توسعه پرداخت موبایلی در سایر مناطق شهر تهران در دستور کار  تاکسیرانی / استفاده از دستگاه پوز در تاکسی‌های خطی چالش‌های متنوعی دارد
در نشست آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های شهر تهران اعلام شد؛
توسعه پرداخت موبایلی در سایر مناطق شهر تهران در دستور کار تاکسیرانی / استفاده از دستگاه پوز در تاکسی‌های خطی چالش‌های متنوعی دارد
علیرضا قنادان معتقد است در حال حاضر بیش از 60 درصد تاکسی‌های خطی به یکی از روشهای پرداختی موبایلی مجهز هستند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ؛ صبح امروز 17 تیر ماه نشست آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های شهر تهران با حضور علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت : برای توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها 3 روش مختلف را به کار گرفتیم؛ روش نخست استفاده از کارت‌های شهروندی بود که به صورت پایلوت در یکی از پایانه‌های تاکسیرانی اجرا شد و با توجه به اینکه در نزدیکی ایستگاه مترو قرار داشت این زمینه فراهم شد که مسافران به راحتی بتوانند از طریق کارت شهروندی کرایه خود را پرداخت کنند.

وی ادامه داد:‌ روش دوم استفاده از دستگاه پوز در تاکسیها بود که به نوعی پرداخت آنلاین محسوب می‌شود. روش سوم نیز پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی بود. اما بیشترین استقبال از نوع پرداخت سوم بود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: دو پروژه دیگر یعنی استفاده از پوز و پرداخت از طریق کارت شهروندی به دلیل چالش‌هایی که برای تامین سخت‌افزار با آن مواجه بودیم، دچار مشکل شد. اما در حوزه پرداخت موبایلی شرکتهای استارتاپی به ما کمک کردند و این ایده برای آنها بود که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

قنادان ادامه داد: ما برای اجرای این کار شرایطی را به صورت عمومی اعلام کردیم تا شرکتهای مختلف برای همکاری وارد عمل شوند، اما توسعه استفاده از کارتهای شهروندی در تاکسی با چالشهای زیادی مواجه بود کما اینکه یک شرکت هم برای انجام این کار پیشقدم شد اما به دلیل غیراقتصادی بودن از ادامه همکاری منصرف شد. یکی از چالشهای این نوع پرداخت این بود که سقف اعتبار موجود این کارتها محدود است و مسافران دائما باید آن را شارژ کنند. بنابراین فعلا پرداخت با کارت شهروندی مسکوک است.

وی ادامه داد: معتقدیم استفاده از کارت بلیت برای 10 سال پیش است استفاده از پوز نیز خود در ایستگاه‌های که خدمات گران‌قیمت انجام می‌دهند مانند فرودگاه‌، راه‌آهن و پایانه‌ها مدنظر قرار دادیم چرا که استفاده از پوز در تاکسی‌های خطی چالش‌های متنوعی دارد و یکی از آنها دریافت کارمزد است و دیگری این است که این مدل برای پرداختهای خرد مناسب نیست. بنابراین مناسب‌ترین روش برای تاکسی‌‌های خطی و گردشی پرداخت موبایلی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: 3 شرکت عمدتا در این زمینه با ما همکاری دارند و سطح پوشش در مناطق مختلف متفاوت است؛ عمده‌ترین آنها مناطق یک، دو، چهار، پنج و شش هستند که بیشترین سطح پوشش را دارند. در بین مناطق مذکور نیز بیش از 90 درصد تاکسی‌های منطقه دو به پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.

قنادان با اشاره به اینکه توسعه پرداخت موبایلی در سایر مناطق نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد تاکسی‌های خطی به یکی از روشهای پرداختی موبایلی مجهز هستند. در حال حاضر روشهایی که برای مردم جنبه تشویقی دارند را مورد استفاده قرار دهیم علاوه بر این با کمک فاوای شهرداری به عنوان اولین گام در پروژه جدید کیف پولهای اپلیکشیشن موجود به یکدیگر متصل کرده‌ایم.

قنادان خاطرنشان کرد: برای اینکه سطح پوشش پرداختهای الکترونیک در تاکسی‌ها افزایش یابد مشوق‌هایی برای تاکسیرانها در نظر گرفته‌ایم که براین اساس می‌توانند از خدمات باشگاه رفاه تاکسیرانی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ادامه گفت: امسال با کمک اپلیکیشن‌های موجود برای نخستین بار موفق شدیم نرخهای جدید را طی 24 ساعت اجرایی کنیم این در حالی است که اعمال نرخهای جدید از طریق برچسب مدت زیادی به طول می‌انجامد.

وی همچنین گفت: به طور قطع اگر به سطح پوشش مناسبی برسیم از یک جایی به بعد استفاده از این نوع اپلیکیشن‌ها را برای تاکسی‌ها اجباری می‌کنیم.

قنادان افزود: دو شرکت \"فون‌‌پی\" و \"ریالو\" طی صدور اطلاعیه‌ای کیف پولهایشان را به روی هم باز کردند بنابراین اگر مسافری از تاکسی استفاده کند و بارکد هر یک از این شرکتها را اسکن کند به راحتی می‌تواند کرایه را بپردازد. هر شرکت دیگری که بخواهد به این جمع اضافه شود باید به این سیستم متصل شود.

مجید معافی
کد خبر: 97468
Share/Save/Bookmark