يادداشت هوشنگ ميرزايي درباره حمايت از سينماي مستند؛
چرا بايد دلخوشي مستندسازان، ارسال ايميل‌ از خارج كشور باشد؟
 
تاريخ : سه شنبه ۱ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۵
باور كنيد هيچ كدام از فيلمسازان ما دوست ندارند فيلم‌هايشان از BBC پخش شود ولي با سياست‌گذاري‌هاي غلط، فيلمسازان ما جذب اين شبكه‌ها و جشنواره‌هاي خارجي مي‌شوند. اگر مي‌خواهيد جلوي فعاليت اين شبكه‌ها را بگيريد، بايد با توليد كار خوب رقابت كنيد.

به گزارش هنر نیوز به نقل از فارس، «هوشنگ ميرزايي» مستندساز در يادداشتي كه در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري فارس قرار داده، نوشته است:

به تازگي فيلم مستندي ساخته‌ام كه مصداق كار مضاعف يك مرد ميانسال در منطقه‌اي محروم بود. اين مستند يك كارخانه جوجه‌كشي را نشان مي‌‌دهد كه سرنوشت منطقه محرومي را متحول كرده و باعث ايجاد اشتغال براي 250 خانواده و 784 نفر عائله به طور مستقيم و براي 3 هزار خانواده به طور غيرمستقيم شده است.

در اين مستند فقط يك شبانه‌روز براي نشان دادن تولد جوجه‌ها تصويربرداري شده است. كاري كه از ساختن فيلم‌هاي مبتذل داستاني كه سر و ته آن ازدواج و طلاق و لوده‌بازي است و در آن هيچ نشاني از گذشت و ايثار و فداكاري وجود ندارد، بسيار سخت‌تر است.

مانند سال‌هاي گذشته، امسال كه سال «همت مضاعف و كار مضاعف» است هم مي‌گذرد و آقايان هيچ كار با ارزشي به جز چند كار گزارشي توليد نمي‌كنند و به سراغ سال بعد مي‌روند.

متاسفانه به دليل عدم حمايت از فيلم‌هايي اينچنين، تعدادي از مستندسازان ما فيلم‌هايشان را به شبكه‌هاي خارجي مي‌فرستند و آ‌ن‌ها هم با پرداخت پول خوب و سياسي‌كاري درباره موضوعات كشور، فيلمسازان را دام خودشان مي‌اندازند.

چرا بايد دلخوشي فيلمسازان، ارسال ايميل‌ از خارج كشور باشد؟ باور كنيد هيچ كدام از فيلمسازان ما دوست ندارند فيلم‌هايشان از BBC پخش شود ولي با سياست‌گذاري‌هاي غلط، فيلمسازان ما جذب اين شبكه‌ها و جشنواره‌هاي خارجي مي‌شوند.

صادقانه مي‌گويم شايد زماني براي من جالب بود يك كشور خارجي را ببينم و در جشنواره‌اي حضور پيدا كنم ولي الان دوست دارم در يك ده‌كوره‌اي فيلم بسازم و هم‌وطنم آن را ببيند و حس زندگي كردن را در آن جست‌وجو كند.

راه حل اين موضوع حمايت و احترام كردن است و با صادر كردن بخشنامه كاري درست نمي‌شود.

ميرزايي در ادامه يادداشت خطاب به مسئولان نوشته است: اگر مي‌خواهيد جلوي فعاليت اين شبكه‌ها را بگيريد، بايد رقابت كنيد. پارازيت انداختن راه حل نيست. رقابت به اين معني است كه كار خوب توليد شود. به جاي اينكه آن‌ها، دوستان ما را سمت خودشان بكشانند، بايد ما دوستانمان را نگه داريم و جذب كنيم.

در حال حاضر به افرادي كه روراست هستند، توجهي نمي‌شود. در زمان گذشته هم، افراد خارج‌نشين حاضر با دروغ‌گويي و رياكاري بودجه توليد فيلم مي‌گرفتند. همين آدم‌ها الان درباره حقوق بشر و موسيقي زيرزميني كه البته روزميني هم شده فيلم مي‌سازند. چرا نبايد درباره فلسطين، فيلم خوب ساخته شود و از فيلمسازان حمايت كرد؟ خود من درباره فلسطين يك تحقيق مفصل با حضور افراد برجسته انجام داده‌ام ولي هنوز به نتيجه نرسيده است.

اميدوارم كمي در اين زمينه تأمل و به موضوعات ارزشمند توجه شود تا فيلمسازان ما جذب شبكه‌هاي خارجي نشوند.

«هوشنگ ميرزايي» ساخت مستند‌هايي چون روناك، چيزي شبيه چشم‌هايم، دست‌هايي كه مي‌بيند، ينگوره و ژين را در كارنامه هنري خود دارد.

کد خبر: 11831
Share/Save/Bookmark