نقد آثار در فضای مجازی وجود ندارد
نقد آثار در فضای مجازی وجود ندارد
یك شاعر پیشكسوت آیینی گفت: كمتر دیده‌ام كه آثار منتشر شده در فضای مجازی، نقد و بررسی شوند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
به گزارش هنرنیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ احد ده‌بزرگی با بیان اینكه حركتی كه اهالی ادبیات در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی ایجاد كرده‌اند حركت خوبی است، اظهار كرد: باید در نظر داشت كه به هر حال فضا، فضای مجاز است و كاربرد كتاب و جلسات شعر و پای درس استاد نشستن را ندارد؛ اما حركت تازه‌ای ایجاد شده و شوق و ذوقی در شاعران جوان به وجود آمده كه قابل تحسین است.




این شاعر كشورمان ادامه داد: ۸۰ درصد فضای مجازی و شبكه های اجتماعی به واقع مجاز است. تشویق هایی هم در این شبكه ها صورت می‌گیرد، اما به صورت كارگاهی كمتر دیده‌ام كه آثار منتشر شده در این فضا، نقد و بررسی شوند. اگر آثار و اشعاری كه در شبكه های اجتماعی به اشتراك گذاشته می‌شود، نقد و بررسی شود، این فضا نیز برد خوبی خواهد داشت.




وی همچنین گفت: فضای مجازی همدلی بین شعرا را حل كرده است و شاعران در سراسر كشور به هم نزدیك شده‌اند و از احوال و اخبار یكدیگر با خبر می‌شوند. ما در شهر خود و بین شعرای خود، گروهی داریم به نام «خیمه شب شعر عاشورا» كه در آن شاعران و اعضا ، اشعار آیینی و عاشورایی را به اشتراك می‌گذارند. البته در این گروه نقد هم داریم ، اما در گروه های دیگر كمتر دیده ام آثاری كه به اشتراك گذاشته می‌شوند نقد و بررسی شوند. این آفت است و به شعر كشور ضربه می زند.




ده‌بزرگی ادبیات مكتوب و مطالعه آثار مكتوب را متفاوت از مطالعه در فضای مجازی دانست و عنوان كرد: خیلی از جوانان برای خود گروه‌های ادبی تشكیل داده اند. اما فضاهای مجازی خطراتی دارد و باعث می شود آن‌هایی كه اهلیت ندارند هم وارد این جریان شوند و البته همه این مسائل فروكش می كند و در نهایت كسانی كه به جریان شعر ارتباط ندارند و به واسطه فضای مجازی وارد آن شده‌اند، به خود ضربه می‌زنند و چنین فضایی برای خودشان مشكل آفرین خواهد شد. مگر آنكه شاعر اهلیت داشته باشد و بداند چگونه از این امكان استفاده می‌كند.




وی تاكید كرد: آثار مكتوب چیز دیگری است و كاربرد دیگری دارد. با وجود آنكه من هم از شبكه‌های اجتماعی همچون تلگرام و ... استفاده می‌كنم، اما مطالعه ام را كنار نمی گذارم. مطالعه مكتوب تفاوت بسیاری با مطالعه در فضای مجازی دارد و باعث پختگی شاعر می‌شود.
کد خبر: 88909
Share/Save/Bookmark