کارگردان‌های ما خیلی اهل ریسک نیستند
پندار اکبری در گفتگو با هنرنیوز؛
کارگردان‌های ما خیلی اهل ریسک نیستند
پندار اکبری گفت: متاسفانه کارگردان‌های ما کمتر ریسک می‌کنند و به بازیگری که در یک نقش بیشتر ظاهر شده و موفق بوده است نقش تازه‌ای را پیشنهاد نمی‌دهند و از طرفی بسیاری از مردم علاقه ندارند که ما را در نقش‌های منفی ببینند و نمی‌پذیرند که برخی از بازیگران را در نقش‌های منفی ببینند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
پندار اکبری در گفتگو با هنرنیوز درباره نحوه انتخاب فیلم نامه‌هایی که برای بازی انتخاب می‌کند و همچنین اینکه آیا بعد از دیده شدن فیلم سینمایی «معراجی‌ها» تصمیم دارد که فقط در آثار سینمایی حضور پیدا کند گفت: به نظرم هیچ بازیگری بدش نمی‌آید که فقط در فیلم‌های سینمایی حضور داشته باشد و با کارگردان‌های شاخصی همکاری کند و یک روند رو به رشد را در کارنامه اش تجربه کند. برای من واقعاً قبل از هر چیزی خود نقش و کیفیت آن مهم است از این جهت که برای یک بازیگر دارای جذابیت باشد و بتواند با آن دست و پنجه نرم کند و در روند کاری‌اش بتواند خلق هنری داشته باشد.

اکبری با بیان این که کشف شهود برای بازیگر جذاب است گفت: چه در مدیوم سینما و چه در تلویزیون در ابتدا باید توجه داشته باشیم که آن کاراکتر تا چه اندازه توانایی این را دارد که بازیگر را به چالش بکشد و آن را به فضای کشف و شهود بکشاند. شخصاً فقط به لذت اینکه خودم را بر روی پرده سینما ببینم فکر نمی‌کنم بلکه کشف لایه‌های زیرین کاراکتر برایم بسیار اهمیت دارد و همچنین نوع ایفای نقش که مرارت‌های خودش را دارد می‌تواند از جذابیت‌هایی باشد که توجه من را به خودش جلب نماید.

وی در ارتباط با کم کاری‌اش بعد از فیلم سینمایی «معراجی‌ها» و مجموعه تلویزیونی با همین نام گفت: اگر اخیراً کمتر فیلمنامه‌ای را برای بازی قبول می‌کنم به دلیل این است که واقعاً دوست دارم در کار‌های باکیفیت تری حضور داشته باشم متاسفانه پیشنهاد‌هایی که شده است نتوانسته خیلی برای حضور در فیلمی من را مجاب کند. فیلمنامه‌هایی که پیشنهاد شده در اندازه‌هایی که پیشنهاد شده در اندازه‌هایی کمتر از فیلم سینمایی «معراجی‌ها» بوده است و علاقه نداشتم در آن‌ها حضور داشته باشم.

این هنرمند جوان این چنین ادامه داد: به نظرم با هر کاری که انجام می‌دهیم باید گامی رو به جلو بر داریم در غیر این صورت با تصمیمی اشتباه به عقب بر می‌گردیم و یا درجا می‌زنیم. در حقیقت واقعاً سعی کردم در برابر پیشنهاد‌های مالی که خوب و وسوسه برانگیز است خود دار باشم چرا که بازیگر هم مانند هر فرد دیگری نیاز مالی دارد و ما حرفه و منبع درآمدمان از همین راه است از همین جهت صبر و انتظار کشیدن برای اینکه در یک کار خوب حضور داشته باشید کمی سخت است اما تا جایی که بتوانم تلاش می‌کنم این چنین در کار خود پیس بروم.

اکبری در ادامه با اشاره به اینکه کارگردان‌ها خیلی توانایی ریسک کردن ندارند گفت: متاسفانه کارگردان‌های ما کمتر ریسک می‌کنند و به بازیگری که در یک نقش بیشتر ظاهر شده  و موفق بوده است نقش تازه‌ای را پیشنهاد نمی‌دهند و از طرفی بسیاری از مردم علاقه ندارند که ما را در نقش‌های منفی ببینند و نمی‌پذیرند که برخی از بازیگران را در نقش‌های منفی ببینند. در بیرون که با مردم روبرو می‌شوم مدام تاکید می‌کنند که نقش منفی بازی نکنم. این خواسته از سوی مخاطبان کمی کار ما را سخت می‌کند. البته اگر خیلی بخواهیم مطابق میل مخاطبان نیز حرکت کنیم این امکان وجود دارد که به تکرار کشیده شویم و نتوانیم کاراکتر‌های جدیدی را تجربه کنیم.

بازیگر سریال «معراجی‌ها» گفت: فیلمسازان و نویسندگان در خارج از کشور برای بازیگرانشان نقش می‌نویسند بدین معنی که نویسنده، مخصوص فیزیک، توانایی‌ها و ویژگی‌های یک بازیگر نقشی را برای وی می‌نویسد و این رویه به بازیگر کمک می‌کند تا به تکرار کشیده نشود. در سینمای هالیوود تمام شرایط را برای بازیگر فراهم می‌کنند تا وی بتواند به خلق جدیدی از یک کاراک‌تر برسد آن‌ها بازیگرانشان را تنها نمی‌گذارند تا خودشان به تنهایی چنین مسیر سختی را طی نمایند. متاسفانه در سینما و تلویزیون ما فیلم نامه نوشته می‌شود و تمام عوامل که تقریباً انتخاب شدند بازیگر را در جریان می‌گذارند و به او می‌گویند طی چند هفته آینده فیلمبرداری شروع می‌شود در این شرایط چه توقعی از بازیگر می‌توان داشت تا به لایه‌های زیرین یک نقش دسترسی پیدا کند.

وی در پایان افزود: فیلم‌های ما به سمتی رفته است که فقط می‌خواهیم تصویری را ظبط کنیم حالا اینکه با چه کیفیتی این تصاویر و فیلم‌ها ظبط می‌شود خیلی برایمان مهم نیست. اگر در این میان کارگردانی کمی با وسواس و یا دقت عمل کار کند سایرین به او به گونه‌ای نگاه می‌کنند که گویا کارش را بلد نیست و شروع به زدن حرف‌هایی می‌کنند که موجب دلسردی وی را فراهم می‌کند. در صورتی که برای ماندگاری یک اثر باید زمان صرف کرد.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 77442
Share/Save/Bookmark