روی رد رویاهای دور
جهان به روایت ویزور/ 1
روی رد رویاهای دور
«جهان به روایت ویزور»، روایت چند عکاس جوان و صاحب عنوان است از جهانی است که در آن زیسته و به عکاسی پرداخته اند.
 
تاريخ : شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۵
 هنرنیوز – فاطمه کرباسچی؛ عکاس

 از زمان کودکی از  وقتی که به خاطر می‌آورم، همیشه ذهنم درگیر بازی نورها با اشیاء بود، در خیال خودم با آنها شکل‌های متفاوت می‌خواستم، یا با رنگ دیوار، خط‌ها، لک‌ها و پریدگی‌ها اشکال مختلف در ذهنم می‌ساختم و یا تشبیه به چیزی می‌کردم که ساعت‌ها ذهنم رو مشغول خودش می‌کرد و تو ذهنم برای همیشه ثبت می‌شد. همیشه در هر موقعیتی که بودم یک کادر خاص هواسم رو پرت خودش می‌کرد و دلم می‌خواست این کادرها رو یک جوری حفظشان کنم و نگه‌شان دارم، که راهش را در نقاشی و عکاسی پیدا کردم. 

هر وقت دست کسی دوربین می‌دیدم فکر می‌کردم چقدر آدم خوشبختی است و خودم را جای او تصور می‌کردم و رویاپردازی می‌کردم، گاهی با دوربین آنالوگ زنیت خواهرم که از او امانت می‌گرفتم و یک فیلم 24 یا 36 تایی که به موقع خودش گران بود می‌انداختم و عکاسی می‌کردم که بارها هم پیش می‌آمد که تمام یا بیشتر عکس‌ها می‌سوخت یا سیاه می‌شد، با آمدن دوربین دیجیتال یک دوربین سونی کامپکت به زندگی من  دنیای عکاسی را برای من عوض کرد. هر چقدر دلم می‌خواست عکس می‌گرفتم اما عکس‌های که بدون دانش عکاسی بود و ارزش هنری نداشت، خیلی دوست داشتم که بتونم عکس‌های خوب بگیرم به خصوص که به شعرها و متن‌های ادبی علاقه خاصی داشتم و آرزو داشتم که بتوانم در یک تصویر انعکاسش بدهم، یا اینکه کادری را می‌دیدم که باعت می‌شد شعر یا متنی از ذهنم عبور کند و دوست داشتم آن کادر را ثبت کنم و با بتوانم مفاهیم را به اشخاص دیگر هم منتقل کنم.

 
 شهود تجربی یا آکادمیک؟!

 عکاسی را هم می‌توان به صورت تجربی و هم به آکادمیک فرا گرفت و نمی‌توان قطعی گفت که یک عکاس آکادمیک بر یک عکاس تجربی برتری دارد و بالعکس.

 آموزش به معنای انتقال اطلاعاتی که فرد پیش از آنها را نمی‌دانسته و کسب آن‌ها به روش‌های تجربه و آزمون و خطا یا ممکن نیست یا بسیار باعث متضرر شدن فرد می‌شود. البته جا دارد که تاکید داشته باشم آموزشی که  توسط فرد و مدرسان باسواد و نه تنها دارای مدرک و مدرسانی که شایستگی لازم را برای آموزش دارند و به بهترین شکل ممکن اطلاعات صحیح و لازم در اختيار هنرآموزان خود قرار می‌دهند، مفید است در غیر اینصورت اگر مدرس اطلاعات نادرست در اختیار هنرجوی خود قرار دهد نه تنها سودی ندارد؛ بلکه باعث ضرری غیرقابل جبران می‌شود و اطلاعات اشتباه را در ذهن فرد نقش می‌ببندد و حتی می‌تواند باعت انتقال اطلاعات ناصحیح به شخص یا اشخاص دیگر شود که مسیر فرد را به سمت نادرستي هدایت کند.

می‌توان گفت آموزش صحیح، مسیر به رسیدن به مهارت عکاسی را کوتاه‌تر می‌کند، اما تجربه یا روش یادگیری آزمون و خطا مسیری طولانی و زمان بر است. 

 درضمن داشتن اطلاعات شرط لازم  در حرفه عکاسی است اما کافی نیست، عکاسی حرفه‌ای هم نیاز به آموزش و هم تجربه دارد و این دو لازم و ملزوم هم هستند. داشتن اطلاعات به تنهایی نمی‌تواند فرد را عکاس کند و نیازمند تجربه، تمرین و ممارست است.



 





کد خبر: 97288
Share/Save/Bookmark