به داشتن فیلمسازانی مثل رسول به خود می بالیم/ مسئولین و فیلمسازان مخاطب را فراموش کردند/ جای سینمای  بدنه کجاست؟
گزارش هنرنیوز از مراسم رونمایی مجموعه آثار رسول صدرعاملی؛
به داشتن فیلمسازانی مثل رسول به خود می بالیم/ مسئولین و فیلمسازان مخاطب را فراموش کردند/ جای سینمای بدنه کجاست؟
رسول صدرعاملی.تاکید کرد: اتفاق خوبی که در سینمای ما افتاده تاسیس «گروه هنر و تجربه» است اما باید حواسمان باشد که اصل سینمای ما این نیست چرا که فیلمسازان سینمای بدنه نیز باید کار کنند.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۲
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز مراسم رونمایی از مجموعه آثار رسول صدرعاملی با حضور رییس سازمان سینمایی ، حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری ، محمد احسانی مدیر شبکه اول سیما و جمع بسیاری از اهالی سینما، شامگاه دیروز در موزه سینما برگزار گردید و برخی از دوستان وی همچون کیومرث پوراحمد، سعید مطلبی و هوشنگ گلمکانی به اختصار در مورد ویژگی های فیلمسازی وی صحبت کردند.

حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در این مراسم با بیان اینکه تهیه مجموعه آثار رسول صدر عاملی از کارهای اساسی موسسه رسانه های تصویری است یاد آور شد: آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی از بدو حضورم در موسسه تاکید داشتند که فعالیت موسسه جدا از فعالیت سینما نباشد و صرفا رویکرد اقتصادی نداشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از آثاری که از آقای صدرعاملی موجود است به دلیل نگهداری غلط ، بی کیفیت است هرچند که از تولید این آثار زمان زیادی نمی گذرد لذا مهمترین فعالیت ما ارتقای کیفیت و اسکن فیلم هایی بود که انتخاب کرده بودیم.


 

مسافر آستانه با بیان اینکه امشب شب رسول صدرعاملی است از تلاش وی در جمع آوری آثارش برای این مجموعه تشکر کرد.

وی از آثار رسول صدرعاملی به عنوان فیلم‌هایی که توانسته است تصاویر و ادبیاتی ماندگاری را در تاریخ سینمای ایران ثبت کند یاد کرد و گفت: معرفی بسیاری از هنرمندان صاحب نام با فیلم‌های رسول صدر عاملی اتفاق افتاده است که همه آنان هم اکنون در سینمای ایران حضور فعالی دارند.

سپس هوشنگ گلمکانی ، سعیدمطلبی و کیومرث پوراحمد در مورد ویژگی های فیلمسازی رسول صدر عاملی صحبت هایی کردند و آنگاه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به بسته آثار صدرعاملی گفت: اگر چه ظاهر این آثار در یک بسته آماده شده است اما بی شک خون دل های زیادی بابت تهیه این آثار خورده شده است امیدوارم جوانان ما با دیدن این آثار به خود ببالند که فیلمسازانی مثل آقای صدر عاملی در کشور حضور دارند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به آشنایی خود با صدر عاملی اظهار داشت: آشنایی من و صدرعاملی به سال‌ها پیش و برای برگزاری نمایشگاهی از آثار ژورنالیست های ایران در فرانسه برمی گردد و من از ایشان خواستم که مجموعه عکس‌های خودش را در مورد نوفل شاتو در فرانسه به نمایش بگذارند و دیدم که ایشان به راحتی پذیرفتند و دیدار بعدی ما هم ، زمانی بود که از ایشان در فرانسه به عنوان یک فیلمساز تقدیر شد.

ایوبی با بیان اینکه تهیه مجموعه آثار رسول صدر عاملی حداقل کاری است که سازمان سینمایی برای معرفی چهره های درخشان سینما می تواند انجام دهد گفت: باید به خودمان ببالیم که چنین فیلمسازانی را در اختیار داریم این درحالی است که بسیاری از کشورهای مختلف از نداشتن چنین چهره هایی حسرت می خورند.

آخرین سخنران این مراسم رونمایی خودِ رسول صدر عاملی بود که از همه بابت حضور در این مراسم تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد این کار همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه خیلی کم پیش می آید علاقه مندان به سینما بتوانند آثار فیلمسازان را یکجا بررسی و مطالعه کنند و این اقدام کاری اساسی است از اینکه قصد فیلمساز شدن نداشته است خبر داد و یاد آور شد: قرار نبود من به سینما بیایم و همیشه آرزو و آرمانم این بود که یک روزنامه‌ نگار خوب باشم. ولی به این سمت کشانده شدم. علی مزینانی فیلمبردار خوب سینمای ایران که من بسیار از او آموختم و فریدون جیرانی در این قضیه بسیار موثر بودند. سال ۶۱ وقتی فیلم «رهایی» را می‌ساختیم برادر من شهید شده بود، با علی مزینانی راهی محل شهادت برادرم شدم و در نهایت فیلم مستند «عملیات فتح بستان» را با دوربین ۱۶ میلی‌متری ساختم که خیلی هم دیده نشد و تنها یک بار از تلویزیون پخش شد.

رسول صدرعاملی ادامه داد: در آن عملیات من یک نامه پیدا کردم از یک افسر عراقی که به زبان عربی به رزمنده‌های ایرانی نوشته بود؛ این نامه بعدا ترجمه شد و باعث شد من فیلم «رهایی» که اولین فیلم دفاع مقدس محسوب می شود را کار کنم که این فیلم هم خیلی دیده نشد.

این فیلمساز کشورمان اضافه کرد: من فیلم‌سازی را از سال ۵۸ در حالی که نه وزارتخانه‌ای وجود داشت و نه بنیاد فارابی و تنها با گرفتن یک اجازه نامه از مهندس بازرگان شروع کردم.

وی با بیان اینکه از آن زمان تا الان سینمای ایران فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته است که نیاز به بررسی دارد.تاکید کرد: اتفاق خوبی که در سینمای ما افتاده تاسیس گروه هنر و تجربه است، اما باید حواس‌مان باشد که اصل سینمای ما این نیست. سینما بدنه و فیلم‌سازان آن باید کار کنند و در کنارش فیلم سازان هنری و مستقل نیز به فعالیت بپردازند.

صدرعاملی افزود: امروز یک طرف سینمای ما فیلم «محمد رسول الله» است و سمت دیگر آن فیلمی مانند «پرویز» وجود دارد حال سوال این است که پس جای سینمای بدنه کجاست؟ بدنه اصلی سینما، فیلم را برای مخاطب می‌سازد در حالی که امروز هم فیلم‌سازان ما و هم مسئولان ، مخاطب را فراموش کرده‌اند و امیدوارم در آینده تجدید نظری در رویکردهای سینمایی ما اتفاق بیفتد و جذابیت به سینمای ما برگردد.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، رونمایی از پوستر مجموعه آثار برگزیده رسول صدرعاملی بخش پایانی این مراسم بود که با استقبال زیاد مخاطبین روبرو شد.



لازم به توضییح است که مجموعه آثار رسول صدرعاملی شامل ۱۳ اثر است که به جز فیلم سینمایی خونبارش که صدرعاملی تهیه کنندگی آن را برعهده داشته و مستند «مساحت زندگی» که روایتی از فعالیت‌ها و حضور او در سینمای ایران می‌باشد، تمام آثار این مجموعه توسط صدرعاملی، در مقام کارگردان و بین سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۹ تولید شده است.

خونبارش (۱۳۵۹)، رهایی (۱۳۶۱)، گلهای داودی (۱۳۶۳)، پاییزان (۱۳۶۶)، قربانی (۱۳۷۰)، سمفونی تهران (۱۳۷۷)، دختری با کفش‌های کتانی (۱۳۷۷)، من ترانه پانزده سال دارم (۱۳۸۰)، دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۲)، ‌شب (۱۳۸۵)، هرشب تنهایی (۱۳۸۶)، زندگی با چشمان بسته (۱۳۸۹) و مستند مساحت زندگی (۱۳۹۲) عناوین سیزده اثری است که در مجموعه فوق قرار دارد.

تمامی آثار این مجموعه با سه زیرنویس، فارسی، عربی و انگلیسی تولید شده است.

موسسه رسانه‌های تصویری پیش از این نیز مجموعه آثار کارگردانانی همچون رسول ملاقلی‌پور، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی کیا و کیومرث پوراحمد را تهیه کرده بود.
کد خبر: 83094
Share/Save/Bookmark