این اتفاق بخاطر کوتاهی میراث فرهنگی است
واکنش مسجد جامعی به مزایده خانه معین‌التجار
این اتفاق بخاطر کوتاهی میراث فرهنگی است
در حالی که خانه پدر خلیج فارس در 19 اردیبهشت 1391 به صورت اضطراری ثبت ملی شده است، عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اعلام این که طرح خرید و بازسازی خانه معین‌التجار در مرحله اول با طرح یک فوریت تصویب شد، از عدم ثبت این خانه توسط میراث فرهنگی انتقاد کرد؟!
 
تاريخ : شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
به گزارش هنرنیوز؛در حالی یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای شهر به اتفاق آرا رای به عدم خرید خانه معین التجار بوشهری- پدر خلیج فارس- از سوی شهرداری تهران داد و بدین ترتیب شهرداری تهران از خرید 18 میلیارد تومانی این خانه تاریخی صرف نظر کرد که اکنون آگهی مزایده این بنا با قیمت 15 میلیارد تومان توسط بنیاد تعاون ناجا  و یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام «شرکت عمران و مسکن سازه پایدار قرن» در رسانه ها منتشر شده است.

حال احمد مسجد جامعی - عضو شورای شهر تهران- که خود از نزدیک خانه بوشهری را دیده است، درباره به مزایده گذاشتن این بنا که قرار بود به خانه خلیج فارس تبدیل شود، می گوید:« پس از بازدیدی که در سال ۹۲ از خانه بوشهری ها در خیابان لاله زار داشتیم، از میراث فرهنگی درخواست کردیم که این خانه را ثبت کنند و از شهرداری نیز خواستیم که این بنای قدیمی را خریداری کند.»

وی ادامه می دهد: «بلافاصله طرح یک فوریت آن را در شورای شهر مطرح کردیم و بنا شد که بودجه ای برای این امر در نظر گرفته شود. اما لحظه آخر در شورای شهر به تصویب نرسید.»

مسجد جامعی درباره دلیل به تصویب نرسیدن طرح خانه معین التجار در شورای شهر تهران، اظهار می کند: «در شورای شهر این بحث مطرح شد که اگر این خانه مهم و تاریخی است، چرا میراث فرهنگی آن را به ثبت نرسانده است و اگر ارزش میراثی داشت باید این امر اتفاق می‌افتاد.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان یادآور می شود : «اتفاقی که این روزها رخ داده و این خانه تاریخی به عنوان «اراضی مسکونی و تجاری» به مزایده گذاشته شده، به خاطر کوتاهی میراث فرهنگی است.»

به گزارش هنرنیوز، اما نکته تأمل برانگیز در سخنان مسجد جامعی آن است که حتی اعضای شورای شهر تهران نمی دانستند که این خانه پیش از این به ثبت رسیده است و در مورد خانه ای تصمیم گیری کردند که حتی اطلاعات اولیه آن را نداشتند چرا که کمیته‌ پیگیری حفاظت خانه‌های تاریخی تهران پرونده‌ خانه‌ «پدر خلیج فارس» را با هدف ثبت این اثر در پنجمین همایش ثبت آثار تاریخی تهیه کرد و این خانه در شهریور ۱۳۹۱ به صورت اضطراری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

شاید از این روست که  هرچند در ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳، یعنی ۱۳ ماه پیش، شورای شهر تهران «یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران» به تملک خانه‌ تاریخی «حاج معین‌التجار بوشهری»‌ پدر معنوی خلیج فارس و نام‌گذاری آن به نام «خانه‌ی خلیج فارس» را مصوب کرده بود اما مهدی چمران - رییس شورای شهر تهران - در 24 خرداد 94 و  در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورا و در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تملک خانه بوشهری اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که سازمان میراث فرهنگی نسبت به این خانه اظهار نظری نکرده یعنی نه آن را به عنوان یک مکان تاریخی رد کرده و نه قبول. در چنین شرایطی شهرداری نه می تواند به آن جواز دهد و نه آنکه خود این خانه را میراث فرهنگی بنامد چرا که متولی اصلی خود سازمان میراث فرهنگی است.

و البته جای این پرسش هم همچنان باقی می ماند که میراث فرهنگی استان تهران با توجه به طرح یک فوریت الزام شهرداری تهران به خرید خانه بوشهری چگونه پرونده ثبت آن را در اختیار شورای شهر ننهاده است. و از سویی چگونه شورای شهر تهران درمورد خانه ای تصمیم گیری کرده که حتی یک استعلام درباره وضعیت ثبتی آن از میراث فرهنگی تهران نگرفته است؟!

خانه ارزشمند، ارزشمند است!

رجبعلی خسروآبادی - مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران- در گفت و گو با خبرنگار هنرنیوز؛ در این باره می گوید:«وقتی یک خانه واجد ارزش است حال چه فرقی دارد که این خانه ثبت ملی باشد یا نباشد. البته که این خانه ثبت ملی شده و از سوی میراث فرهنگی تهران پرونده آن به دفتر ثبت آثار تاریخی ارسال شده است و صرفاً شماره ثبت ملی نگرفته است که آن را هم همین امروز پیگیری کرده و از آقای نظری- مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی - در خواست تخصیص شماره ثبت آن را می کنیم. اما یادتان باشد اگر این خانه واجد ارزش تاریخی است و به قول شما متعلق به پدر خلیج فارس است پس شورای شهر نباید منتظر اما و اگرها بماند و تعلل کند. خانه ارزشمند، ارزشمند است چه ثبت ملی باشد و چه نباشد.»
کد خبر: 81744
Share/Save/Bookmark