خنداندن مردم بی کلاسی نیست
بهزاد محمدی در گفتگو با هنرنیوز؛
خنداندن مردم بی کلاسی نیست
بهزاد محمدی گفت: به نظر من یکی از زیباترین کار هایی که می توان انجام داد خنداندن مردم است. اگر کار ما را نهی می کنند پس چرا مردم برای دیدن نمایش های ما علاقه نشان می دهند.
 
تاريخ : شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
بهزاد محمدی در گفتگو با خبرنگار تئا‌تر هنرنیوز در پاسخ به این پرسش که به برخی تئا‌تر آزاد را به عنوان یک نمایش تئاتری قبول ندارند و نام‌های دیگری را به آن نسبت می‌دهند چه پاسخی دارید؛ گفت: به دلیل اینکه سلیقه‌ها در ایران بسیار متنوع است نمی‌توان همه را راضی کرد اما متاسفانه کسانی هستند که می‌خواهند سلیقه‌‌هایشان را به ما تحمیل کنند. ما به این که به نمایش‌های ما از بالا نگاه کنند و آن را بسیار دست پایین بگیرند عادت کرده‌ایم. اما خوشبختانه مدیر عامل مرکز هنر‌های نمایشی در گفتگو‌های اخیرش اعلام داشته که سلیقه‌های شخصی را وارد کار و تصمیم گیری‌‌هایمان نمی‌کنیم.

وی در ادامه گفت: برای من این مهم است که نمایش‌هایم مخاطب دارد و مخاطبانم  هم همین مردم هستند که در کوچه و خیابان می بینید این‌ها انسان‌های عجیب و غریبی نیستند و از کره مریخ هم نیامده‌اند ولی نمایش‌های بنده را می‌پسندند. البته درگیری‌های این چنینی جذابیت‌هایی ایجاد می‌کند بالاخره چند وقت یک بار ما و نمایش‌‌هایمان را تعطیل می‌کنند که البته باعث می‌شود حداقل کمی استراخت کنیم.

بازیگر نمایش «ازدواج در قهوه خانه» این گونه ادامه داد: شاد کردن دل مردم یکی از بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین کار‌هایی است که می‌توان انجام داد. من در نمایش‌های خودم به هیچ عنواننه وارد سیاست می‌شوم و نه وارد دیانت که خدایی نکرده به فرد و گروهی بی‌احترامی نشود من در بحث کمدی و طنز به سمتی حرکت می‌کنم که فقط نیاز مردم و مخاطبینم را برطرف کنم.

محمدی در ادامه افزود: مثلاًدر اجرا‌هایی که دارم در برخی از روز‌ها دوستان نفراتی را از بهزیستی و کهریزک می‌آورند تا نمایش گروه من را ببینند و با لبی خندان راهی شوند هر کسی می‌تواند با هزینه کردن آن‌ها را شاد کند اما لبخند به روی لبان این عزیزان آوردن به همین راحتی‌ها نیست. خنداندن مردم توسط یک سری افراد خاص اتفاق می‌افتد. مردم ما تشنه خنده هستند در جامعه ما انرژی‌ها تخلیه نمی‌شود. مردم به فضایی برای خالی کردن این انرژی‌ها نیاز دارند و نمایش‌هایی از این دست که به عنوان تئا‌تر آزاد از آن یاد می‌شود توانایی این را دارند که انرژی آن‌ها را تخلیه کند.

وی در ارتباط با نمایش‌هایی که در تئا‌تر شهر فروش نمی‌کنند گفت: نمایش‌هایی در تئا‌تر شهر اجرا می‌شود که باید شصت و پنج بار تبلیغ کنند تا مخاطب برای دیدن آن برود اما زمانی که ما یکبار می‌گوییم مخاطب شصت و پنج بار برای دیدن این نمایش به سالن می‌آید. چرا باید این گونه باشد؟! علتش چیست؟! باید علت رافهمید؟! نمی‌توان این همه مخاطب را دسته کم گرفت. آن‌هایی که این نوع نمایش‌ها را نقد می‌کنند ابتدا بیایند این چرخه را توجیه کنند بعد در مورد زیر سوال بردن این نوع نمایش‌ها حرف بزنند.

بازیگر نمایش «قهوه خانه زری خانم» در ادامه افزود: آن تئاتر‌هایی که به قول خودمان آنچنانی است و یا مفهوم‌های سنگینی را بیان می‌کند برای مردم و عوام نیست به نظرم آن‌ها برای دل خود آن فردی است که آن راکارگردانی کرده است و یا حتی در برخی موارد برای عرض اندام کردن، که مثلاً بگوییم ما فلان نمایش شکسپیر را به روی صحنه برده‌ایم.

محمدی با اشاره به فعالیتش در تئاتر‌های جدی و غیر طنز گفت: شخصاً در تئاترهایی که آزاد نیست هم بازی کرده‌ام و اگر باز هم موقعیتی پیش بیاید این کار را خواهم کرد به دلیل اینکه من تماشاچی‌های خودم را پیدا کرده‌ام اگر نمایش‌هایی را به روی صحنه ببرم که کمدی هم نباشند باز هم به دیدن آن می‌آیند. چرا که می‌خواهند بهزاد محمدی را ببینند. ابتدا باید ذائقه مردم را شناخت در راستای آن گام برداشت و بعد از اینکه مخاطب با ما همراه شد سلیقه خودمان را به او تحمیل کنیم.

وی درباره نمایشی که در آینده قرار است به روی صحنه بیاورد گفت: نمایشی عنوان «خانه سالمندان بانوان» آماده است که علاقه مند هستم کسانی که نقد اساسی به این نوع کار‌ها دارند بیایند و این نمایش را ببینند و با هم وارد صحبت شویم آن کسانی که مدعی هستند بیایند که من در این نمایش حرف‌های قشنگی برایشان دارم. زمانی که  نمایشی را در این سرزمین با همین مخاطبین به مدت چهار سال به روی صحنه می‌برم و هزار و هفتصد سانس اجرا می شود چه ایرادی می‌تواند داشته باشد؟! دوستانی که انتقاد می‌کنند پاسخ دهند؟!
کد خبر: 75561
Share/Save/Bookmark