مهندسی و ایجاد عدالت نیاز فرهنگ و هنر در موضوع شعار سال
امیر سماواتی در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد:
مهندسی و ایجاد عدالت نیاز فرهنگ و هنر در موضوع شعار سال
امیر سماواتی گفت: باید ما به سمتی برویم که شرایط را برای همه یکسان کنیم تا عدالت برای هنرمندان ما به وجود بیاید. برخی هزینه‌های هنگفت و کلان برای ساخت و تبلیغ فیلمشان را از کجا می‌آورند؟ بالاخره هزینه‌های انجام شده متعلق به بیت المال است. مدیران باید پاسخگو باشند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
امیر سماواتی در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی هنرنیوز مبنی بر اینکه در ارتباط با حساسیت‌های اعلام شده توسط مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و آنچه که سینمای ما دراین شرایط برای پیشرفت در این مسیر نیاز دارد چیست، گفت: بنده فکر می‌کنم حوزه فرهنگ در درجه اول نیاز شدیدی به مهندسی و برنامه ریزی دارد و این موارد از عدالتی ایجاد می‌شود که برای تمام افرادی که دراین حوزه در حال فعالیت هستند به طور یکنواخت تقسیم شود. همه باید با یک پتانسیل مساوی و برابری در این حرفه فعالیت کنند و در امر فیلم سازی بتوانند نقش موثری داشته باشند.

تهیه کننده فیلم سینمایی دربند گفت: موردی که واقعاً فکر می‌کنم در سال جدید و باتوجه به نامگذارری آن که مربوط به فرهنگ است برای این حوزه در اولین قدمش می‌تواند کمک کننده باشد برقراری عدالت است. به گونه‌ای که در داشتن امکانات برای هیچ گروهی تبعیض قائل نشویم و همه چیز برای همه یکسان باشد این گونه تمام حوزه‌های فرهنگی و هنری ما در جامعه می‌توانند فعال باشند. باید کاری کنیم که تمام هنرمندان و فعالان در عرصه هنر مانند کارگردان‌ها و یا تهیه کننده‌ها طبق یک میزان مشخص شده امکانات بگیرند نه اینکه مثلاً کسی که قدش بلند‌تر است یا چاق‌تر است میزان بیشتری سهم ببرد و برای ساخت فیلمی ارقام وحشتناکی بگیرد که برای افراد دیگر دست نیافتنی باشد و با ارقام دست نیافتنی فیلم بسازند.

سماواتی در ارتباط با فیلم سینمایی «بادیگران» و میزان رضایتش از اکران فیلم گفت: قبلاً هم بار‌ها این را گفته‌ام که فیلم سینمایی «بادیگران» شکست تجاری خورده است اما ما شکست فرهنگی نخورده‌ایم و موضوعی است که می‌توان به آن افتخار کرد. چون من فکر می‌کنم زمانی که ما وقتی فیلم سینمایی می‌سازیم باید این را بدانیم که یک طرف آن مربوط به حوزه اقتصادی است و بخش دیگر آن مربوط می‌شود به حوزه فرهنگی و میزان تاثیر گذاری آن بر روی مخاطب البته اینکه این فیلم در این زمان هم با همکاری شورای صنفی توانست اکران شود اتفاق مهمی بوده است اما در هر صورت نتوانستیم در اکران موفق عمل کنیم.

وی درباره دلایل شکست اقتصادی فیلم سینمایی «بادیگران» به هنرنیوز گفت: یکی از دلایل این شکست حجم تبلیغات فیلم‌های دیگر است که در کنار فیلم سینمایی «بادیگران» اکران شده است. ما نتوانستیم تبلیغات کنیم و شاید شرایطی هم به وجود آمد که کمک نکردند برای این فیلم تبلیغاتی صورت بگیرد. به هر شکل بنده فکر می‌کنم مخاطبانی که این فیل سینمایی را دیده‌اند آن را دوست داشته‌اند و راضی از سینما بیرون آمده‌اند و خدا را شکر احساسم این است که ما به لحاظ فرهنگی توانسته‌ایم در این فیلم مفید ظاهر شویم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «کافه ترانزیت» در ارتباط با تلاشش برای نشان دادن تیزرهای تبلیغاتی فیلم سینمایی «بادیگران» از تلویزیون گفت: ما با تلویزیون بسیار رایزنی کردیم تا تبلیغات فیلم سینمایی «بادیگران» را نشان دهند که البته این کار را هم انجام دادند ولی چه سود مگر با هفت الی هشت بار نشان دادن تیزر فیلم از ما درردی دوا می‌شود؟ به قول جواد نوروز بیگی برای برخی از فیلم‌های سینمایی هر ده دقیقه یک تیزر از تلویزیون نمایش داده می‌شود. این سرمایه از کجا می‌آید؟

این تهیه کننده در ادامه افزود: بالاخره این هزینه‌هایی که معلوم نیست از کجا می‌‌اید برای بیت المال است و از بیت المال هزینه می‌شود. اصلاً خود مسئولان و مدیران سیما بیایند و آمارهای دقیقی اعلام کنند که برای بعضی از این فیلم‌ها که در حال اکران است با چه میزان هزینه تیزر تبلیغاتی پخش کرده‌اند؟ اگر مقایسه کنید متوجه خواهید شد که به اندازه هزینه کل فیلم‌های سینمایی که در ایران ممکن است در یک سال تبلیغات بشود برای یک فیلم سینمایی در ایام نوروز تبلیغات شده است. متاسفانه هیچ کس هم پاسخ گونیست. به نظر من این رذفتار بی‌معنی است.

وی در ادامه افزود: زمانی که ما فیلمی مثلاً با بودجه سه الی چهار میلیارد می‌سازیم و اگر برای آن سی میلیارد هم تبلیغات می‌کنیم باید در نظر داشته باشیم هزینه تبلیغات جزو هزینه‌های سرمایه گذاری برای فیلم است ما باید هزینه تبلیغات را در زمان برآورد بودجه تولید فیلم نیز در نظر بگیریم.

سماواتی در آخر درباره فعالیت جدیدش در این عرصه گفت: یک فیلم سینمایی به کارگردانی کامپوزیا پرتوی داریم شروع می‌کنیم به نام «آفتاب خیزان» به امید خدا به زودی پروانه ساخت آن را می‌گیریم و به سرعت هم مراحل تولید را شروع خواهیم کرد. با برخی از بازیگران مد نظرمان گفتگو‌هایی کردیم اما پیش تولید را هنوز به طور رسمی آغاز نکرده‌ایم.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 70665
Share/Save/Bookmark