سیدعارف علوی در پاسخ به هنرنیوز: عدم معرفی مناسب کتاب عمده ترین مشکل کشور است
گزارش هنرنیوز از نشست سومین دوره مسابقه سراسری کتاب و زندگی ؛
سیدعارف علوی در پاسخ به هنرنیوز: عدم معرفی مناسب کتاب عمده ترین مشکل کشور است
نویسنده کتاب «دختر شینا» گفت: اگر چه کتاب «دختر شینا» اولین تجربه من در حوزه داستان بلند در گروه سنی بزرگسالان است اما حمایت شهید ستار ابراهیمی هژیر در تمام مراحل اثر سبب دالگرمی من بود.
 
تاريخ : يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری آغاز سومین دوره مسابقه سراسری «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «دختر شینا» اثر بهناز ضرابی ‌زاده و با حضور نویسنده کتاب، سیدعارف علوی مسئول دبیرخانه مسابقه کتاب و زندگی، معصومه و مهدی ابراهیمی فرزندان شهید حاج ستار ابراهیمی در حوزه هنری برگزار شد.

عارف علوی مسئول دبیرخانه مسابقه کتاب و زندگی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« با توجه به اینکه هم اکنون در حال برگزاری دور سوم این مسابقه هستید خروجی دو دوره قبلی این مسابقه چگونه بوده است؟» پاسخ داد: ما خودمان که از دو دوره قبلی راضی هستیم. هرچند که باید در این مورد رسانه ها اعلام نظر کنند. اما در دور اول این مسابقه ، تیراژ کتاب « من زنده ام» نزدیک به نیم میلیون رسید که امیدواریم همین سرعت همچنان ادامه پیدا کند و تیراژ آن میلیونی شود. لذا بر این باوریم که این دوره، تجربه موفقی بود که باعث شد ظرف چند ماه، تیراژ این کتاب از ۲۰۰ هزار نسخه هم فراتر برود و این کتاب خوشبختانه همچنان در زمره کتاب های پرفروش است.

وی با اشاره به دور دوم برگزاری این مسابقه عنوان کرد: در دور دوم این مسابقه با توجه به اینکه جنس کتابی که انتخاب شده بود مختص به قشر خاصی بود قدری مخاطبین را محدود کرد اما تیراژ ۱۸۵ هزارتایی برای کتاب «خانواده» باز هم خیلی خوب است و همچنان این کتاب ، جزو کتاب های پرفروش بوده و ناشر در حال چاپ دوباره این کتاب است. این درحالی است که خیلی جاها تازه شنیدند که این کتاب چه کتابی بوده است؟ مشکل عمده ما در حوزه کتاب، عدم معرفی مناسب کتاب است و ما نمی توانیم کتابها را خیلی خوب معرفی کنیم. اما یکی از ظرفیت های مسابقه این است که بتواند کتاب را به درستی به مخاطبین معرفی کند و به آنان اعلام کند که آیا این کتاب برای آنان مناسب است یا خیر؟

به گزارش خبرنگار ما در این نشست بهناز ضرابی زاده نویسنده کتاب «دختر شینا» گفت: اگر چه کتاب «دختر شینا» اولین تجربه داستان بلند برای من در عرصه داستان‌های بزرگسالان است، اما احساس می کنم حمایت این شهید بزرگوار در تمام مراحل اثر همراه من بوده اند.

وی افزود: شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر از شهدای شاخص استان همدان است و بنده به طور اتفاقی در جریان داستان زندگی ایشان قرار گرفتم. اگرچه همسر شهید قدم خیر محمدی کنعان چندان رغبتی به بازگویی زندگی خود نداشت اما در مسیر راه سرنوشت چنین رقم خورد که روایت داستان زندگی حاج ستار ابراهیمی به نگارش درآمد.

ضرابی زاده با بیان اینکه برای این کار از هیچ جایی سفارش نداشتم بنابراین هیچ عجله و فشاری در مراحل کار با من همراه نبود تصریح کرد: اما متاسفانه در حین نوشتن خاطرات کتاب ، همسر شهید دچار بیماری و در مدت کوتاهی فوت کرد به این ترتیب وقفه ای طولانی در کارم ایجاد شد و در نهایت این کار پس از گذشت سه سال به سه ناشر معرفی شد، در بین ناشران انتشارات سوره مهر از کار بنده استقبال کرد و موفقیت در مراحل نگارش و چاپ این کتاب را مرهون توجه ویژه شهدا می دانم.

دختر شهید ابراهیمی هژیر هم در این نشست اظهار داشت : زمانی که خانم ضرابی زاده به منزل مادرم می آمد، حضور نداشتم چون فرزندانم کوچک بودند و مصاحبه باید در فضایی آرام صورت می گرفت، بنابراین اولین باری که ایشان را دیدم روزی بود که برای ملاقات مادرم به بیمارستان آمد.

وی افزود: پس از این آشنایی کار تایپ خاطرات زندگی پدر و مادرم را به عهده گرفتم و به نوعی از نگاهی نو با سرگذشت زندگی پدر و مادرم آشنا شدم که این موضوع بسیار برای من تاثیرگذار بود.

فرزند شهید ابراهیمی در پایان با اشاره به خاطره دیدار با رهبر انقلاب گفت: دو سال پیش همزمان با ولادت امام هشتم تماسی از سوی حجت‌الاسلام شیرازی نماینده رهبر انقلاب در نیروی قدس سپاه پاسداران با ما گرفته شد و در آن تماس نوید یک زیارت کربلا به ما داده شد. در کربلا بودیم که نمایندگانی از دفتر آقا نیز حضور داشتند و از ما پرسیدند که خواسته‌تان چیست و ما گفتیم یک خواسته داریم آن هم دیدار با رهبر انقلاب است. یک هفته بعد از بازگشت از کربلا به دیدار رهبر انقلاب رفتیم که در آنجا با چهره پرنور و پر آرامش ایشان روبرو شدیم.

سید عارف علوی مسئول دبیرخانه مسابقه کتاب و زندگی در این نشست خبری گفت: هرچند در انتخاب این کتاب نقش چندانی نداشتم و در میان یک جمع بنده نیز یک نظر دادم اما پیش از آشنایی با این کتاب با شهید حاج ستار از طریق کنگره همدان آشنا بودم.

وی با بیان اینکه در دور سوم کتاب «دختر شینا» را با کاغذ ایرانی چاپ کردیم که همین مساله نیز از مطالبات رهبری است یاد آور شد: در بحث قیمت کتاب نیز سعی کردیم که کتاب را با یک کاهش قیمت به دست مخاطب برسانیم زیرا در دوره‌های پیش نیز این اتفاق رقم خورده بود.

مسئول دبیرخانه کتاب و زندگی با بیان اینکه پیش‌بینی ما در دوره‌های پیش برای مسابقه ۵۰ هزار نسخه بوده برای تیراژ این کتاب در دور سوم ۲۰۰ هزار نسخه را پیش بینی می‌کنیم اظهار داشت : ما در مسابقه کتاب و زندگی کار جمعی را تمرین می‌کنیم و در نمایشگاه کتاب ضمن بازدید رهبر انقلاب توضیحاتی به ایشان دادیم و این نکته را نیز مدنظر آوردیم که ایشان از مفهوم این کار جمعی سوال کردند و ما توضیح دادیم که این مسابقه با همکاری نیروهای مختلف ترویجی،‌ توزیعی، رسانه‌ای و سایر نهادهای فعال در حوزه فرهنگی برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به نحوه همکاری نهادهای همکار در دوره‌های گذشته گفت: همکاری هیچکدام از گروه‌های فعال در حوزه کتاب در دوره‌های قبل خریداری کتاب نبوده است و البته خواست ما نیز این نبوده که کتاب به صورت جمعی خریداری شود بلکه ما می‌خواستیم که هر کدام از نهادهای همکار از توان خود برای معرفی کتاب استفاده کنند.
کد خبر: 82572
Share/Save/Bookmark