تولیدات مشترک با شبکه آرتا ، zdf   و شبکه الجزیره /  ثبت 830 فیلم در دبیرخانه
در نشست خبری جشنواره سینما حقیقت مطرح شد:
تولیدات مشترک با شبکه آرتا ، zdf و شبکه الجزیره / ثبت 830 فیلم در دبیرخانه
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به هنرنیوز از تولیدات مشترک این مرکز با شبکه آرتا ، zdf و شبکه الجزیره خبر داد.
 
تاريخ : شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۷
به گزارش هنرنیوز، صبح امروز ، نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با حضور«سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر دهمین این جشنواره در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

وی در این نشست خبر داد دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

دبیر دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران با اشاره به تعداد آثار راه یافته به این جشنواره افزود : بیش از 1100 فیلم در دهمین جشنواره سینماحقیقت شرکت کردند که این میزان ده درصد بیشتر از سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه از این میان تعداد 830 فیلم در دبیرخانه جشنواره به ثبت رسیدند پس از بازبینی هیات انتخاب، 74 فیلم موفق به حضور در بخش رقابتی جشنواره وارد شدند خبر داد که از این میان 27 فیلم کوتاه، 17 نیمه‌بلند و 30 فیلم بلند خواهد بود.

دبیر دهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: 21 فیلم در بخش بزرگداشت سینمای مستند کرمان، 22 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی و 10 فیلم در بخش خرد و تجربه نمایش داده خواهد شد. 13 فیلم هم در بخش خارج از مسابقه حضور دارند.

طباطبایی‌نژاد با بیان این‌ که در مجموع 184 فیلم مستند ایرانی و خارجی در جشنواره دهم سینماحقیقت روی پرده می‌روند گفت: بازار فیلم مستند یکی دیگر از بخش‌های جشنواره است که از تاریخ 17 تا 19 آذر ماه در طبقه ششم پردیس چهارسو برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال هنرنیوز که در مورد وضعیت سه فیلم سینمایی مرکز گسترش همچون فیلم « رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی ، فیلم « شهابی از جنس نور» اثر محمدرضا اسلاملو و فیلم « لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد پرسید گفت: فیلم رنج و سرمستی در جشنواره فجر همان سال نمایش داده شد و به دلیل شرایط اکران و عدم استقبال پخش‌کنندگان، اکران نشد. اما در مورد فیلم شهابی از جنس نور، ما طی گفت‌وگویی که با مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس داشتیم قرار شد این فیلم در قالب سریالی کوتاه برای پخش از تلویزیون آماده شود که در حال حاضر آقای اسلاملو مشغول صداگذاری این سریال هستند.

طباطبایی نژاد ادامه داد: درباره پروژه لاله هم با توجه به ادعاهایی که از سوی کارگردان وجود داشت سازمان سینمایی تصمیم گرفت برای ادامه کار، دیگر هزینه ای نکند و به کارگردان اعلام شد که با توجه به ادعایی که در زمینهٔ جذب سرمایه‌گذار در ابتدای کار داشته، اگر تمایل به اتمام این پروژه دارد باقی هزینه‌ها را با در اختیار گرفتن بخشی از مالکیت فیلم تأمین کند. ضمن اینکه وضعیت این فیلم از مرکز گسترش به مرکز رسانه های تصویری منتقل شده است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که از جای خالی فیلم های مشترک بین ایران با کشورهای صاحب نام در حوزه مستند در جشنواره سوال کرد خبر داد که این مرکز تولیدات مشترک با شبکه آرتا و zdf را در دستور کار خود دارد.

وی همچنین تولید فیلم « پشت تابلو نگاه کن» با همکاری شبکه الجزیره را از دیگر تولیدات مشترک مرکز گسترش با خارجی ها خبر داد.

طباطبایی‌نژاد همچنین اظهار داشت : 43 میهمان خارجی از مدیران و چهره های با نفوذ سینمای مستند جهان نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از کارگاههای پژوهشی تصحیح نور و رنگ ، واقعیت و خیال در فیلم مستند ، فیلم مقاله چگونه می‌اندیشد ، تدوین در فیلم مستند ، فیلم مستند ترکیبی و تجربه کارستان به عنوان کارگاه‌های تخصصی این دوره از جشنواره یاد کرد که در روزهای برگزاری جشنواره در سالن شماره 2 پردیس چارسو برگزار خواهند شد.

وی با اشاره به بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره از 6 فیلم در قالب پروژه مستند کارستان به تهیه‌کنندگی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب ، نمایش 27 فیلم از آثار تولید شده جهان در سال‌های 2015 و 2016 ، هشت فیلم موفق از میان آثار مستند روز، 5 فیلم در بخش مرور فیلم‌های مستند جشنواره دانمارک و 5 فیلم نیز در بخش چشم‌انداز سینمای مستند ایتالیا ؛ خبر داد.
کد خبر: 93534
Share/Save/Bookmark