چگونه ضریب نفوذ کتاب را افزایش دهیم؟
یک استاد ارتباطات مطرح کرد
چگونه ضریب نفوذ کتاب را افزایش دهیم؟
یک استاد ارتباطات می‌گوید: ترویج فرهنگ مطالعه؛ ایجاد فرهنگ مطالعه در مدارس، دانشگاه‌ها و خانه می‌تواند به تشویق مطالعه و افزایش ضریب نفوذ کتاب در جامعه کمک کند. همچنین بازاریابی کتاب‌های الکترونیک و فراهم کردن امکان دسترسی به کتاب می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ کتاب در جامعه کمک کند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۶
به گزارش هنرنيوز ، غلامرضا آذری، استاد ارتباطات در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که «با توجه به گسترش تکنولوژی‌های روز و فناوری‌های جدید آیا کتاب هنوز می‌تواند به مثابه یک رسانه برای جامعه کارکرد داشته باشد؟» بیان کرد: با وجود گسترش فناوری‌های روز و جدید، کتاب‌ها همچنان می‌توانند به عنوان رسانه عامه‌پسند و توده‌گرای مستقل برای جامعه عمل کنند؛ درحالی که پلتفرم‌های مطالعه دیجیتال محبوبیت پیدا کرده‌اند، کتاب‌های چاپی و کاغذی هنوز هم ارزش و مزایای خاص خودشان را دارند. کتاب‌ها هنوز وسیله‌ای برای فراهم‌سازی خرد و دانش تلقی می‌شوند و ارزش اطلاعات را بیان، افکار را متبلور و برجسته و ایده‌ها را بازتعریف می‌کنند.

او ادامه داد: کتاب‌های الکترونیکی که شکل مدرنی از آموزه کتاب‌خوانی هستند، راحتی و قابلیت حمل آسان را ارائه می‌دهند، اغلب مقرون به‌صرفه‌تر و با زیست‌بوم نخبگان، دانشگاهیان و سایر اصحاب خرد همگون‌تر هستند نیز از چنین ویژگی‌ای برخوردارند. با این حال، کتاب‌های چاپی نیز حس لامسه و ارتباط عمیق‌تری با زندگی روزمره ارائه می‌کنند و خوانندگان را بیشتر در شیوه‌های تفکر غوطه‌ور می‌سازند. از طرفی، خواندن کتاب می‌تواند به هوشیاری و فعال نگه داشتن مغز، بهبود توانایی‌های شناختی و جلوگیری از زوال اندیشه کمک کند. کتاب‌ها همچنین هنوز می‌توانند تفکر خلاق و انتقادی را برانگیزند، تخیل را به حرکت واداشته و به گسترش همدلی و درک میان افراد کمک کنند.

او درباره چگونگی افزایش ضریب نفوذ کتاب در جامعه توضیح داد: راه‌های مختلفی برای افزایش ضریب نفوذ کتاب در جامعه وجود دارد که به چند مورد آن می‌پردازم؛ ترویج فرهنگ مطالعه؛ ایجاد فرهنگ مطالعه در مدارس، دانشگاه‌ها و خانه می‌تواند به تشویق مطالعه و افزایش ضریب نفوذ کتاب در جامعه کمک کند. این را می‌توان با تبدیل خواندن به یک عادت روزانه، ایجاد فضای مطالعه، رفتن به کتابخانه، اجازه دادن به کودکان و نوجوانان و جوانان برای انتخاب آنچه می‌خواهند بخوانند و ارائه پشتیبانی و آموزش مداوم به کارکنان برای حمایت از خوانندگان، ایجاد کرد.

آذری با اشاره به مشوق‌های پیشنهادی بیان کرد: برنامه‌هایی مانند «با هم کتاب بخوانیم و آن را تحلیل کنیم» را در محافل عمومی، انجمن‌های تعلیم و تربیت و سایر مراکز علمی و فرهنگی راه بیندازیم. این برنامه‌ها مشوق‌هایی را برای تشویق خوانندگان به خواندن بیشتر ارائه می‌دهد.

این استاد ارتباطات همچنین به قانونمند کردن بازار کتاب‌های الکترونیکی اشاره کرد و یادآور شد: بازاریابی کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند به افزایش فروش و ضریب نفوذ آنها کمک کند. کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان از طریق تبلیغات فضای مجازی دانشگاهی، پیوندهای صفحه کتاب الکترونیکی و طرح‌های بازاریابی کتاب الکترونیکی چندمجرایی به بازار عرضه کرد.


مترجم کتاب «تاریخ تحلیلی علم ارتباطات: رویکردی شرح حال‌نگارانه» ادامه داد: فراهم کردن امکان دسترسی به کتاب می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ کتاب در جامعه کمک کند. این امر می‌تواند با ارائه کتاب‌های رایگان به مخاطبان، دسترسی به کتاب در دانشگاه‌ها و مدارس و کتابخانه‌ها و تقویت مشارکت بین آنها و کتابخانه‌های عمومی محقق شود.


او با بیان اینکه در حضور کودکان و نوجوانان مطالعه را قاعده‌مند کنیم، بیان کرد: مطالعه در حضور کودکان و نوجوانان می‌تواند به تشویق آنها به مطالعه بیشتر کمک کند. کودکان و نوجوانان از آنچه مشاهده می‌کنند یاد می‌گیرند و اگر بزرگسالان را درخصوص مطالعه هیجان‌زده ببینند، به احتمال زیاد این اشتیاق را در خود جلب و جذب می‌کنند.

آذری در پاسخ به این سوال که «برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند هفته کتاب چه کمکی می‌تواند به تقویت دیپلماسی فرهنگی در کشور کند؟» گفت: رویدادهای فرهنگی مانند هفته کتاب می‌تواند با ترویج فرهنگ مطالعه و تجلیل از تنوع ادبیات رایج به تقویت دیپلماسی یا سیاستگذاری فرهنگی در کشور کمک کند.

به گزارش ايسن ، این استاد ارتباطات تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی اغلب از جانب کشورها برای ارتقای تمایز فرهنگی خود مهار می‌شود و در نتیجه تنوع فرهنگی جهان را افزایش می‌دهد و در عین حال درک و احترام متقابل را تقویت می‌کند. با ترویج فرهنگ مطالعه، هفته کتاب می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای فراگیرتر و استقبال‌کننده‌تر کمک کند؛ جایی که افراد با پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف می‌توانند برای یادگیری و قدردانی از تفاوت‌های یکدیگر گرد هم آیند. قدردانی از فرهنگ کتابخوانی هم می‌تواند به ارتقای درک و احترام فرهنگی یاری رساند.
کد خبر: 99268
Share/Save/Bookmark