سرسنگی: تاتر دانشجویی به منزله توهین به دیگران نیست
گزارش هنرنیوز از نشست خبری هیجدهمین جشنواره تاتر دانشگاهی ایران؛/1/
سرسنگی: تاتر دانشجویی به منزله توهین به دیگران نیست
رئیس جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز گفت: نباید اینگونه تصور شود که تاتر دانشگاهی یعنی اینکه ما فکر کنیم فضایی باز شده که ما هر آنچه را که می خواهیم روی صحنه بیان کنیم و یا به هر کسی که دلمان خواست توهین کنیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۸
صبح امروز نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران با حضور میرزایی مدیر کل فرهنگی وزارت علوم ، مجید سرسنگی رئیس جشنواره و امیر مرسلی دبیرجشنواره برگزار شد.

مجید سرسنگی رئیس جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« با توجه به اینکه تاتر دانشگاهی معمولا یک تاتر آگاهانه با چاشنی اعتراضی نسبت به مسائل اجتماع و بویژه مسائل سیاسی است. گروههای بازبینی چقدر انعطاف به خرج خواهند داد تا این نمایش ها وارد جشنواره بشوند؟» گفت: یکی از وظایف تاتر پرداختن به مشکلات و معضلات اجتماعی است و انتظاری را هم که از دانشجو می رود همین است که با دید انتقادی، معضلات اجتماعی را بیان کند. اساس تاتر این است که معمولا با سیاست سروکار دارد چرا که یک مساله اجتماعی و انتقادی را مطرح می کند.

وی ادامه داد: ما در کشوری به نام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم که دارای یک نظام فرهنگی است و این نظام فرهنگی حدود کار را برای ما مشخص کرده است. متاسفانه یک زمانی در کارهای دانشجویی به تقلید از کارهای حرفه ای باب شده بود که مرتب کاراکترها به همدیگر ناسزا می گفتند و حرفهای رکیک می زدند یا یک زمانی، کارهای دانشجویی به صورت نامتعارفی به مسائل جنسی می پرداختند که هیچ ربطی هم به موضوع تاتر نداشت و برای همین است که معتقدم تاتر دانشگاهی نباید تقلیدی از تاتر حرفه ای باشد.

مجید سرسنگی با بیان اینکه مردم ما نسبت به برخی از مسائل حساس هستند تصریح کرد: نباید اینگونه تصور شود که تاتر دانشگاهی یعنی اینکه ما فکر کنیم فضایی باز شده که ما هر آنچه را که می خواهیم روی صحنه بیان کنیم و یا اینکه به هر کسی که دلمان خواست توهین کنیم. اتفاقا کارهای دانشجویی اگر نگاه انتقادی هم دارند یک نگاه درست در جهت اصلاح امور است و انتقاد نمی کنند که فقط خودشان را در معرض تشویق های دیگران قرار بدهند و نقش اپوزیسیون را بازی کنند.

رئیس جشنواره هجدهمین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران گفت: حتما نمایش هایی که مضامین اجتماعی و سیاسی داشته باشند جزو نمایش های حاضر در جشنواره خواهند بود.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید«گروههای بازبینی از میان چه کسانی انتخاب خواهند شد؟» افزود: هنوز گروههای بازبینی انتخاب نشدند اما حتما این گروهها از میان دانشگاهیان و صاحب نظران خواهند بود. سالهای قبل ما چند گروه بازبینی داشتیم که این موجب ناعدالتی می شد اما امسال یکی از کارهایی که دبیر جشنواره انجام داده است این است که قرار شده همه بازبینی ها توسط یک گروه بازبینی انجام شوند.
کد خبر: 77848
Share/Save/Bookmark