اطلاق «فرسوده» از روی بافت‌های ارزشمند حذف شد
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:
اطلاق «فرسوده» از روی بافت‌های ارزشمند حذف شد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شرح خدمات معین و شخصی از بافت‌های تاریخی تهیه می‌شود و در اختیار دستگاه‌ها از جمله شهرداری قرار می‌گیرد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰
گزارش هنرنیوز، در جلسه‌ای که امروز (چهارشنبه، پنجم شهریورماه) که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهرهای ایران - محمدسعید ایزدی - و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - محمدحسن طالبیان - برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای با هدف حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی‌ و همسو کردن دستگاه‌های مختلف برای این اقدام امضا شد.

در این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بحث توجه به حفاظت و مرمت محدوده‌های مناطق تاریخی ارزشمند شهرها از مأموریت‌هایی است که باید توسط دستگاه‌های دخیل اجرایی شود.

ایزدی هماهنگ نبودن نهادهای مختلف در همه‌ی عرصه‌ها را یکی از آسیب‌ها در سال‌های گذشته را دانست.

او اضافه کرد: خوشبختانه در طول یک سال گذشته، دولت در حال ایجاد کردن هماهنگی بوده است، به‌گونه‌ای که اکنون دستگاه‌ها، هم‌جهت و هم‌سو هستند. همچنین دو نهاد سازمان میراث فرهنگی و راه و شهرسازی، گام‌های موثری در این زمینه برداشته‌اند.

وی تأکید کرد: شرکت مادرتخصصی عمران و به‌سازی شهرهای ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی در نخستین اقدام، اطلاق «فرسوده» را از روی بافت‌های ارزشمند حذف کرد؛ این بافت‌ها، ثروت‌های کشور هستند و مقرر شد، در نامگذاری این محدوده و شیوه‌ی شناسایی آن‌ها تجدید نظر شود.

ایزدی گفت: همچنین روند شناسایی محدوده‌های تاریخی باید ادامه داشته باشد و اسنادی برای آن‌ها تنظیم شود که بتوان در حفاظت، مرمت و هر نوع صیانت از آن‌ها مداخله کرد.

او بیان کرد: تهیه‌ی شرح خدمات برای طرح‌های موضوعی در مناطق هدف که بیشتر بافت‌های تاریخی ارزشمند هستند، از جمله اقداماتی است که در این زمینه باید انجام ‌شود.

وی افزود: با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شرح خدمات معین و شخصی از بافت‌های تاریخی تهیه می‌شود و در اختیار دستگاه‌ها از جمله شهرداری قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مستندسازی و استفاده از تجارب ارزشمند در حوزه‌ی مرمت و حفاظت از آثار تاریخی را یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که وزارت راه و شهرسازی در حال انجام آن است.

ایزدی گفت: در شهرهایی مانند کاشان و یزد، نخست قرار است تجارب ارزشمند مستندسازی شوند و سپس نقاط ضعف و قوت این تجارب بررسی و حتی در صورت نیاز، در آینده به کار برده شوند.

وی همچنین از شروع عملیات اجرایی در شهرهای ساری، کاشان، بوشهر، همدان، یزد و گرگان توسط شرکت مادرتخصصی عمران وابسته به وزارت راه و شهرسازی خبرداد و تصریح کرد: این شرکت با اقدامات اجرایی در حال انجام، بهسازی، حفاظت و مرمت شهری را در دستور کار خود قرار داده که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی در شهرهای مختلف در حال انجام است.

او همچنین به تهیه‌ی سند ملی از طریق این وزارتخانه و با مشارکت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی با هدف بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: با این سند، اسناد کاربردی را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و مدیریت آن‌ها تهیه می‌کنیم. ملاک عمل متخصصان و شیوه‌ی حفاظت، مرمت و محدوده‌های تاریخی در قالب این دستورالعمل‌ها اعلام می‌شود.

ایزدی گفت: امضای این تفاهم‌نامه عاملی برای انجام کارهای مشترک در ابعاد مختلف اعم از آموزش، پژوهش و تهیه‌ی طرح است.

او ادامه داد: این اقدام یک فرصت استثنایی در کشور فراهم می‌کند که دستگاه‌ها نسبت به هدف و مقصد اصلی همگام باشند.

وی بیان کرد: بی‌توجهی به آثار، بافت‌ها و ارزش‌های تاریخی باعث شده تا کنون بخش زیادی از آن‌ها را از دست بدهیم. بنابراین در شرایط بحرانی، ضروری است که این همیاری ایجاد شود تا بتوانیم آن‌ها را نجات دهیم و دوباره به زندگی برگردانیم.

کد خبر: 74625
Share/Save/Bookmark