سرانجام مخالفت با عبور خیابان انصاری شرقی قزوین رسماً اعلام شد
با پیگیری‌های مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی،
سرانجام مخالفت با عبور خیابان انصاری شرقی قزوین رسماً اعلام شد
سرانجام شورای عالی معماری و شهرسازی مخالفت رسمی خود را با عبور خیابان انصاری شرقی قزوین از دل بافت تاریخی این شهر اعلام کرد.
 
تاريخ : شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۸
به گزارش هنرنیوز، در جلسه کمیته تخصصی بافت‌های تاریخی، شورای عالی معماری و شهرسازی پیرو استماع گزارش سازمان میراث فرهنگی و با توجه به نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی با احداث خیابان انصاری شرقی قزوین به اتفاق آرا مخالفت کرد.

مجموعه مسجد مدرسه حیدریه از آثار درخشان دوره سلجوقی است که در دوران گذشته کاربری های متنوعی داشته و در حفاری های امسال مشخص شد سطوح محلی از دوران قاجاریه، صفویه و سلجوقی نیز در این بافت وجود دارد.

یافته‌ها نشان می‌دهد این مجموعه در ۱۲۰۰ سال قبل مسکونی و اعیان نشین بوده و خانه های بسیار بزرگ شاکله خود را حفظ کرده اند و گذرگاه، میدان گاه و مسیرهای عبوری هم موجود بوده اما شاکله علیرغم همه تخریب ها حفظ شده است.

این مجموعه پیوند عمیقی با اطراف دارد و مدرسه، مسجد، سقاخانه و حمام بلاغی و عمارت سردار مفخم یک بافت سازه‌ای ارزشمندی را ایجاد کرده که از معدود مناطق بافت قدیمی قزوین محسوب می شود که در نوع خود بی نظیر است. مدرسه- مسجد حیدریه در واقع یک زوج از مساجد دوران صفویه مانند مسجد جامع عتیق و شاهکار معماری و سمبل عظمت معماری دورانی تاریخی است، کتیبه این مسجد بسیار ارزشمند است و سفالهایی که بدست آمده بیانگر تاریخ گذشته این منطقه است و می تواند نقش مهمی در بازخوانی تاریخ داشته باشد.

چندی قبل به منظور اجرای طرح خیابان انصاری شرقی موضوع تملک و تخریب برخی منازل مسکونی این مسیر مطرح شد که پس از تخریب یک باب مغازه نانوایی و اعتراض میراث فرهنگی استان این روند فعلا متوقف شده تا این بافت تاریخی ارزشمند آسیب نبیند.

به گزارش هنرنیوز،فاز سوم پروژه خیابان شهید انصاری شرقی به دلیل ثبت چند روز گذشته ی حمام بلاغی متوقف شده است. این پروژه شهری که از اولین سال اجرای آن ۴ دهه می گذرد خسارات سنگینی به بافت تاریخی قزوین وارد کرده است اما در نهایت به دلیل ثبت حمام بلاغی در تاریخ ۲۲ مرداد امسال و نتایج حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در مدرسه- مسجد حیدریه عملاً امکان ادامه پروژه در مسیر قبلی منتفی شد. در طرح عبور خیابان انصاری شرقی قرار بود عرض محور مدرسه حیدریه تا حمام بلاغی از ۳۵ متر به ۳.۵ متر برسد. 

پیش از این محمدعلی حضرتی ها، مدیرکل جدید میراث فرهنگی و گردشگری قزوین در خصوص دلیل این سازمان برای جلوگیری از ادامه این اقدام گفته بود: مراحل اجرای این پروژه به دلایل مختلف از جمله مداخله در بافت تاریخی شهر و گذر از دو اثر تاریخی مسجد حیدریه و حمام بلاغی متوقف شده و این دستور نیز از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی صادر شده است و شهرداری موظف شده مسیر پروژه را تصحیح کند
کد خبر: 74805
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
طه : 
جناب حضرتیها از تلاش بی دریغ شما برای حفظ باقی مانده میراث فرهنگی که در طول گذر تاریخ مورد بی توجهی مسئولین بی مسئولیت قرار گرفته تشکر کرده انشالله در اهداف مسئولانه شهر مون موفق باشید.
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۱۸:۵۱:۰۷