حضور جوانان تنها نقطه مثبت جشنواره تئاتر فجر است
گفتگوی هنرنیوز با شهرام کرمی کارگردان و نویسنده؛
حضور جوانان تنها نقطه مثبت جشنواره تئاتر فجر است
شهرام کرمی در گفتگو با هنرنیوز گفت: از نکات ویژه جشنواره حضور جوانان است که بخشی با عنوان نگاه ویژه دراین دوره حضور جوانان بسیار خلاقانه است در حالی که اکثر این جوانان سنشان زیر سی سال است اما کارهای خوبی از آنها دیده می شود.
 
تاريخ : شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۳

شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از جشنواره فجر گفت: در این روزها که جشنواره تئاتر فجر شروع شده است بیشتر وقت خود را برای تماشای کارهای خارجی گذاشته ام چرا که کارهای ایرانی را بعد از جشنواره در اجراهای عموم می شود دید، اما در این روزها ۴ کار خارجی دیده ام که یکی دو تا از آنها بسیار خلاقانه و خوب بود و یکی از کارها بسیار ضعیف بود که به نظرم برای حضور در این جشنواره مناسب نبود.
وی ادامه داد: کارهای بخش صحنه ای از تنوع خوبی برخوردار بودند و نباید این نکته را هم فراموش کرد که همیشه دعوت از گروه های خارجی نیاز به صرف وقت و برنامه ریزی دارد که با زمان محدود دبیر جشنواره این اتفاق در این حد خوب بوده است.
سرپرست گروه شایا در خصوص نمایش های خیابانی جشنواره گفت: یکی از بخش های اصلی جشنواره تئاتر فجر بخش تئاتر خیابانی است که هنرمندان کمتر به آن توجه دارند و معمولا اهمیتی که به کارهای صحنه ای داده می شود به این نوع از تئاتر داده نمی شود در صورتی که این نوع تئاتر بیشتر مورد توجه مردم است و اساسا نوعی تئاتر مردمی محسوب می شود.
کارگردان «بلوط های تلخ» خاطرنشان کرد: ماهیت جشنواره تئاتر فجر این است که مردم را به سمت تئاتر بکشاند و مردم می توانند با تئاتر خیابانی، تئاتر را بشناسند. خوشبختانه آثار خیابانی این دوره جشنواره، بسیار آثار خوبی هستند که در این دوره شکوفا شده و بعضا در کارها نمایش های خلاقانه بسیاری دیده می شود که جسورانه به موضوعات روز جامعه پرداخته اند که این جسارت و خلاقیت را در آثار صحنه ای کمتر می شود دید و خوشبختانه این آثار در سطح بسیار مطلوبی بوده اند.
کرمی از نقاط قوت جشنواره دوره سی ام حضور جوانان را اعلام کرد و اظهار داشت: از نکات ویژه جشنواره حضور جوانان است که بخشی با عنوان نگاه ویژه است که در این دوره حضور جوانان بسیار خلاقانه است و اکثر این جوانان سنشان زیر سی سال است و این اتفاق بسیار خوشایندی است که در این دوره افتاده است. البته شاید آثار این جوانان نتواند در سطح یک تئاتر حرفه ای باشد و رضایت کامل را ایجاد کند اما حضور پررنگ و فعالشان برای جشنواره بسار لت بخش است. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته بر روی این کارها، کارهای پایه ای صورت نگرفته است و در دورهای جدید گروه های جوان وارد جشنواره شدند و این گروه بدنه تئاتر را تشکیل می دهند.
این نمایشنامه نویس در مورد نمایشنامه های این جشنواره دوره سی ام تاکید داشت: به عنوان یک درام نویس از نمایشنامه ها چندان ابراز رضایت ندارم در صورتی که ما نماینامه نویسان خوبی داریم که متاسفانه در جشنواره به آن توجهی نمی شود که باید مسئله درام نویسی جریانی مستمر داشته باشد.
وی افزود: درست است که باید از نمایشنامه نویسان جوان حمایت کرد اما نباید درام نویسان حرفه ای را فراموش کرد چرا که ما حداقل در کشور حدود ۳۰ نمایشنامه نویس حرفه ای داریم که پایه اصلی جشنواره باید براساس حضور این نماشنامه نویسان شکل گیرد در صورتی که زمانی که جدول دیده می شود تنها ۴-۵ نمایشنامه است که نویسنده آنها نمایشنامه نویسان حرفه ای هستند و عمدتا متن ها یا خارجی هستند و یا تازه نوشته شده و یا توسط خود کارگردان نویسنده نوشته شده است و ضرورت دارد که به جریان حرفه ای نمایشنامه نویسی در کشور توجه کرد.
کد خبر: 36690
Share/Save/Bookmark