فرزانه طاهری: موزه‌های کودکان نماد توسعه‌یافتگی است
فرزانه طاهری: موزه‌های کودکان نماد توسعه‌یافتگی است
 
تاريخ : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
فرزانه طاهری در نشست تخصصی «انتقال میراث فرهنگی به آینده» بر لزوم هم‌پوشانی، حرکت و همکاری مدارس به عنوان مکان‌های آموزشی، کتاب‌خانه‌ها به عنوان نهادهای اطلاعاتی و موزه‌ها به عنوان گنجینه‌هایی برای پیوند گذشته با آینده تاکید کرد.
به گزارش هنرنیوز، این کتاب‌دار در نشست تخصصی‌ای که همزمان با دومین روز هفته‌ی ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری خیابان حجاب برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: ظاهرا سازمان میراث فرهنگی با آموزش و پروش تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده است و ما امیدواریم با این اتفاق بتوانیم شاهد همکاری بیش‌تری بین مدرسه‌ها و موزه‌ها باشیم.
این فعال شورای کتاب کودک با تاکید بر این‌که لزوم آموزش موزه‌داری کودکان برای جامعه‌ی پایدار تصریح کرد: شعار شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) در سال جاری «موزه‌ها برای جامعه‌ی پایدار» است و همه‌ی موزه‌ها باید در این زمینه فعالیت و برنامه‌هایی را اجرا کنند. جامعه‌ی پایدار، جامعه‌ای است که همه‌ی اجزا، افراد و نهادهایش در آن ضمن انعطاف‌پذیری با یک‌دیگر در تعامل هستند و این یعنی جامعه‌ی متحول پویا. اما قبل از رسیدن به جامعه‌ی پایدار باید به توسعه‌ی پایدار رسید و توسعه یعنی تامین نیازهای نسل حاضر بدون لطمه زدن به منابع تامین نیازهای نسل‌های آینده.
این مترجم ادبیات داستانی یادآور شد: هدف توسعه‌ی پایدار ارضای مستمر نیازهای انسان و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها در درازمدت است. نهادهای آموزشی، پژوهشی و ارتباطی و خدماتی در این زمینه نقش اساسی دارند و سازمان‌های دولتی در تمام سطوح بر اساس توازن و عدالت اجتماعی نقش‌ انکارناپذیری دارند و می‌توانند نقش برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان را ایفا کنند. همچنین سازمان‌های غیر‌دولتی در شکل‌گیری فضاهای دموکراتیک در این زمینه موثرند. کما این‌که سازمان‌های بین‌المللی در تکمیل این اندیشه‌ها نقش اساسی دارند.
فرزانه طاهری گفت: موزه‌ها می‌توانند در کنار آموزشگاه‌ها و کتاب‌خانه‌ها باعث رشد و توسعه شوند چراکه همکاری این سه در کنار هم باعث خوب دیدن، خوب لمس کردن و خوب خواندن می‌شود. از این منظر باید گفت موزه‌ها برای همه در هر سنی لازم است. البته در موزه‌ها باید مثبت‌ها و منفی‌ها در کنار یک‌دیگر از طریق موزه‌داران منتقل شود.
این کتاب‌دار تاکید کرد: یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی میزان توجهی است که مردم و مسوولان یک جامعه نسبت به کودکان‌شان دارند. شمار کتاب‌خانه‌های کودک، روش‌های آموزش کودک‌محور و موزه‌هایی که خاص کودکان است در کنار تعدد موزه‌هایی که مکان‌هایی ویژه‌ی کودکان دارند همه و همه از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است. همچنین موزه‌های مختلف مثل موزه‌ی فرش، موزه‌ی عروسک‌ها، موزه‌ی سکه و... همراه با موزه‌داران آموزش‌دیده حایز اهمیت است. آموزش موزه‌داری از طریق تعامل و مشارکت اهمیت ویژه دارد و سیاست موزه‌داری در مورد کودکان این است که آن‌ها را به مشارکت بگیر؛ بنابراین در یک جا می‌نویسند «دست نزنید» و در جای دیگر می‌نویسند«دست بزنید».
وی تصریح کرد: متاسفانه ما برنامه‌ی مناسبی در این زمینه نداریم. بنابراین اگرچه در ایام خاص مثل ۲۲بهمن همه‌روزه بازدیدی از موزه‌ها هست ولی نمی‌دانیم دقیقا چه باید بکنیم. پس در عمل همان‌گونه در موزه‌ی سکه عمل می‌کنیم که مثلا در موزه‌ی عروسک‌ها یا موزه‌ی ماشین عمل کرده و می‌کنیم.
این نشست در حاشیه‌ی روز دوم هفته‌ی ملی کودک برگزار شد، درحالی که در روزهای دیگر نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود.
کد خبر: 83472
Share/Save/Bookmark