بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان درباره وصیت «فرای»
بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان درباره وصیت «فرای»
انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان اعتراضات اخیر درباره وصیت ریچارد فرای و تجمع غیرقانونی گروهی تندرو را در مقابل مقبره آرتور پوپ در بیانیه‌ای به شرح ذیل محکوم کرد.
 
تاريخ : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
 به گزارش هنرنیوز،در ابتدای این بیانیه آمده: در چند روز اخیر مطلع شدیم که عده‌ای از افراد تندرو و افراط‌گرا پس از حمله به مقبره آرتور پوپ در اصفهان و تجمع غیرقانونی خواستار عدم دفن ریچارد فرای، ایرانشناس و مستشرق آمریکائی در اصفهان شده‌اند. آقای فرای ایرانشناس برجسته و از بنیانگذاران مرکز مطالعات ایرانشناسی در آمریکا و صاحب ده‌ها کتاب و مقالات متعدد در زمینه تاریخ، فرهنگ، زبان و ادب ایران است. وی پس از انقلاب مورد احترام مقامات ایران بود و در دوره محمد خاتمی به پاس بیش از شش دهه تلاش برای شناساندن فرهنگ غنی ایران به دنیا از وی تقدیر شد. حتی در مرداد ۸۹ هم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت، خانه تاریخی ارزشمندی در اصفهان را به وی اهدا کرد تا پس از وی به عنوان مرکز شرق‌شناسی اصفهان و مرکز گردآوری آثار فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است فرای پیوسته از نام "خلیج‌فارس" در مقابل نام‌های جعلی دیگر از منافع ملی ایران دفاع کرده است.


در ادامه این بیانیه آمده که سابقه جمهوری اسلامی ایران در مسایل سیاسی و اجتماعی، نشان از اخلاق اسلامی و خرد ورزی سیاسی داشته و این خود سبب ایجاد اعتماد متقابل برای نظام جمهوری اسلامی ایران داخل و نیز جامعه جهانی بوده است. آیا این برخلاف اخلاق اسلامی نیست که در دوره‌ای تعهدی داده شود و در زمانی دیگر صرفا به دلایل سیاسی همان افرادی که تعهد داده‌اند دست به اعتراض و مخالفت بر ضد تعهد داده شده بزنند؟ این افراد با داعیه اسلام وارد میدان شده‌اند حال آن که رییس مرکز مطالعات اسلامی شخصا مسئول عمل به وصیت پروفسور فرای است و در حال حاضر درخواست صدور مجوز برای دفن وی از سوی همین مرجع به دولت ارائه شده است.


در شرایطی که کشور در برهه‌ای حساس از برای اعتمادسازی بین‌المللی و مذاکرات ژنو بر سر مساله هسته‌ای قرار دارد، آیا چنین رفتارهایی که نشانگر بی‌ثباتی مسئولان کشور در عمل به تعهدات خود است و با جریان سازی عده‌ای مغرض و نمایندگان افراطی مجلس صورت می‌گیرد به صلاح کشور است؟ آیا مخالفت با نامه و درخواست شخص اول سیاست خارجی کشور، آن هم در شرایط حساس فعلی، مخالفت صریح با اصول سیاست خارجی کشور نیست؟


به نظر می‌رسد این افراد به تحریک برخی نمایندگان تندرو مجلس که اتفاقا دولت مطلوب خود آنها برای اجرای وصیت آقای فرای اعلام آمادگی کرده بود، دست به این قبیل حرکات زده‌اند. حال آن که در دولت قبلی که چنین اتفاقی رخ داد، در خواب بودند و درد دین هم نداشتند و هم اکنون، ناگهان عزت ملی‌شان خدشه‌دار گشته است و دست به شعار نویسی و هتک حرمت مقبره یک محقق نامدار می‌زنند.


در پایان این بیانیه آمده: ما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان قشر تحصیل کرده و آگاه جامعه، به دور از مواضع احساسی و لحظه‌ای عده‌ای افراطی، بنا بر منطق، عقلانیت و اخلاق اسلامی ضمن محکوم کردن حرکت زشت این طیف افراطی که به تشویش اذهان عمومی پرداخته‌اند، خواستار پایبندی دولت و استانداری به تعهدات گذشته که نشانگر ثبات سیاسی و فکری مسئولان نظام جمهوری اسلامی است، هستیم و از استاندار اصفهان انتظار داریم به جای به اصطلاح "مصلحت‌اندیشی" نسبت به برخورد با این جریان افراطی اقدام کند و مانع تشویش اذهان عمومی و فضای داخلی به تحریک افراد رادیکال و تندرو شد و همانند گذشته همگام با مسئولان تراز اول کشور حرکت کند تا شان و سیمای فرهنگی اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در انظار عمومی و جهان برجسته‌تر شود. همچنین از مردم فهیم و با بصیرت اصفهان می‌خواهیم مراقب این قبیل توطئه‌هایی که از سوی عده‌ای برای به هم ریختن جو آرام جامعه برای پیشبرد اهداف غیرمنطقی خود بر ضد دولت منتخب صورت می‌گیرد، باشند و مجال قدرت نمایی و فرصت سوءاستفاده را برای دشمنان این مرز و بوم را فراهم نیاورند.

کد خبر: 70728
Share/Save/Bookmark