بافت تاریخی کرمان به جرم  حضور معتادان اعدام می‌شود!
حکم صادر شد؛
بافت تاریخی کرمان به جرم حضور معتادان اعدام می‌شود!
تنها راهکار باقی مانده برای خانه های تاریخی کرمان ثبت اضطراری است که این منوط به آن است که درب دفتر ثبت مرکزی سازمان میراث فرهنگی باز شود. چرا که فرهاد نظری- مدیر کل دفتر ثبت- بارها اذعان کرده به دلیل ثبت بی‌ضابطه در طول سال‌های گذشته این کار در دولت یازدهم با احتیاط صورت می‌گیرد.
 
تاريخ : جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
مریم اطیابی- چندی است تخریب‌ها در کرمان شدت گرفته است. تا آنجا که تخریب ۴۰ خانه در بافت تاریخی و گودبرداری‌ها در حریم کاروانسرای وکیل و در محدوده بازار کرمان با چنگک‌های بلدوزرهای شهرداری که قلب این زمین‌ها را برای حفر بیش از ۱۲ متر از عمق آن نشانه رفته‌اند، اعتراض بسیاری از دوستداران و کارشناسان میراث‌فرهنگی را برانگیخته است.  بارها و بارها تأکید شده که تخریب بافت تاریخی مصداق بارز جهالت تاریخی است چرا که دانستن تاریخ پیش از اسلام ایران مصداق عینی نداشته و براساس یافته‌های باستان‌شناسی یا شواهد کتبی و شفاهی تاریخی یا وجود برخی سازه‌ها صورت می‌گیرد، اما شناخت ایران پس از اسلام با وجود همین بافت‌های تاریخی امکان‌پذیر است چرا که این بافت‌ها زنده‌اند و حیات در آنها جریان دارد. اما ظاهراً این سخنان خریداری ندارد.


از سویی آنچه از دید مسئولان شهری مغفول مانده آن است که در بخش بافت تاریخی باید موضوعات را تفکیک کرد و زمانی که پای معتادان و دپو کردن زباله در محل این خانه‌ها مطرح می‌شود مقصر میراث فرهنگی نیست زیرا قطعا تاریخی بودن خانه‌ها باعث رخ دادن چنین اتفاقاتی نشده بلکه متروکه شدن آنها باعث تجمع معتادان و محل تجمع زباله شده است.

شانس آوردیم!

حال پس از پی گیری‌های رسانه‌ای در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه، محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی - از روانه کردن گروهی از کارشناسان دفتر بناها و محوطه‌های تاریخی به کرمان برای بررسی اوضاع خبر می‌دهد. اما در عین حال یک کارشناس کرمانی که نخواست نامش فاش شود، توضیح می‌دهد:« درمورد گودبرداری به عمق ۱۲ متر، اولین جلسه خاکبرداری در سال ۸۹ تشکیل شده و موضوع جدیدی نیست. صورت جلسات سالهای ۸۹ و۹۰ هنوز در دفتر موجود است. طرح ابتدایی در شورای فنی استان رد شده که پس از اصلاح، مجدداً در سال ۹۱ به تصویب رسیده است. این طرح متعلق به زمانی بوده که هر طرحی به شورای فنی مرکزی می‌آمد و فرضاً اگر مالک می‌خواست دو طبقه در بافت تاریخی بسازد، آقایان در معاونت میراث فرهنگی می‌گفتند نه چهار طبقه بسازید! به همین خاطر شانس آوردیم طرح در همین استان بررسی شده و همینجا بدان اجازه ساخت دادند و هیچ کدام از اقدامات کنونی خارج از ضوابط نیست. اگر در آن زمان طرح به تهران آمده بود به جای ۷.۵ متر برای ۱۵ متر مجوز ساخت و ساز می‌دادند!؟»

وردی که طلسم را باز می‌کند 

این سخنان در حالی عنوان می شود که دکتر پیروز حناچی - معاون  شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی- بخشنامه‌ای از سوی این وزراتخانه به اداره شهرسازی همه‌ی استان‌ها ابلاغ کرده که به موجب آن هر گونه ساخت و ساز در محدوده بافت‌های تاریخی در جلسات کمیسون ماده ۵ باید نظر موافق میراث فرهنگی برای اقدام را داشته باشد، در غیر این صورت آن تصمیم اعتبار کارشناسی ندارد. اما نکته قابل تأمل آن است که وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در حوزه‌های تخصصی می‌توانند دخالت کنند اما به دلیل مطرح شدن طرح جمع آوری معتادان، اراذل و اوباش تخریب خانه‌های تاریخی کرمان جنبه امنیتی پیدا می‌کند. چرا که بنا به تشخیص شورای امنیت و تأمین استان به دلیل تجمع معتادین، اراذل و اوباش در این بخش از بافت تاریخی و ایجاد ناامنی، این محدوده باید تخریب شود اتفاقی که در بافت تاریخی شیراز و.. نیز رخ داد.

از طرفی پیش از تخریب هر بنا در محدوده تاریخی، کارشناس استان باید نظر دهد. حال اگر این آثار ثبت نشده باشند، باید مرجعی مانند اداره میراث فرهنگی استان واجد ارزش بودن را تشخیص دهد. که مرجع ارزش‌شناسی خاصی در این باره وجود ندارد یعنی کارشناس استان می‌تواند تشخیص دهد بنا تاریخی است یا بالعکس، پس تنها راهکار باقی مانده ثبت اضطراری است که این منوط به آن است که درب دفتر ثبت مرکزی سازمان میراث فرهنگی باز شود. چرا که فرهاد نظری- مدیر کل دفتر ثبت- بارها اذعان کرده به دلیل ثبت بی‌ضابطه در طول سال‌های گذشته این کار در دولت یازدهم با احتیاط صورت می‌گیرد.

اماکارشناسان دفتر بناها بافت ها و محوطه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی چه راهکاری ارائه داده اند؟ آیا آنها توانسته اند از این خانه ها بازدید کنند؟ ایا توانسته اند مسئولان استانی را در مورد پیشگیری از تخریب بافت تاریخی قانع کنند؟ و آیا توانستند مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان را برای ثبت اضطراری خانه ها مجاب کنند؟پیش از این مسعود سلطانی‌فر- رییس سازمان میراث فرهنگی- همچنین محمدحسن طالبیان- معاون میراث فرهنگی- در جمع خبرنگاران اعلام کرده بودند در صورت نیاز، برای حفظ خانه‌های تاریخی دستور ثبت اضطراری صادر خواهد شد.

فاجعه چیست؟ 

اما اینک با اعلام خبری از سوی یکی از رسانه ها مبنی بر این که «معاون میراث فرهنگی و معاون پارلمانی و استان های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفته آینده برای بررسی بافت تاریخی تخریب شده کرمان، به این استان سفر خواهند کرد.» تخریبهای بافت تاریخی کرمان شکل و رنگ جدیدی به خود گرفته است. و احساس می شود شاید گزارش کارشناسان دفتر بناها و محوطه های تاریخی خبر از اوضاع وخیمتری می دهد که معاونت میراث فرهنگی خود راهی کرمان می شود و شاید این اوضاع بیش از پیش این نکته را یادآور شود که انتخاب مدیر متخصص برای مسند ریاست چه اهمیتی می تواند داشته باشد چرا که نکته قابل تأمل در رویدادهای اخیر کرمان آن است که «علی مهاجری» مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان و شهردار اسبق کرمان که به نظر می‌رسد همچنان احساس می‌کند هنوز در شهرداری است، پیش از این در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده است: « بسیاری از این خانه‌ها متعلق به مردم هستند که هم‌اکنون رها شده و تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده‌اند از این رو تخریب این خانه‌ها به‌هیچ وجه فاجعه نیست!»
کد خبر: 73482
Share/Save/Bookmark