دالوند: «رستم و سهراب» جزء سه انیمیشن برتر جهان قرار دارد
گزارش هنرنیوز از نشست خبری انیمیشن« رستم و سهراب»؛/1/
دالوند: «رستم و سهراب» جزء سه انیمیشن برتر جهان قرار دارد
کارگردان فیلم سینمایی – انیمیشن « رستم و سهراب» گفت: این فیلم تا کنون مورد توجه چندین کمپانی هالیوودی قرار گرفته است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۲
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز ظهر امروز نشست خبری فیلم سینمایی – انیمیشن « رستم و سهراب» در سالن اسوه با حضور دست اندرکاران این فیلم برگزار گردید.در این نشست خبری «کیانوش دالوند» کارگردان فیلم «رستم و سهراب» در باره شکل گیری این فیلم گفت: چند سال قبل هنگامی که شاهد اپرایی به نام رستم و سهراب به کارگردانی آقای بهروز قریب پور بودم با خودم فکر می کردم که ای کاش بتوانم اسطوره رستم و سهراب را به شکل یک فیلم انیمیشن تولید کنم که خوشبختانه این آرزو با پیشنهاد مرکز گسترش برای ساخت فیلم انیمیشن از رستم و سهراب خیلی زود برآورده شد.
وی با بیان اینکه ابتدا این فیلم را به شکل اپرای طراحی کردیم و سه سال هم برای تولید آن زحمت کشیدیم افزود: بعد از اینکه مدیریت مرکز گسترش با روی کارآمدن دولت جدید تغییر کرد. آنان این شکل از کار را نپسندیدند و از من خواستند که کار به صورت دیالوگ محور و با فیلمنامه جدیدی بسازم تا بتواند ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند. اگر چه من در ابتدا در مقابل این پیشنهاد مقاومت می کردم اما بعد پذیرفتم و در نتیجه برخی از صحنه ها را دور ریختیم و فیلمنامه جدیدی نوشته شد و حاصل کار همین است که قرار است بزودی اکران شود.
کیانوش دالوند اضافه کرد: تا کنون این انیمیشن مورد توجه چندین کمپانی هالیوودی قرار گرفته است و هنگامی که ما این فیلم را در جشنواره کن ارائه کردیم یکی از مجلات معروف سینمایی این فیلم را در کنار فیلم های انیمیشن بزرگ دنیا قرار داد و در سرمقاله خود نوشت: انیمیشن رستم و سهراب جزء سه انیمیشن معروف جهان است .
کارگردان فیلم سینمایی – انیمیشن «رستم وسهراب» در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی هنرنیوز که پرسید به هنگام تولید این فیلم چقدر به تجربیات خارجی نظر داشتید گفت: ما با ضعف هایی که در فیلمسازی انیمیشن در ایران وجود دارد باید ساختار مناسبی را انتخاب می کردیم به همین منظور فیلم های انیمیشن روز را مورد بررسی قرار دادیم. معمولا ساختار انیمیشن های هالیوودی و ژاپنی از ساختار «سفر قهرمانانه ای» پیروی می کند که یک ساختار ۱۲ مرحله ای است. ما در این فیلم ، دکوپاژ، نمابندی و حرکت های دوربین را با نگاه به ساختار جهانی انجام دادیم.
کیانوش دالوند ادامه داد: ما با ساخت این فیلم تلاش کردیم تا کودک و نوجوان ما از اسطوره های ایرانی الگو برداری کند و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک ، شخصیت های ایرانی را جایگزین شخصیت های خارجی برای بچه ها کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی – انیمیشن « رستم و سهراب» یاد آور شد: ما اگر بخواهیم بچه های ما مدل شان بِن تِن نباشد نیاز به غیرت داریم و معتقدم جامعه ای رو به پیشرفت است که قهرمان داشته باشد و اگر هر کسی برای اسطوره سازی ایرانی برای کودکان زحمت بکشد حتما ما از این نبرد پیروز بیرون خواهیم آمد.
«داریوش دالوند» تهیه کننده فیلم سینمایی - انیمیشن «رستم و سهراب» در این نشست نیز اظهار داشت: متاسفانه سینمای ایران مثل همیشه در بُعد تجارت عقب افتاده و کهنه عمل می کند در حالی که در تمام دنیا، انیمیشن به موتور سینماهای دنیا تبدیل شده است اما در کشور ما نسبت به فیلم های انیمیشن بی مهری می شود که این بی مهری شامل فیلم رستم و سهراب هم شده است و چون نام انیمیشن روی این فیلم است مورد بی توجه ای اصحاب سینما نیز قرار گرفته است و حتی در جشنواره ها هم همین نگاه به فیلم های انیمیشن حکم فرما است.
وی با بیان اینکه فیلم انیمیشن نباید هیچ تفاوتی با فیلم های دیگر به لحاظ استقبال داشته باشد ادامه داد: ما حتی در جشنواره فیلم های کودک و نوجوان اصفهان هم شاهد بودیم که فیلم های انیمیشن به حاشیه رانده می شدند که جای تاسف دارد.
تهیه کننده فیلم سینمایی انیمیشن « رستم و سهراب» با اشاره به اعلام اکران چندین باره این فیلم که هر بار هم به تعویق می افتاده است تصریح کرد: این فیلم چندین بار قرار بود که اکران بشود اما به دلیل همین بی مهری هایی که نسبت به فیلم های انیمیشن می شود این اکران ها محقق نشدند. اما این دفعه تلاش می کنیم که این فیلم را حتما در آبانماه اکران کنیم.
داریوش دالوند اظهار داشت: در کشور ما برخوردی که با فیلم های انیمیشن می شود همچون برخورد با یک اسباب بازی است درحالی که دنیا با فیلم های انیمیشن، هم تجارت می کند و هم، اندیشه های خود را به مخاطبین منتقل می سازد.اما متاسفانه در کشور ما به هیچ عنوان انیمیشن را جدی نمی گیرند و این نوع فیلم ها در اکران هم مورد بی مهری قرارمی گیرند. این فیلم قرار بود بعد از اکران فیلم سینمایی« سر به مُهر» در سال گذشته اکران شود که به اکران نرسید ولی امیدواریم با مقدماتی که این بار برای اکران این فیلم انجام داده ایم شاهد اکران این فیلم در آبانماه باشیم.
تهیه کننده فیلم سینمایی – انیمیشن « رستم و سهراب» در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که بودجه ساخت این انیمیشن به چه میزان بوده و چقدر زمان تولید آن طول کشیده است گفت: بودجه نهایی و ریالی این فیلم یک میلیارد تومان بوده است و بودجه ارزی آن نیز ۲۳۰ هزار دلار بوده است اما شریک دولتی ما ۵۱ درصد از بودجه ریالی را برعهده داشته و در مورد بودجه ارزی فقط ۳۰ هزار دلار را متقبل شده است.
وی در مورد زمان تولید این فیلم انیمیشن افزود: ساخت فیلم ورژن اول این فیلم که با شکل و شمایل اپرایی بود حدود سه سال طول کشید ولی زمان تولید فیلم حال حاضر، دو سال بوده است ولی ما می توانیم زمان تولید اینگونه فیلم ها را حتی به ۱۸ ماه هم کاهش دهیم.
داریوش دالوند اضافه کرد: ما برای این فیلم چند برنامه اکران خصوصی با حضور گروهها و اشخاص مختلف خواهیم داشت و در مسیر اکران آن نیز اکرانی به نفع کودکان بی سرپرست و موسسه خیریه محک خواهیم داشت و یک برنامه اختصاصی جهت رونمایی از فیلم را هم در دستور کار خود داریم.
وی یاد آور شد: در ادامه اکران عمومی این فیلم و ارائه دی وی دی آن به شبکه خانگی ، برای حفظ و ماندگاری شخصیت های اسطوره ای ایرانی در ذهن بچه ها، قرار است تولید سریال انیمیشن « رستم و سهراب» را در دستور کار قرار دهیم. ضمن اینکه «رستم و سهراب ۲ » را با ارتقای کیفی بیشتر در دستور کار آینده خواهیم داشت.
کد خبر: 75318
Share/Save/Bookmark