کتاب«محرم و انقلاب اسلامی ایران»منتشر شد
به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛
کتاب«محرم و انقلاب اسلامی ایران»منتشر شد
به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب«محرم و انقلاب اسلامی ایران»منتشر شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۰

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی،نظر به اهميت و جايگاه و نقش محرم در انقلاب اسلامي در آثار چاپشده پيرامون انقلاب اسلامي، مباحثي به نقش ماه محرم اختصاص يافته و مقالات بسياري نيز در اين باره، در مجلهها و روزنامهها به چاپ رسيده است. افزون بر اين، اثري اسنادي تحت عنوان «محرم سال ۵۷ به روايت اسناد»، تدوين منصور خليلي، به همت مركز اسناد انقلاب اسلامي در سال ۱۳۸۷ درباره راهپيمايي تاسوعا و عاشوراي حسيني سال ۵۷ چاپ شده است. با وجود اين، تاكنون اثري منسجم و يكپارچه كه در قالب يك پژوهش مستقل به بررسي ابعاد همهجانبهي اين موضوع در فاصلهي سالهاي ۱۳۴۲-۱۳۵۷بپردازد، تأليف نشده است. 

از این رو مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب (محرم و انقلاب اسلامی ایران)تألیف آقای اکبر فلاحی را چاپ و روانه بازار نشر نمود که مؤلف در كتاب حاضر با بررسي مختصر قيامهاي شيعي الهامگرفته از عاشوراي حسيني، نقش آن قيام حماسي را در انقلاب اسلامي ايران مورد مطالعه قرار داده است. 

این اثر در شش بخش نگاشته شده است.در بخش اول كه شامل دو فصل است، به اختصار به تأثير قيام كربلا بر جنبشهاي پس از خود پرداخته شده است. 

بخش دوم نيز شامل سه فصل است. اين فصلها به بررسي رخدادهاي ماه محرم در تاريخ معاصر اختصاص دارد. در اين مبحث تلاش شده نقش مهم ماه محرم در شكلگيري و پيروزي نهضت مشروطه تشريح گردد. همچنين در فصلي به اقدام عوامفريبانهي رضاشاه در برپايي مراسم ماه محرم براي رسيدن به قدرت و نيز به ممنوعيتهاي برگزاری اين مراسم در دوران پادشاهی وی پرداخته شده است. افزون بر اين، در مبحثي به تشكيل هيئتهاي ديني پس از شهريور ۱۳۲۰ و نقش آنها در تحولات دههي ۱۳۲۰ و۳۰ اشاره گرديده و همچنين نقش مجالس عزاداري ماه محرم در رويدادهاي سياسي از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۴۲ بررسي شده است. 

بخش سوم در سه فصل نگارش يافته است. در اين فصلها به تأثير ماه محرم در گسترش مبارزات امام خميني و نيز به فعاليتهاي امام و يارانش براي بهرهگيري هرچه بهتر از محرم ۱۳۴۲ براي افشاي جنايت رژيم و تعميق و گسترش مبارزات اشاره گرديده است. همچنين در مبحثي به حوادث و رويدادهاي ماه محرم ۱۳۴۲ در شهرستانها پرداخته شده است. 

در بخش چهارم و در قالب سه فصل به قيام ۱۵ خرداد در تهران، قم و ديگر شهرستانها پرداخته شده است. 

بخش پنجم به رويدادها و تحولات ماه محرم پس از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۶ اختصاص يافته است. اين بخش شامل سه فصل است. در اين مبحث به فعاليتهاي مأموران رژيم براي كنترل عزاداري اين ماه، و در مقابل فعاليتهاي علما و طلاب براي بهرهگيري از ماه محرم براي مبارزه با رژيم پرداخته شده است. افزون بر اين، به مبارزه و فعاليت ملت ايران در قالب هيئتهاي مذهبي در طي اين سالها اشاره شده است. 

در بخش ششم نيز در قالب چهار فصل، تلاش شده به نقش بيبديل تظاهرات ماه محرم ۱۳۵۷ بهخصوص تظاهرات تاسوعا و عاشوراي حسيني مردم تهران و ديگر استانها و حضور باشكوه آنان در تظاهراتِ رفراندامگونه و تأثير آن در سلب مشروعيت رژيم و نيز بازتابها و پيامدهاي داخلي و بينالمللي پرداخته شود. افزون بر اين، در مبحثي به تظاهرات بزرگ اربعين حسيني پرداخته شده است. 

در قسمت پيوستها نيز گلچيني از پيامها و سخنان امام خميني دربارهي ماه محرم و تأثير آن در شكلگيري پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي آمده است. 

محرم و انقلاب اسلامی ایران در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۳۸۴ صفحه و به قیمت ۱۲۰.۰۰۰ريال در مرداد ماه سال جاری روانه بازار نشر گردیده است. 

 لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

کد خبر: 73608
Share/Save/Bookmark