«شورای عالی سینما» یادگاری شمقدری برای تاریخ سینمای ایران
«شورای عالی سینما» یادگاری شمقدری برای تاریخ سینمای ایران
«شورای عالی سینما» فرصتی است که باید اعضای جدید این شورا، بدون دخالت دادن نظرگاه‌های سیاسی و گروهی خود و صرفا با نگاه کار‌شناسی و سینمایی و ترسیم نقش راه، غنیمت بشمارند و برنامه‌های ارائه شده به این شورا را تا رسیدن به هدف نهایی، پیگیری نمایند.
 
تاريخ : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۵
انتخاب اعضای جدید شورای عالی سینما توسط رئیس سازمان سینمایی کشور، اگر چه دیر هنگام بود اما کار قابل تقدیری است چرا که نشان می‌دهد وجود چنین شورایی برای سینمای ایران نه تنها یک «ضرورت» بلکه یک «غنیمت» است. هر چند که اعضای جدید این شورا همه از اهالی سینما و کارشناسان سینمایی می باشند اما بهتر بود آقای ایوبی که با تاخیری شش ماهه، اعضای این شورای پُر اهمیت سینمایی را برگزیده است لااقل از برخی از اعضای قبلی این شورا  که حالا تجربیات گران قیمتی را در این زمینه کسب کردند استفاده می کرد و به یکباره همه را با دید سیاسی از بن ریشه تغییر نمی داد. به نظر نگارنده اگر آقای ایوبی از تجربیات گذشته اعضای قبلی و حتی اگر از تجربه و بانی اصلی تاسیس این شورا یعنی جواد شمقدری استفاده کند بی شک باید منتظر جایگزینی چراغ فروزان به جای شمع لرزان سینمای کنونی باشیم.
بی‌تردید ارتباط مستمر این اعضا با بلند پایه‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهوری و در میان گذاشتن مشکلات بنیادین سینما و تاکید بر زیر ساخت‌های سینما و همچنین ترسیم استراتژی برای این هنر هفتم، فرصتی است که باید اعضای جدید این شورا، بدون دخالت دادن نظرگاه‌های سیاسی و گروهی خود و صرفا با نگاه کار‌شناسی و سینمایی و ترسیم نقش راه، غنیمت بشمارند و به تدوین سیاست‌های بنیادی و کارگشای سینمای ایران بپردازند و برنامه‌هایی را در این شورا ارائه دهند که نه تنها از پشتوانه علمی و کار‌شناسی برخوردار باشند بلکه این برنامه‌ها تا رسیدن به هدف نهایی، پیگیری شوند و به امان خدا‌‌ رها نشوند. به زبانی دیگر، اعضای محترم این شورا، باید ارتباط مستمری با تمامی اهالی سینما برای شنیدن نظرهای کار‌شناسی آنان داشته باشند و تنها به فکر ارائه بیلان کاری و مطرح کردن اهداف آرمانی خود نباشند و به قول فیلمنامه نویسان، برنامه‌ها و مسائلی را در این شورا مطرح کنند که دارای «پایان باز»!! نباشد بلکه از پایان بندی محکم و قابل دفاعی برخودار باشد.
بی‌هیچ تعارفی باید گفت که طراحی و تاسیس شورای عالی سینما که از عمر کوتاهی هم برخوردار است به خلاقیت و آگاهی معاونت سینمایی دولت دهم بر می گردد که طراحی و قبولاندن این شورا به رئیس دولت وقت، نتیجه درک درست او از مشکلات سینما و تجربه وی به سینما برمی گردد. لذا لزوم ورود مستقیم مقامات اجرایی کشور به مقوله‌ای به نام سینما که پیش از آن وجود نداشت سبب پایه ریزی این شورا گردید و جلساتی را هم که این شورا در دو سال قبل با رئیس جمهور وقت برگزار کرد، اولین دستاوردهای این شورا بود اما متاسفانه خروجی‌های این شورا به درستی اطلاع رسانی نشدند تا سینماگران متوجه شوند که بلاخره این تصمیم گیری‌ها به چه نتایجی رسید و اکنون در چه مرحله‌ای است؟ امید است که شورای عالی سینمای جدید که باید در آینده‌ای نزدیک، شاهد برگزاری نخستین جلسه آن در دولت یازدهم باشیم علاوه بر تدوین برنامه‌های زیربنایی سینما، از خروجی‌های مطلوب و قابل دفاعی نیز برخوردار باشد. این درحالی است که مصوبات این شورا طبق مقررات آیین نامه‌ای آن، با توجه به حضور رئیس جمهور، قابل اجرا بوده و ضمانت اجرایی قوی خواهد داشت. با توجه به اینکه رئیس دولت یازدهم‌‌ همان طوری که در برنامه‌های انتخاباتی و بعد از آن در سخنانی که مطرح کرده است نگاه مثبتی به مقوله فرهنگ و بویژه سینما داشته امیدواریم نگاه حمایتی و نه آمرانه این دولت با هم کلامی اعضایی که در این شورا حضور دارند، سبب تحولات جدیدی در سینمای پر افتخار ایران شود.
 امید است که با توجه جدی به مسائل فرهنگی که بی‌شک، «سینما» می‌تواند پیشانی این فرهنگ باشد؛ اعضای شورای عالی سینما هم با اراده قوی و نگاه همه جانبه به مسائل و مشکلات عدیده سینما، در کنار ساماندهی بخش اقتصادی کشور، بخش سینمایی این کشور را جان تازه‌ای بخشند و با تصمیم‌های امیدوارنه و مدبرانه، بذر اتحاد و یکدلی را در دل‌های پر عاطفه سینماگران بپرورانند.
کد خبر: 70620
Share/Save/Bookmark