حقوق کارگران ارگ بم تا چند روز دیگر پرداخت می‌شود
مدیر کل امور پایگاه‌ها در گفت و گو با هنرنیوز؛
حقوق کارگران ارگ بم تا چند روز دیگر پرداخت می‌شود
در حالی که حقوق کارگران پایگاه جهانی ارگ بم به دلیل عدم تخصیص اعتبارات عمرانی ۴ماه به تعویق افتاده است، مدیر کل امور پایگاه‌ها از تمهیدات جدید رییس میراث فرهنگی برای تأمین بودجه جهت پرداخت حقوق کارگران خبر می‌دهد و می‌افزاید: ظرف چند روز آینده این مشکل برطرف خواهد شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷

مریم اطیابی- « چهار ماه آزگار است که حقوق ما را پرداخت نکرده‌اند. دیگر نمی‌توانیم از دیگران قرض بگیریم. قبض آب و برق را پرداخت نکردیم. دیروز می‌خواستند برق خانه‌مان را در این گرمای طاقت‌فرسا قطع کنند. چون پول نداشتیم نتوانستیم حق بیمه تأمین اجتماعی ‌مان را پرداخت کنیم و بیمه قطع شده است. هنوز فرزندانمان را به علت نداشتن توان مالی در پرداخت هزینه، در مدرسه ثبت نام نکرده‌اند و...» اینها بخشی از درد دل‌های گروهی از کارگران پایگاه ثبت جهانی بم است که به علت عدم پرداخت حقوق چند ماهه با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده‌اند.

یکی از این کارگران روز گذشته( یکشنبه ۱۱ مرداد)به خبرنگار هنرنیوز گفت که حقوق کارشناسان را ۳۰ تیرماه تسویه حساب کرده‌اند اما همچنان به ما حقوقی پرداخت نکرده‌اند. وقتی پول نباشد کارشناس ، مدیر و کارگر فرقی نمی‌کند. شرایط اقتصادی جامعه به قدری واضح و روشن است که همگان بتوانند درک کنند پرداخت نشدن حقوق چندماهه به چه معنا است و چه طعم تلخی برای پدر یک خانواده‌ی چشم به راه دارد. و حالا این فشار باعث شده تا در طول دو سه روز گذشته این کارگران دست به اعتصاب بزنند آن طور که خودشان می‌گویند یک بار هم ۲۵ روز پیش این کار را جلوی فرمانداری انجام داده‌اند که مسوولان آنها را با وعده و وعید راهی کرده‌اند و اکنون با پرداخت نشدن دوباره حقوقشان راهی به جز اعتصاب برای آنها باقی نمانده است.

افشین ابراهیمی – مدیر پایگاه ثبت جهانی بم –در تماس تلفنی روز گذشته خبرنگار هنرنیوز با وی در پاسخ به علت عدم پرداخت حقوق کارگران اظهار کرد:« چون پولی تخصیص داده نشده متقابلاً حقوقی هم پرداخت نشده است. من و مدیرکل میراث کرمان پیگیر شدیم اما این معاونت میراث فرهنگی است که باید توضیح دهد که چرا هنوز این بودجه اختصاص نیافته است اما پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که معاونت هم کارهای لازم را انجام داده و چک کشیده اما متأسفانه از خزانه دولت پولی پرداخت نشده است. به محض تخصیص بودجه و ابلاغ آن به میراث فرهنگی کرمان این کار صورت خواهد گرفت.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پرداخت بودجه نباید فرماندار بم به عنوان مسوول شهر به این قضیه ورود پیدا کند، گفت:« هم فرماندار و هم مدیر کل میراث فرهنگی استان پیگیر این قضیه بوده‌اند. اما هیچ کدام از ما نمی‌توانیم بگوییم چرا خزانه پول ندارد. پول کارشناسان سه روز پیش پرداخت شد چون منبع این دو از هم متفاوت است. کارشناسان اصطلاحاً پول پژوهشی می‌گیرند و از سال قبل مانده حساب داشتیم که به آنها پرداخت شود. پول به پایگاه‌ها در فصل‌های مختلف اعم از فصل اول یا هفتم و... پرداخت می‌شود فرضاً فصل اول سایر و فصل اول مطالعه داریم که حقوق کارشناسان را تا آخر تیرماه از این منابع پرداخت کردیم.»

او توضیح داد که حقوق ۴ ماه ۱۲۵ کارگر ارگ بم از ابتدای فروردین ۹۴ تا آخر تیرماه پرداخت نشده است که این مبلغ به طور متوسط در هر ماه حداکثر ۱۶۰ میلیون تومان است. به عبارتی به طور تقریبی تنها ۶۴۰میلیون تومان اعتبار برای پرداخت حقوق این تعداد کارگر نیاز است تا این قشر زحمت‌کش شرمنده خانواده و اهل و عیال خود نباشند!

اما فرهاد عزیزی- مدیر کل امور پایگاه‌ها- عصر دیروز در گفت و گو با خبرنگار هنرنیوز در باره این دیرکرد توضیح داد:« به دلیل عدم تخصیص اعتبارات عمرانی این مشکل پیش آمده است. به لحاظ قانونی ما باید صبر کنیم تا این بودجه اختصاص یابد که با توجه به زمان زیاد عدم پرداخت حقوق کارگران، به لحاظ انسانی این کار صحیح نیست. بنابراین سازمان میراث فرهنگی از محل اعتبارات دیگر ، فعلاً این مشکل را حل خواهد کرد. من نامه‌ای به بخش ذی‌حسابی ارسال کردم و امیدوارم ظرف چند روز آینده این پول به استان واریز شود.»
او ادامه داد: «حقوق کارگران از محل بودجه عمرانی پرداخت می‌شود. یادمان باشد اعتبارات برای سال ۹۴ به اندازه کافی پیش‌بینی شده است اما چون هنوز از سوی خزانه دولت تخصیص پیدا نکرده این مشکل پیش آمده است. ما در بم و دو سه پایگاه دیگر که نیروی انسانی زیادی دارند، با این مشکل مواجه شدیم اما خوشبختانه به دستور ریاست سازمان میراث فرهنگی به بخش ذی‌حسابی به زودی حقوق کارگران پرداخت خواهد شد.»

وی اظهار کرد: «درست است این یک پروژه جهانی میراث فرهنگی است اما مدیران استانی هم به این نکته توجه داشته باشند که به هرحال این پروژه در استان آنها اجرا می‌شود و نیروهای انسانی بومی همان مناطق در گیر کار هستند. آنها باید این لطف را بکنند که اگر احیناً اعتبارات ملی بنابه دلایلی با تأخیر پرداخت شد، حداقل در موارد اینچنینی به کمک بیایند و از محل اعتبارات استانی یکسری تمهیداتی بیاندیشند که این‌گونه وضعیت کارگران به هم نریزد.»

به گزارش هنرنیوز، در آخرین تماس تلفنی صبح امروز ( دوشنبه ۱۲ مرداد) مدیر پایگاه بم، افشین ابراهیمی اعلام کرد که این بودجه تخصیص پیدا کرده و ظرف دو روز آینده حقوق کارگران پرداخت خواهد شد.
کد خبر: 82121
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
چغازنبیل : 
کارکنان پایگاه میراق جهانی چغازنبیل هم چهار ماه است حقوق دریافت نکردند . لطفا این موضوع را پیگیری نمایید.
۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۶:۵۶:۴۶