتحادیه ناشران و همچنین برخی متخصصین حوزه طراحی گرافیک کتاب مانند آقایان مثقالی و سپهر خبر داد و گفت: در این جلسات پیش‌نویس آئین‌نامه مربوط به این سالانه بررسی شد و به تصویب شورای سیاستگذاری رسید.

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که از اعضای هیات داوران و نوع جوایز پرسید یاد آور شد: اعضای هیات داوران و هیات علمی نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران تا پایان هفته جاری معرفی خواهند شد. در خصوص جوایز این سالانه هم باید بگویم که من فعلاً درباره جوایز اظهارنظر نمی‌کنم اما قطعاً این جوایز، ارزشمند خواهند بود و ملاک ما هم بر ارزش‌گذاری آثار، صرفاً مباحث ریالی نیست. شخصاً معتقدم کسب این جایزه، اعتبار و برندی برای برگزیدگان خواهد بود.

وی همچنین در مورد سوال دیگر هنرنیوز که پرسید« با توجه به ضرورت جدی برای طراحی فیزیک کتابها چرا این سالانه اینقدر دیر راه اندازی شده است تصریح کرد: دیر برگزار شدن این سالانه قدری کار ما را هم سخت تر خواهد کرد اما تاثیرگذار خواهد بود و امیدواریم در سال های آتی و به کمک اهل فن بتوانیم اتفاقات مبارکی را در شکل ظاهری کتاب رقم بزنیم.


غلامی ادامه داد: طی سالهای گذشته خوشبختانه ایران یکی از وزنه های کتاب آرایی بوده است و اتفاقات خوبی تاکنون در این زمینه افتاده است به گونه ای که زیباترین کتابهای جهان؛ نسخه های خطی بوده است و هنرمندان بزرگی به کار کتاب آرایی و کتاب سازی مشغول بودند.

در ادامه این نشست خبری کامران افشار مهاجر دبیر نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران و از متخصصین این حوزه هم اجرایی شدن ایده برگزاری این سالانه را به فال نیک گرفت و در خصوص معیارهای انتخاب آثار برتر در آن، گفت: مساله نخست، ارتباط منطقی و ارگانیک المان‌های طراحی کتاب با موضوع و جوهره اصلی آن است؛ قطعاً طراحی یک کتاب در حوزه سینما و فونت‌های آن با یک کتاب در حوزه پزشکی باید متفاوت باشد و یا کاغذی که برای یک کتاب با یک مضمون خاص انتخاب می‌شود، باید متناسب با موضوع و همچنین وجود یا نبود تصویر در کتاب باشد.

به گفته افشار مهاجر، در این سالانه، کتاب‌ها از جنبه‌های مختلف هنر طراحی کتاب و از سوی کارشناسان برجسته این حوزه، ارزیابی و داوری خواهند شد و اگر این سالانه استمرار داشته باشد، می‌تواند در رشد کیفی هنر طراحی کتاب در ایران نقش مهمی ایفا کند و خوانندگان کتاب‌ها به نکاتی که تا قبل از این در مطالعه آثار توجه نمی‌کردند، توجه کنند.

دبیر نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران در خصوص بخش‌هایی که آثار در آنها بررسی خواهند شد، گفت: این سالانه به منظور بررسی محصولات طراحی گرافیک کتاب در ایران راه‌اندازی شده و قطعاً به بهترین طراحان گرافیک کتاب توجه دارد. در عین حال جایزه ویژه‌ای برای ناشر یا ناشرانی که این قبیل آثار را تولید کرده‌اند، تعلق خواهد گرفت.

افشین داورپناه معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب و دبیر اجرایی نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران نیز در این نشست از اختتامیه این سالانه در هفته کتاب امسال در آبان ماه خبر داد و گفت: فراخوان این سالانه تا بیست و پنجم مهرماه تعیین شده و چنانچه متقاضیان بیشتری برای آن وجود داشته باشد، ممکن است این زمان تمدید شود.


به گفته وی یکی از علت‌های پایین بودن فروش کتاب در ایران، نامناسب بودن طراحی‌های کتاب‌ها است

وی با اشاره به موضوع « شی ‌وارگی» اظهار داشت: شی وارگی به این معنی است که کتاب به منزله یک شیء تلقی می‌شود که هدف از تولید آن فروش بیشتر در بازار است که در واقع نوعی بزک‌ کردن کتاب‌ها برای فروش بیشتر محسوب می شود.

دبیر اجرایی نخستین سالانه هنر طراحی کتاب تاکید کرد: در اولین دوره این سالانه، کتاب‌های منتشر شده از ابتدای سال ۹۱ تا انتهای سال ۹۳ بررسی خواهند شد.
کد خبر: 83256
Share/Save/Bookmark