فعالیت ارکسترها به برنامه ریزی نیاز دارد/محدودیت امکانات جشنواره موسیقی فجر
دبیر سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با هنرنیوز؛
فعالیت ارکسترها به برنامه ریزی نیاز دارد/محدودیت امکانات جشنواره موسیقی فجر
دکتر حسن ریاحی، آهنگساز ایرانی و دبیر سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر است. با ایشان درباره این دوره از جشنواره موسیقی فجر و نیز وضعیت موسیقی کشور به گفتگو نشسته‌ایم؛
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۸

*آقای ریاحی امسال دوره سی‌ام جشنواره موسیقی فجر است، وجوه تمایز این دوره نسبت به سالهای قبل چیست و آیا این دوره تغییر محسوسی داشته است؟
برنامه جشنواره امسال مطابق جدول اعلام شده در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی است و تقریبا با همان چارچوب سالهای قبل است؛ از آنجا که جشنواره موسییقی فجر یک جشن ملی است و مردم به موسیقی پاپ علاقه وافری دارند، این بخش هم مثل هر سال در آن لحاظ شده و اتفاقا در بخش آهنگسازی موسیقی پاپ کارهای خوبی در جشنواره امسال وجود دارد. در بخش همخوانی یا گروه کُر امسال شهرستان‌ها پیشرفت قابل توجهی داشتند و فعال شده‌اند اما تا جایی که می دانم متاسفانه در بخش گروه‌نوازی امسال گروه‌های جدید و پیشرفته وجود ندارد. در بخش های رقابتی «استعدادهای درخشان» که مربوط به موسیقی کلاسیک است و «نسلی دیگر» که موسیقی کلاسیک ایرانی است و گروه‌های مختلف جوان که شرکت دارند به رقابت می پردازند، به طور کل چارچوب جشنواره چندان قابل تغییر نیست ولی گروه های جدیدتر حضور دارند و ما از همه گروه ها خواسته‌ایم آثار جدیدی ارائه کنند که مردم نشنیده باشند و تکراری نباشد.

*چندسالی است که بخش پژوهش از جشنواره حذف شده است، آیا امسال هم این بخش همچنان وجود ندارد؟
حدود دو سه سالی است که به دلیل عدم استقبال از بخش پژوهش در جشنواره، این بخش حذف شده است البته شاید در دوره های بعد مجددا به بخش های رقابتی اضافه شود.

*در چند ماه اخیر حواشی بسیاری در رسانه ها و مطبوعات پیرامون وعده های محقق نشده دفتر موسقی ایجاد شده است، آیا وجود این حواشی بر روند جشنواره موسیقی فجر تاثیر داشته است؟
تلاش مدیران و برگزارکنندگان همواره این بوده است که از حواشی به دور باشند و فعالیت های حوزه موسیقی را سر و سامان بدهند، بعید میدانم حواشی موجود بر کار جشنواره موسیقی فجر تاثیر بگذارد.

*یکی از مسائل مهمی که در مرکز انتقادات اهالی موسیقی و رسانه وجود دارد بحث تشکیل نشدن ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی است که قرار بود تا جشنواره فجر امسال آغاز به کار کند. در این خصوص شرایط جدیدی ایجاد نشده است؟
ظاهرا ارکستر تهران و ارکستر ملی هنوز نتوانسته اند آغاز به فعالیت کند؛ اساسا باید مسائل حل بشود که یک ارکستر شروع به کار کند، به واقع تشکیل آن ساده است اما ادامه فعالیت آن چندان ساده نیست؛ چراکه تا کنون گروه های  خوبی تشکیل شده‌ ولی دوام نیاورده‌اند و استمرار حیات و تداوم فعالیت ارکسترها به برنامه ریزی و حمایت ویژه نیاز دارد که باید محقق شود.

*موسیقی نواحی یکی از بخش های جشنواره موسیقی فجر است که معمولا مورد اجحاف قرار گرفته است، امسال چه تدابیری برای رفع این موضوع پیش بینی شده است؟
سعی کردیم امسال موسیقی نواحی به قدرت و قوت حضور داشته باشد و امیدوارم که جشنواره موسیقی نواحی هم مجددا شروع به کار کند چراکه موسیقی نواحی بسیار مهم است.

*جشنواره موسیقی فجر همواره کلمه «بین المللی» را به یدک می کشد امسال چه تدبیری برای بخش بین الملل اندیشیده شده است؟
باید ظرفیت های جشنواره را در نظر گرفت؛ من می توانم ارکستر سمفونیک لندن یا فلان سولیست معروف دنیا را دعوت کنم ولی با دست خالی که نمی شود. گروه هایی که امسال برای بخش بین الملل انتخاب شدند برخی واقعا خوب هستند  و شاید اگر نمی‌توانیم ارکستر سمفونیک لندن را دعوت کنیم ولی لااقل دونفر سولیست بین المللی را دعوت کرده ایم که حرف برای گفتن داشته باشند لذا برای بخش بین‌الملل جشنواره باید به امکانات و بودجه ای که در دست داریم نگاه و نسبت به آن تلاش کنیم.

*در بخش موسیقی بانوان و کودک و نوجوان آیا امسال حرکت بهتری را در جشنواره شاهد هستیم یا خیر؟
در بخش موسیقی بانوان تعداد بیشتر و بهتر از سالهای قبل بود که نهایتا تعدادی از آنها انتخاب شدند و مورد استقبال ویژه‌ قرار گرفت، اما متاسفانه در بخش موسیقی کودک و نوجوان گروه هایی که تاسیس شدند در حد جشنواره نبودند.

*آیا جدول اجراها تا زمان برگزاری جشنواره تغییراتی خواهد داشت؟
ممکن است تغییراتی در آن در یکی دو مورد ایجاد شود.

*با توجه به اینکه شما یکی از افرادی بودید که در جلسه بیست و یکم مرداد سال جاری که در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری جهت تدوین سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور برگزار شد، بفرمایید این سند در حال حاضر چه مسیری را طی میکند؟
ظاهرا این سند تدوین شده و باید مراحل مختلفی را طی کند و باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود تا ببینیم تصویب می شود یا نه که انشالله تصویب بشود.

*تحلیل شما به عنوان استاد پیشکسوت موسیقی و آهنگسازی ایران از وضعیت موسیقی کشور در حال حاضر چیست؟
ما جوانان خوب، تحصیلکرده و با استعدادی در زمینه نوازندگی و آهنگسازی داریم و مانده ایم که چه شرایطی برای فعالیت آنها فراهم کنیم؛ چراکه تعداد آنها بیش از ظرفیت جذبشان به اشتغال و فعالیت است؛ متاسفانه مسئله مهم ما این است که فارغ التحصیلان موسیقی از دانشگاه ها زیاد هستند ولی نمی توانیم از آنها حمایت کنیم، جوان ها هم در بخش آهنگسازی و هم در بخش نوازندگی _به خصوص بانوان_ پیشرفتهای چشمگیری داشته‌اند ولی جامعه ما برای آنها برنامه‌ریزی ندارد.
به نظر من باید شورایی تشکیل بشود و ببینیم چه رشته‌هایی را بیشتر و تا چه حد نیاز داریم و در مسیر آن به جذب هنرجو در دانشگاه ها بپردازیم؛ تا مثل شرایط کنونی نشود که نوازنده های بسیاری داریم ولی برای حضور و مشارکت این نوازندگان ارکستر نداریم؛ به واقع یک جوان که به تحصیلات آکادمیک موسیقی پرداخته نباید بلاتکلیف باشد و با فوق لیسانس آهنگسازی برود در یک آموزشگاه سولفژ درس بدهد چراکه او باید بنشیند آهنگسازی کند و نوازنده باید دائما رسیتال بدهد و وضع زندگیش تامین باشد، کار نوازندگی بکند و حمایت بشود نه اینکه از این آموزشگاه به آن آموزشگاه به دنبال تدریس برود لذا باید یک انجمن، کانون یا باشگاهی برای موسیقیدانان جوان تشکیل بشود و ما بتوانیم آنها را شناسایی و از آنها حمایت کنیم.

*دولت تدبیر و امید با توجه به تغییرات مدیریتی تا چه اندازه در بحث ارتقای شأن و جایگاه و کیفیت موسیقی موفق بوده است؟
لازم میدانم از کسانی که در بحث آموزش موسیقی به جوانان همت گماشته اند تشکر کنم، چراکه جوان ها‌ی خوبی در این حوزه تربیت شده‌اند و آهنگسازان مستعد خوبی داریم اما از نظر من برای بهبود شرایط و رسیدن به آرزوهای دولت تدبیر و امید در حوزه موسیقی باید یک موسسه تشکیل بشود که جوانها جمع بشوند و کار به آنها سفارش داده شود چراکه نمی شود جوانها را همینطور رها کرد. در این صورت می توانیم بگوییم موسیقی ما پیشرفت کرده است ولی اگر بدون برنامه جلو برویم هرگز به تعالی موسیقی نه در این دولت و نه در سایر دولت ها نخواهیم رسید.

کد خبر: 78784
Share/Save/Bookmark