امیرتاجیک : به دنبال ایده‌های نو مستند سازان هستیم/ ساخت ۵۰ فیلم مستند به منظور اطلاع رسانی در مورد قاچاق کالا
گزارش هنرنیوز از نشست صمیمی مدیر شبکه مستند با مستند سازان و اهالی خبر؛
امیرتاجیک : به دنبال ایده‌های نو مستند سازان هستیم/ ساخت ۵۰ فیلم مستند به منظور اطلاع رسانی در مورد قاچاق کالا
صبح امروز نشست صمیمی مدیر شبکه مستند و رئیس بنیاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همراه جمعی از مستند سازان با اهالی رسانه برگزار گردید.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون هنرنیوز در این نشست امیر تاجیک مدیر شبکه مستند گفت: متاسفانه بحث قاچاق به صورت رسمی و غیررسمی در جامعه اتفاق می‌افتد و به همین منظور ما جلسات متعددی را با بنیاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم و تصمیم گرفتیم یک مجموعه مشترک در قالب ۵۰ فیلم مستند به منظور اطلاع رسانی و روشنگری جامعه را تولید کنیم

وی با بیان اینکه خط قرمزی برای ساخت این مستند‌ها اگر انصاف رعایت شود وجود نخواهد داشت ادامه داد: به دنبال ایده‌هایی نو مستند سازان در راستای مبارزه با پدیده شوم قاچاق هستیم.

تاجیک تصریح کرد: در چند ماه گذشته ما ۴۰۰ دیدار خصوصی با مستند سازان داشتیم و یکی از دغدغه‌های ما کاهش بدهی‌های شبکه بوده و خوشبختانه توانستیم این بدهی‌ها را به یک سوم کاهش دهیم. ضمن اینکه من همیشه پاسخگوی مستندسازانی که به شبکه مراجعه می‌کنند خواهم بود.

مدیرشبکه همچنین از امضای یک تفاهم نامه همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا خبر داد و اظهار داشت: طی چند ماه گفتگو و مذاکره بلاخره بودجه‌ای برای ساخت ۵۰ فیلم مستند به صورت مشارکتی تامین شده است و منتظر کارهای خلاقانه مستندسازان هستیم.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز در ادامه این نشست صمیمی، سردار محزون رئیس بنیاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: متاسفانه سالانه ده‌ها میلیارد دلار از کانال‌های رسمی و غیر رسمی قاچاق، وارد کشور می‌شود. ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم که آن‌ها سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان پوشاک مصرف می‌کنند و از این بین تنها ۳۰ درصد تولید داخلی است که معادل ۵ هزار میلیارد تومان می‌شود و مابقی این نیاز از طریق قاچاق تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف سالانه چای در ایران ۱۲۰ هزار تن است که ۴۰ هزار تن آن وارد می‌شود و تنها ۱۴ هزار تن تولید داخلی است و بقیه از طریق قاچاق تهیه می‌شود. جالب است که ما چای وارداتی را آزمایش کرده‌ایم و همه این محصولات اسانس سرطان‌زا داشته‌اند با این حال تمام ادارات و سازمان‌ها از این نوع چای استفاده می‌کنند.

سردار محزون در توضیح پدیده شوم قاچاق یاد آور شد: بسیاری از کارخانه‌های ما در حال تعطیلی است. تولیدکنندگان شرایط سختی دارند و باید به همه رشوه بدهند و در این شرایط تنها باید عاشق بود تا کار تولید را در ایران ادامه داد.

وی با بیان اینکه باید مردم ایران مثل زمان نهضت تنباکو از خرید کالای غیر ایرانی پرهیز کنند اظهار داشت: اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد یک بازار ۸۰ میلیونی خواهیم بود که برای تولید حتی نیازمند آوردن کارگر از کشورهای خارجی خواهیم بود

سردار محزون نقش اطلاع رسانی مستند سازان در مورد قاچاق کالا و ارز را مهم ارزیابی کرد و گفت: مستند سازان با اشراف به موضوع قچاق کالا و ساخت فیلم‌های مستند در این زمینه می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند تا جامعه از مسائل آگاه شوند.

وی با تاکید براینکه ما برای تولید فیلم مستند خط قرمز خاصی نداریم اظهار داشت: ما یک سازمان مردم نهاد هستیم و ضمن اینکه هیچ درآمدی نداریم هیچ یک از اعضای هیات مدیره یا هیات موسس ما نیز حقوقی دریافت نمی‌کنند.

تاجیک مدیر شبکه مستند هم درباره خط قرمز در ساخت فیلم‌های مستند‌ها یاد آور شد: در عرصه تولید مستند خط قرمزی وجود ندارد به ویژه اگر توازن در تولید رعایت شود. ضمن اینکه تلویزیون پشت فیلم‌های تولید شده می‌ایستد‌‌ همان طوری که تلویزیون از ساخت سری دوم مستند «میراث آلبرتا» حمایت کرد و پشت آن ایستاد.

در این نشست برخی از مستند سازانی که به جلسه دعوت شده بودند دغدغه‌های خود را نسبت به فیلم مستند و مراحل تولید عنوان کردند.
کد خبر: 80754
Share/Save/Bookmark