بر وحشتم نیفزا!
بر وحشتم نیفزا!
خبر جان باختن مسافران حدود یک ساعت پس از انتشار نخستین خبر که ابتدا در سطح ناپدید شدن هواپیما مطرح شده بود، عنوان و دقایقی بعد از آن هم اسامی مسافران اعلام شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۸
به گزارش هنرنیوز ، هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد. در این حادثه تمامی سرنشینان آن از جمله ۵۹ بزرگسال و یک کودک، یک خلبان، یک کمک خلبان، دو مهماندار و دو پرسنل امنیت پرواز جانشان را از دست دادند. خبر جان باختن مسافران حدود یک ساعت پس از انتشار نخستین خبر که ابتدا در سطح ناپدید شدن هواپیما مطرح شده بود، عنوان و دقایقی بعد از آن هم اسامی مسافران اعلام شد.

این روند اطلاع‌رسانی در کنار شرایط نامساعد جوی که تلاش برای رسیدن به محل حادثه را در آسمان بارانی با احتمال بارش برف شبانگاهی در سمیرم دشوارتر می‌کند، طبیعی است که تا ساعاتی پس از حادثه با نقاط مبهمی هم همراه باشد.

اما فارغ از جای خالی‌های خبری که به مرور و با دستیابی گروه امداد به محل حادثه پر خواهند شد، در تمام این روند اطلاع‌رسانی، آنچه بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، شرایط روحی خانواده‌هایی است که عزیزانشان مسافر این پرواز بوده‌اند؛ نکته‌ای ضروری که در حادثه‌های دردناک مشابه، کمتر از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

محمد بلوری، روزنامه‌نگار قدیمی

رسانه‌ها نگرانی خانواده‌های حادثه‌دیده را تشدید نکنند

در همین راستا محمد بلوری ـ‌ پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به خبر سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج و نقش رسانه‌ها در کاهش نگرانی خانواده حادثه‌دیدگان اظهار کرد: اصل کار در خبررسانی این است که باعث تشویش و نگرانی خانواده‌هایی که خودشان در اضطراب به سر می‌برند و هر لحظه منتظر خبری از عزیزان خود هستند، نشویم اما باید خبر را لحظه به لحظه منتشر کنیم.

او با تأکید بر انتشار به موقع اخبار بیان کرد: خبرنگاران باید به محل حادثه بروند و خبر را لحظه به لحظه منتشر کنند. به هر حال باید اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شود بدون اینکه وحشت و نگرانی میان مردم ایجاد کند.

پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران ادامه داد: نگرانی در خانواده‌ها وجود دارد و نمی‌شود آن را رفع کرد اما کار ما این است که به عنوان خبرنگار با مسؤولان و گروه‌های تجسس در محل‌ حادثه گفت‌وگو کنیم و تا زمانی که ابعاد حادثه مشخص نشده، تأکید شود که معلوم نیست چه اتفاقی افتاده است.

او درباره انتشار اسامی آسیب‌دیدگان یا جان باختگان در این حادثه اظهار کرد: اسامی باید منتشر شود به دلیل اینکه بسیاری از خانواده‌ها نگرانند که تعدادی از عزیزانشان در آن حادثه باشند. بنابراین باید اسامی مسافران و کادر پرواز را منتشر کنند.

محمد بلوری در پایان گفت: اخبار حادثه باید لحظه به لحظه مخابره شود تا خانواده‌ها در جریان باشند و جزئیات حادثه را بدانند؛ ضمن اینکه تا مشخص نشدن ابعاد کامل حادثه، نباید خبرهایی مبنی بر سقوط و کشته شدن منتشر کرد.
کد خبر: 96045
Share/Save/Bookmark