سرافزار: در عصر پردازش اطلاعات جایگاه رسانه باید مشخص باشد
گزارش هنرنیوز از آیین پایانی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها؛
سرافزار: در عصر پردازش اطلاعات جایگاه رسانه باید مشخص باشد
آیین پایانی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها عصر دیروز با حضور مدیران کشوری و چهره های هنری و اهالی قلم در سالن اجتماعات مصلی برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۱

در این مراسم محمد سرافراز رئیس جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نخستین حضور رسمی خود را در در جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها به فال نیک گرفت و گفت: من کار رسانه‌ای مکتوب خود را از روزنامه رسالت آغاز کردم و سردبیر بخش خارجی این روزنامه شدم و دو سال بعد به عنوان سردبیر کل روزنامه منصوب شدم، پس از آن حدود بیست سال در صدا و سیما فعالیت کردم تا به امروز که مدیریت این سازمان را بر عهده دارم. 

وی با بیان این مطلب نقبی به گذشته زد و اظهار داشت: فتح ساختمان رادیو در همان اوایل انقلاب اسلامی توسط ما اتفاق افتاد؛ در آن زمان بعد از چند سال که در رادیو مشغول به کار بودم در سال ۶۱ به عنوان مسئول نظارت در مقطع کوتاهی در تلویزیون بودم و بعد از آن ما را از تلویزیون بیرون کردند و بعد از مدتی به عنوان معاونت برون‌مرزی صدا و سیما منصوب شدم. 

سرافراز با تاکید بر اینکه ما در عصر پردازش اطلاعات هستیم گفت: در عصر پردازش اطلاعات اگر کسی درست بهره‌برداری نکند دچار عقب ماندگی می شویم لذا رسانه ها باید بدانند که کجا است و چگونه می‌تواند افکار و عقاید انسان‌ها را دریافت کند آنها را بفهمد و بعد شروع به تسخیر آن کند. 

وی به تنوع و تفاوت در مفهوم رسانه در عصر حاضر اشاره نمود و گفت: ما در عصری به سر می‌بریم که هر روز شکل جدیدی از رسانه‌ را می‌بینیم بنابراین هم رسانه ملی و هم رسانه‌های مکتوب باید جایگاه خود را درک کنند که در کجا قرار دارند و باید چه کار کنند؟ یکی از ویژگی‌های رسانه‌های نوین این است که برخلاف رسانه‌های صوتی و تصویری و مکتوب قدیمی بسیار کم‌هزینه هستند. 

رئیس جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی تصریح کرد: در شرایط امروز همه راجع به همه مسائل اظهار‌نظر می‌کنند و گاه پیش م یآید که نظرانت و کامنت های زیر اخبار اهمیتی بارزتر از خود خبر پیدا می کنند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه‌هایی وجود دارد که به عنوان رسانه‌های اجتماعی شناخته شده‌اند این رسانه‌ها از سوی مخاطبان شکل گرفته‌اند بدون اینکه رسانه‌های سنتی نقشی در آن داشته باشند، فضای مجازی این امکان را فراهم کرده که هر خبر و مطلبی را افراد دریافت کنند. 

رئیس سازمان صدا و سیما در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها خصوصیات عصر جدید را درک نکنند جا می‌مانند و نمی‌توانند تاثیر‌گذار باشند به همین جهت کارکرد روزنامه‌ها باید بازتعریف شود. 

در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: انتخاب عنوان «آزادی مسئولانه» برای بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اتفاق خجسته ای بود و من از این بابت متشکرم. 

وی ادامه داد: آنچه ما در این سال‌ها می‌خواستیم بگوییم عنوان آزادی مسئولانه است که گفته شد و به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد می‌کنم همایشی با این عنوان برگزار کند تا راهبر تدوین آزادی و مسئولیت مشخص شود. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با انتقاد از برخی رسانه ها در خط مشی زبان فارسی گفت: بعضی از روزنامه‌ها آنقدر نسبت به زبان فارسی بی‌مبالات هستند که نه خط و نه ارکان فراسی در آن لحاظ می‌شود لذا یکی از مسئولیت‌های رسانه‌های مسئولیت نسبت به زبان فارسی است و ما در کشورمان نسبت به این زبان پرمحتوا مسئولیت داریم. 

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: ما صاحب یک زبان گرانقدر هستیم که در معرفی ما پیش مردم دانای جهان از نفت و سایر چیزهای دیگر نیز افتخارآمیزتر است. 

در این مراسم که اجرای آن را رضا رفیع بر عهده داشت حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، سید محمود دعایی مدیر روزنامه اطلاعات به بیان سخنانی درباره بیستمین نمایشگاه مطبوعات و قدردانی از دست اندرکاران پرداختند.

کد خبر: 76353
Share/Save/Bookmark